کد خبر: 969217
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
زمان زیادی به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده است. با اینکه خانواده‌ها در صدد خرید ملزومات تحصیل برای فرزندانشان هستند و یکی از این اقلام نیز کفش است
ميترا شهبازي
سرویس ایران جوان آنلاین: کمتر از ۱۰ روز دیگر به آغاز سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ باقی مانده است و اکثر خانواده‌ها در صدد تهیه لوازم مورد نیاز تحصیل فرزندانشان هستند. یکی از این اقلام کیف و کفش است که کفاشان ارومیه تبحر خاصی برای تولید آن دارند، به طوری که در گذشته ۹۰ درصد بازار داخلی استان‌شان را در دست گرفته بودند، اما حالا نیمی از کارگاه‌های آن‌ها به صورت نیمه تعطیل و با تک دوزی به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. اتفاقی که در نبود حمایت کافی و افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه و مهم‌تر از همه جولان جنس قاچاق در بازار رخ داده است. موضوعی که در آستانه سال‌نو هم برای کفاشان استان مشکل ساز شد و حالا بعد از گذشت چندماه و در آستانه سال تحصیلی جدید نیازمند توجه ویژه متولیان است.

زمان زیادی به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده است. با اینکه خانواده‌ها در صدد خرید ملزومات تحصیل برای فرزندانشان هستند و یکی از این اقلام نیز کفش است، اما حال بازار کیف و کفش ارومیه چندان خوب نیست. کفاشان چشمشان به در مغازه خشک شده است تا سفارش چند کفش دیگر بگیرند. اما در شرایطی که قیمت مواد اولیه به طور چشمگیری افزایش یافته و حتی نایاب شده است مردم ترجیح می‌دهند پولشان را پای کالای کم کیفیت، ارزان قیمت و قاچاق بریزند. از همین رو کارگاه‌های تولید کیف و کفش ارومیه که روزگاری رفت و آمدی داشتند حالا نیمه تعطیل شده‌اند. کفاشان هم سفارش تک دوزی کفش می‌گیرند. معضلی که متعلق به دیروز و یکماه پیش نیست و گویا به قبل از سال ۹۸ برمی‌گردد. از همین‌رو رئیس اتحادیه کیف و کفش فروشان ارومیه ضمن درخواست از مسئولان برای سروسامان دادن به این بازار بر ضرورت جلوگیری از فروش کالای قاچاق در حاشیه خیابان‌ها تأکید دارد. یعقوب کاظمی در این‌باره به ایسنا گفت: «قیمت کیف و کفش ۱۰ الی ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و با توجه به نزدیکی به آغاز مدارس هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و حتی گاهاً فروشندگان در بازار رقابتی با سود کمتری نیز بفروش می‌رسانند.» وی با اشاره به اینکه در گذشته ۹۰ درصد بازار کیف و کفش استان به تولید داخلی اختصاص داشت، اضافه کرد: «فروش کیف و کفش خارجی و قاچاق در زیر پل‌ها توسط دست فروش‌ها ظلمی بزرگ در حق تولید کننده داخلی است.»

کفش ارومیه در انتظار حمایت
علاوه بر کالای قاچاق که به عنوان معضلی برای کفاشان و کیف‌دوزان ارومیه مطرح می‌شود، از سال گذشته بازار مواد اولیه این استان بار‌ها با مسئله افزایش قیمت هم روبه‌رو بوده است. معضلی که چراغ کارگاه‌های بسیاری را کم نور کرده است، از همین‌رو ضروری است مسئولان چاره‌ای برای این دو مشکل بیندیشند. البته برخی می‌گویند بعضی از مواد اولیه که اکنون با افزایش قیمت روبه‌رو هستند دیگر از خارج از کشور وارد نمی‌شود و بازار را با مشکل روبه‌رو کرده است. یکی از این مواد اولیه هم چسب است که اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان امکان تولید آن‌ها را به دست آورده‌اند و در صورت حمایت کافی از این بخش می‌توان حتی مواد اولیه که در گذشته از خارج از کشور وارد می‌شد را هم در داخل بومی‌سازی کرد، اما با این حال باز هم معضل جولان کالا‌های قاچاق باقی می‌ماند که این مسئله هم با حمایت و نظارت مسئولان قابل برطرف شدن است. گفتنی است تمام مشکلاتی که امروز بر سر صنعت کیف و کفش استان آذربایجان‌غربی سایه انداخته است در آستانه سال ۹۸ هم وجود داشته است. در این راستا رئیس اتحادیه کیف و کفش فروشان ارومیه در ابتدای سال به ایرنا گفته بود که دولت برای حمایت از کفاشان طرح‌هایی داشته است که تاکنون اجرایی نشده‌اند. یکی از این طرح‌ها بحث حمایت با تخصیص تسهیلات بانکی بوده است که به گفته کاظمی بانک‌های استان از سال ۹۵ متعهد شده بودند برای حمایت از هر واحد تولیدی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه دهند که متأسفانه تاکنون ریالی توسط آن‌ها پرداخت نشده است.
لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها ۱۲ واحد تولیدی کفش زنانه و مردانه در ارومیه فعالیت می‌کنند و ۴۰۰ مرکز فروش دارای پروانه و ۷۰مرکز فروش کیف و کفش بدون پروانه در ارومیه وجود دارد. از همین رو برنامه‌ریزی برای همین تعداد واحد و جلوگیری از خاموش شدن چراغ آن‌ها کار چندان سختی نیست. بازاری که نه تنها توان تأمین کل نیاز مشتریان را دارد بلکه در صورت مورد حمایت قرار گرفتن امکان صادرات و ارزآوری از کشور‌های همسایه را هم پیدا خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار