کد خبر: 969750
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
دو ديفرانسيل ها بلاي جان کوه و کوير و دشت شدند
حالا همه خوب مي دانند آفرود چيست و چه کساني از اين گردش و ماشين سواري و حضور در طبيعت لذت مي برند. مسابقاتي که مختص گروهي خاص و مرفه است که مي توانند ماشين هاي دو ديفرانسيل يا موتورهاي کراس خود را به دل جنگل ها و مراتع ببرند و
حوريه ملکي

   

حوريه ملکي

  

حالا همه خوب مي دانند آفرود چيست و چه کساني از اين گردش و ماشين سواري و حضور در طبيعت لذت مي برند. مسابقاتي که مختص گروهي خاص و مرفه است که مي توانند ماشين هاي دو ديفرانسيل يا موتورهاي کراس خود را به دل جنگل ها و مراتع ببرند و به پايان دل انگيزش با شور و هيجان فکر کنند. مسابقاتي که حالا ثابت شده با آسیب رساندن به عرصه های مختلف طبيعت، نه تنها گياهان بلکه جان گونه های نادر جانوری را هم تهديد مي کند و این هجوم بي برنامه و بدون نظارت، ناله بسياري از جنگل ها را در آورده است.

 

****

 

در آفرود بايد دل به بيرون از جاده ها زد، بيابان، جنگل، مراتع و حتي کوه و درون رودخانه ها. حرکتي دسته جمعي با اتومبيل هاي دو ديفرانسيل يا موتورهاي تقويت شده اي که هيچ محدوديتي را براي مسير خود قائل نيستند. حالا چند سالی است که آفرود در ايران رونق گرفته و بیشتر با هدف گسترش و شکوفايي گردشگری روي آن مانورد داده مي شود. با اينکه انتقادات بسیاری را به دلیل آسیب زدن به محیط زیست در پی داشته، اما هنوز هم دوستداران اين مسابقات و اين نوع تفريحات، برالي پنهان کردن ميزان خساراتشان به طبيعت از شعارهای زیست محیطی استفاده می‌کنند. همين چند سال پيش بود که آفرودها در حالي جنگل ها را ويران مي کردند که شعارشان حفاظت از يوزپلنگ ايراني بود!

 

* از خشم طبيعت بترسيم

 

اين درست است که گردشگري جنگل يکي از شاخه هاي صنعت گردشگري به شمار مي آيد و اتفاقا براي کشوري هايي که داراي جنگل هستند بيش از پيش حائز اهميت است. البته در تاريخ ايران هم به خاطر وجود جنگل هاي انبوه در اقصي نقاط اين کشور مورد توجه بوده است. بطوريکه اين نوع از گردشگري با جاذبه هایی اعم از رودخانه، آبشار، بیشه زارها، تالاب ها و خود درختان و جانوران بسيار مورد استقبال قرار دارد.

يعني خانواده ها، گردشگران و مسافران وقتي پاي به جنگل مي گذارند به دنبال ديدن بیشه زارها، آبشارهای بسیار باشکوه، گونه های نادر و کمیاب گیاهی و جانوری به عنوان یک ذخیره گاه گیاهی و جانوری هستند.

امروز اعلام شده اگر مسابقات آفرود به بازي خود پايان ندهند به آسیب رساندن به عرصه های جنگلی ادامه دهند و در منطقه اي مثل هيرکاني که تازه به جمع جهاني ها پيوسته است بلای جان گونه های نادر جانوری و گیاهی شوند امکان دارد این رفتارهاي بي قاعده و بي ضابطه، باعث خارج شدن جنگل های هیرکانی از لیست ثبت جهانی شود.

کارشناسان معتقدند وقتي ماشين يا هر جسم سنگيني وارد جنگل مي شود زمين را کوبيده و وضعيت رشد گياهان را به دشت به مخاطره مي اندازد. در اين وضعيت حتي سبزه ها هم به سختي رشد مي کنند، چه برسد به درختچه و گياهان ديگر.

طبيعت به خوبي مي تواند از خودش محافظت کند. اگر حالا کسي بخواهد با آن دست و پنجه نرم کند حتما بازنده اين ميدان خواهد بود. يعني صبر طبيعت بسيار بالاست اما خشمش قاطع و غيرقابل کنترل. مثلا ساخت سد برای گردشگری در جای نامناسب باعث  طغیان سیل و نابودی عرصه جنگلی می شود.

 

* هيجان آفرودي ها به قيمت مرگ موجودات زنده طبيعت

 

سال گذشته و در چنين روزهايي بود که از کاشان خبر رسيد آفرودها صدمات زيادي به طبيعت وارد کرده اند.

در آن زمان رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آران و بیدگل با بيان اينکه از جمله عوامل آسیب به محیط زیست و حیوانات موجود در آن ورود بی‌ضابطه خودروهای دو دیفرانسیل و آفرود سوارها است، گفت: وظیفه اداره حفاظت از محیط زیست حفظ گونه های جانوری و زیستگاه موجودات کویری است که با ورود غیر اصولی  خودروها و موتور سیکلت‌های سنگین موجب نابودی زیستگاه انواع گونه‌های نادر روباه شنی، گربه وحشی ، گربه شنی و کاراکال و انواع پرندگان شکاری می شود.

اللهیار دولتخواه براي بازدید از منطقه یخاب آران و بیدگل به اين نقطه از کاشان رفته بود، افزود: چندی پیش دو توله گربه وحشی که بر اثر ورود خودروهای دو دیفرانسیل خارج از مسیر اصلی از مادر خود جدا شده بودند توسط دوستداران محیط زیست در منطقه  کویر "سیازگه ابوزیدآباد" زنده گیری و به انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد تحویل داده شدند.

وي با بيان اينکه پس از بررسی های متعدد مشخص شد این توله گربه ها برای تواناتر شدن به حمایت مادر بیشتر نیاز داشته‌اند و به همین منظور به طبیعت حیات وحش یخاب برگشتند، تصريح کرد: وقتی فرهنگ درست استفاده از خودروها را نداریم همان بهتر که وارد کویر نشویم ٬ چون خسارتی که برخی خودروها به محیط زیست می زنند و زمین ها را شخم می زنند دیگر قابل جبران نخواهد بود و ضمن تخریب محیط زیست در سال‌های آینده طوفان عظیم خاک و شن را به سوی  منطقه روانه خواهد کرد.

ديگر از آفرود نمي توان به يک ورزش يا طبيعت گردي هيجان انگيز نگريست. ديگر نمي توان از کویر مرنجاب، لار و برخی مناطق جنگلی در البرز مرکزی به عنوان مناطقی براي جولان آفرودها نام برد که هر کس مي تواند در آنجا جولان بدهد.

امروزه ثابت شده که هر اتفاقي در يک منطقه بکر مي تواند ضربات مهلکي به محيط زيست و موجدات و حيوانات آن وارد کند. در مناطق کویری و بيابانهايي که جز خورشيد و ماه و ستاره نور ديگري به خود نديده اند حتی روشن کردن یک چراغ ماشین و افروختن آتش حس امنیت را از حیات وحش می‌گیرد و باعث اختلال در زندگی عادیشان می‌شود. حتما هر تازه واردي فکر مي کند اين اتفاقات اصلا مهم نيست و شاید در سطح کوچک ایجاد آنها مشکل خاصي ايجاد نکند. اما معضلات از آنجا آغاز می‌شود که منطقه‌ای به نام منطقه آفرود شناخته و با هجوم ماشين هاي 2 ديفرانسل مواجه شد. آنوقت است و شب زنده داري و آتش بازي و... هم پايش به اين مناطق باز مي شود.

در کنار گياهان و جانوران کوچک، حيوانات بزرگ تر هم تحت تاثير آفرودها قرار دارند. بطوري که ازحساسیت گربه سانان بزرگي چون یوز، همين بس که شرایط لازم برای جفت گیری آن‌ها آنقدر حساس و تاثیر گذاراست که کمتر اتفاق افتاده در اسارت جفت گیری کنند.

 

 

 

 

 

تحقيقي بر روي طبيعت در کشورهاي اروپايي صورت گرفت تا نشان دهد گذر جاده از درون جنگل چه تاثيري بر روي حيوانات ساکن آن مناطق دارد. وقتي اين تحقيق در سوئیس انجام شد، نتايج خيره کننده اي داشت. محققان متوجه شدند جانوران از جاده فرار می‌کنند یعنی حیوانات جاده را به عنوان یک منطقه خطرناک می‌شناسند و از آن عبور نمی‌کنند  و این موضوع به بچه‌های آنها نیز منتقل می‌شود. بنابراین تکلیف جاده مشخص است اما زمانی که خودرو خارج از جاده «آفرود» حرکت می‌کند، حیوانات غافلگیر می‌شوند و سبب له شدن حیوانات در زیر چرخ این ماشین‌ها می‌شود، زیرا حیوانات نمی‌دانند که قرار است از این مناطق ماشین بگذرد.

بهر حال امروزه مسابقات و يا بهتر بوگييم، بازي هاي آفرودي در طبيعت ايران به خاطر بي برنامگي و بي ضابطه بودنشان مشکلات زيادي را براي حيوانات و موجودات زنده آن به وجود آورده است.

حال اگر اين برنامه ها نمي توانند متوقف شوند، حداقل سازمان يا نهادي متولي برگزاري آنها شود تا لذت و هيجان چند نفر، مرگ موجودات ديگر را رقم نزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار