کد خبر: 969283
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از اجرای طرح مدیریت چِرا در ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان طی سال جاری خبر داد.

مهدی فتحی در خصوص طرح های بیان زدایی که امسال در استان اجرایی شده است، گفت: عملیات نگهداری از سه هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی بیابانی استان از جمله این طرح ها است زیرا طی سال گذشته عملیات بیان زدایی در این اراضی انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از طرح های بیابان زدایی، گفت: امسال نیز در ۱۰۰ هکتار از اراضی استان عملیات بوته کاری انجام خواهد شد. در ۹ هزار هکتار نیز قرق مناطق بیابانی را اجرایی می کنیم که این اقدام خیلی مهم و حیاتی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با این توضیح که امسال ۱۰ هزار هکتار نیز مدیریت چرا خواهیم داشت، گفت: پیش بینی ما برای اجرایی کردن تمامی اقدامات مورد نظر در سال جاری با تکیه بر اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی و نیز درآمد عمومی است.

فتحی در بخش دیگر در خصوص تاثیر عملیات های بیابان زدایی بر مقابله با پدیده ریزگرد در استان البرز، گفت: عملیات های بیابان زدایی که پیش از این انجام می شد تنوع آنچنانی نداشت، بیشتر اقدامات در قالب بوته کاری بود اما اخیرا توانسته ایم اقداماتی مانند قرق مناطق بیابانی و عملیات چرا را نیز پیش ببریم که تاثیر مهمی در کنترل ورود شترها و یا دام ها به عرصه های بیابانی دارد.

وی تاکید کرد: درست است که اقدامات و طرح های بیابان زدایی را به خوبی پیش می بریم اما از طرفی به دلیل بروز برخی پارامترها و متغیرها شاهد رویش و زایش پدیده بیابان در استان هستیم که نتیجه تصمیمات نادرست مدیریتی، عوامل فرهنگی و یا عدم رعایت نکات لازم توسط مردم است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص تاثیر مصرف بی رویه منابع آبی زیرزمینی بر گسترش پدیده بیابان در این استان، گفت: به یقین یکی از دلایل مهم و عمده در بروز پدیده بیابان همین موضوع برداشت های بی رویه از چاه ها و سفره های آبی زیرزمینی است.

فتحی در خصوص علل برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، گفت: ما نیاز به افزایش سطح تولید برای مواردی مانند تامین مواد غذایی کافی داریم به همین دلیل به مصرف بیش از اندازه منابع آبی روی می آوریم.

وی توضیح داد: تقاضای بالا برای تامین موادغذایی موجب افزایش سطح اقدامات کشاورزی و به تبع آن تامین آب برای این اراضی است که به برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی برای تزریق به زمین های کشاوزی و به تبع آن گسترش سطح عرصه های بیابانی استان منجر می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: پیش بینی ما در خصوص اعتبارات لازم برای عملیات های مختلف در سال جاری از جمله فعالیت ها در عرصه های بیابانی، بوته کاری ها و یا قرق و مدیریت چرا حدود شش میلیارد تومان است، البته مهم این است که چه میزان از این اعتبار لازم تخصیص و محقق می شود.

فتحی همچنین گفت: به یقین بخشی از اعتبارات تخصیصی برای نگهداری از کشت هایی صرف می شود که طی سال های گذشته در قالب بیان زدایی انجام شده است، بخشی نیز برای انجام‌ کاشت ها و بوته کاری های جدید و یا عملیات قرق مناطق بیابانی و مدیریت چرا است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار