کد خبر: 970195
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از مقامات اسبق وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد هدف اصلی تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، ساز و کار مالی اینستکس است نه بانک مرکزی ایران.
به گزارش پایگاه خبری نشنال امارات، وزارت خزانه داری امریکا روز جمعه بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را در فهرست تحریم قرار داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیروز در نشست خبری مشترک خود با نخست‌وزیر استرالیا گفت که این تحریم‌ها، بیشترین میزان تحریم‌هایی است که در طول تاریخ علیه یک کشور وضع شده‌اند.
تحریم‌های جدید که یک هفته پس از حملات به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان وضع شده‌اند، با واکنش‌های زیادی مواجه شدند. برخی کارشناسان از جمله ریچارد نفیو، طراح رژیم تحریم‌های ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما آن را تکراری خواندند و روسیه نیز ضمن محکومیت این تحریم‌ها اعلام کرد به همکاری با بخش بانکی ایران ادامه خواهد داد. بریان او تول، از مدیران اندیشکده «شورای آتلانتیک» و مشاور ارشد سابق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا، در رابطه با تحریم‌های جدید امریکا گفت که به نظر وی، تحریم‌ها بیشتر ساز و کار مالی تجارت اتحادیه اروپا با ایران موسوم به اینستکس را هدف گرفته است. وی به نشنال گفت: بانک مرکزی ایران قبلاً نیز طبق لایحه دفاعی تحریم بود و در نتیجه تحریم آن مسئله جدیدی نیست. او تول دو مورد از اهداف تحریم‌های جدید را چنین بر شمرد: اولین هدف تحریم‌ها افزایش فشار‌ها برای تأمین مالی نیرو‌های نظامی و هدف دوم و اصلی‌تر، مقابله با معافیت‌های تحریمی مربوط به اقلام بشردوستانه خواهد بود، چراکه بانک مرکزی تأمین مالی واردات چنین اقلامی را بر عهده دارد.
به گفته او تول در نتیجه قرار گرفتن نام بانک مرکزی ایران در فهرست تأمین مالی‌کنندگان تروریسم، تراکنش‌های مالی با ایران از طریق ساز‌و‌کار‌هایی نظیر اینستکس دیگر مصون از پیامد‌های تحریم ثانویه نخواهند بود. در نتیجه امریکا قصد دارد این ساز‌و‌کار در عمل به ساز‌و‌کاری شکست‌خورده تبدیل شود.
وی در ادامه با انتقاد از دولت ترامپ برای آسیب زدن به شهروندان عادی ایرانی افزود که با رفتن نام بانک مرکزی به فهرست تأمین مالی تروریسم، احتمال باقی ماندن این نهاد در فهرست تحریم صرف‌نظر اینکه دولت بعدی دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه، بیشتر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار