کد خبر: 969535
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
رسول سنائی‌راد
به دنبال حمله هواپیما‌های بدون سرنشین انصارالله یمن به بزرگ‌ترین مرکز پالایشگاهی در شرق عربستان که به توقف ۵۰ درصدی صادرات نفت آن کشور انجامید، وزیر امور خارجه امریکا بدون ارائه هیچ سندی این حمله را به ایران منتسب کرد.

چنین انتسابی در موقعیت شکنندگی یک متحد امریکایی و پس از یک ضربه راهبردی علاوه بر اینکه ادامه سیاست سنتی ایران‌هراسی از سوی کاخ سفید به حساب می‌آید، نوعی واکنش برای پوشش دادن و پنهان کردن ضعف‌های بزرگ و عواملی برای تداوم روند تنش‌آفرینی وچپاول منابع کشور‌های نفتی وابسته و استفاده ابزاری از رژیم‌های دیکتاتوری محبوب امریکا است که در پیوند با موارد ذیل قابل تحلیل است:

۱- ضعف و ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی فروخته شده به متحدان عربی که برخلاف قیمت‌ها و هزینه‌های گران و سنگین، عملاً در برابر عملیات تهاجمی سنجیده انصارالله خنثی و ناتوان بوده و صرفاً ارزش نمایشی و ویترینی دارند.
عبور ۱۰ فروند پهپاد عملیاتی از شبکه راداری و چندین سامانه پاتریوت و تاد امریکایی و انجام موفق عملیات تهاجمی علیه بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های آرامکو، ضعف بزرگ این سامانه‌ها را نشان می‌دهد.

۲- برآورد‌های غلط و اشتباهات محاسباتی سران کاخ سفید و اتاق‌های فکر امریکایی که به خورد سران کشور‌های وابسته عربی داده و با برانگیختن حس ماجراجویی شاهزادگان خام و کم‌تجربه‌ای، چون بن‌زاید و بن‌سلمان آنان را به جنگ‌های نیابتی امریکا و از جمله باتلاق یمن کشانده و مجری یا عمله بی‌جور اجرای سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود ساخته است. توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و استعداد‌های نهفته و پشتوانه مقاومت جانانه منطقه در این برآورد‌ها مورد غفلت قرار گرفته و یا به سایه ناآگاهی و ضعف شناختی اتاق‌های فکر امریکایی افتاده و موجب گرفتاری و شکست آل‌سعود و آل‌زاید شده است.

درواقع رژیم‌های دیکتاتوری حاکم بر عربستان و امارات امروز تاوان این اشتباهات محاسباتی و برآورد‌های غلط سران کاخ سفید را پس می‌دهند.

۳- بی‌انگیزگی و شاید تعمد و دستورات پنهان دریافتی برای بی‌عملی و یا سرگردانی نیرو‌های امریکایی حاضر در منطقه برای دفاع از متحدان خود در شرایط پیچیده‌ای که بخشی از نیرو‌های سیاسی درون امریکا مخالف حمایت از ائتلاف سعودی در جنایت علیه مردم یمن بوده و بخشی دیگر از آنان موافق همراهی با متجاوزان هستند.
هدف اصلی اعزام نیرو‌های امریکایی به منطقه، پیشبرد سیاست‌هایی است که در آن کسب منافع و درآمد و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی محوریت داشته و تجزیه کشور‌های اسلامی قدرتمند از جمله عربستان سعودی دنبال می‌شود.

۴- وجه جنایتکارانه و ضد حقوق بشری تجاوز به یمن و کشتار زنان و کودکان یمنی و تخریب مناطق مسکونی و غیرنظامی توسط متجاوزان تاکنون نفرت و اعتراض کافی علیه حمایت‌های امریکا از متجاوزان را برانگیخته و لذا امریکایی‌ها را برای ورود مستقیم و اعلامی به محافظه‌کاری انداخته است.

علاوه بر این امریکایی‌ها نگران واکنش‌های احتمالی انصارالله به خود نیز بوده و با درنظر قرار دادن تغییر در موازنه قدرت با افزایش برد و دقت موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله بازی خود را تنظیم کرده‌اند.

موارد فوق موجب شده پمپئو با متهم‌سازی ایران، در واقع ضعف‌های امریکا را در دفاع از متحدانش پوشش داده و از این پدیده برای ائتلاف‌سازی و تقویت آن استفاده کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
جناب سنایی راد این حادثه را کشورهای امریکا و روسیه به فال نیک گرفته و خواهند گرفت زیرا بهترین سود را از فروش سیستم های تدافعی به عرب ها و حتی ترکیه گرفته اند و بازهم خواهند گرفت و اما جناب سنایی راد منطقه شده جایگاه داد و ستد فروش ابزارالات کشتار جمعی توسط اروبا و امریکا و روسیه که گسترش این موضوع بسیار بسیار خطرناک است و دود ان در جشم جمهوری اسلامی نیز خواهد رفت بطوریکه همین الان وضعیت اتهام ها را خواهید دید جه بجا و جه به نابجا . ضمنا این را هم اطمینان داشته باش که قدرت های بزرگ تکنولژی بسیار بالایی از نظر سلاح دارند ولی این سیاست است که به انها دیکته میکند کدام یک را به منطقه بفروشند . جا دارد قدری دقیق تر در این خصوص قلم بزنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار