کد خبر: 968905
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پژوهشگاه با مجوزی که از وزارت علوم گرفته، به دنبال آن است تا نخبگان و فارغ التحصیلان جوان را جذب دستگاه قضا کند.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: سید حجت اله علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه صبح امروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با قاضی ناصر سراج، دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با بیان ماموریت‌های اصلی پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه به عنوان قوه عاقله دستگاه قضایی باید با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگران و نخبگان کشور در مقام پشتیبان علمی بروز و ظهور داشته باشد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی پژوهشگاه درخصوص گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با سازمان بازرسی کل کشور گفت: همکاران ما در پژوهشگاه آمادگی افزایش تعاملات و همکاری‌های علمی در بحث بازرسی و نظارت با سازمان را دارند که در همین راستا پیشنهاد می‌شود تا با ایجاد سازوکاری مناسب در قالب کمیته مشترک به دنبال موضوع یابی کاربردی برای امور پژوهشی باشیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در ادامه به فراخوان جذب هیات علمی در این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: امروز بیشتر نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی علاقه به حضور در هیات علمی دانشگاه را دارند که در همین زمینه قوه قضائیه این فرصت را برای آن‌ها به ارمغان آورده و پژوهشگاه قوه قضائیه با مجوزی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرده، به دنبال آن است تا نخبگان و فارغ التحصیلان جوان را جذب قوه قضائیه کند.

وی ادامه داد: البته جذب نخبگان و پژوهشگران جوان نافی حضور اساتید و قضات باتجربه نیست و پژوهشگاه حتما از تمام ظرفیت نخبگانی و قضات حاضر در قوه قضائیه کشور استفاده خواهد کرد.

علم الهدی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی پژوهشگاه ارتباط تنگانگ علمی با قضات و پژوهشگران است که در این زمینه برگزاری دادگاه‌های مجازی را برای آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان با روند دادرسی در دستور کار خود قرار داده ایم.

در ادامه این دیدار قاضی سراج با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای ارتقای قوه قضائیه در پژوهشگاه آغاز شده است، اظهار کرد: حضور نخبگان و پژوهشگران جوان در پژوهشگاه قوه قضائیه برای ارتقای علمی دستگاه قضایی امری شایسته و پسندیده است البته پیشنهاد می‌شود از اساتیدی که تئوری را در کنار مباحث عملی دنبال کرده اند، استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی و مطالعاتی در زمینه مبارزه با فساد در سازمان بازرسی گفت: همکاران ما در سازمان بازرسی کل کشور سعی کردند تا با آسیب شناسی گزارشات بازرسی در حوزه بانک، نفت، گمرک، ثبت و... برنامه‌های جدیدی را برای سازمان تعریف و از بروز مجدد مشکلات جلوگیری کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار همکاری پژوهشی و علمی پژوهشگاه با سازمان بازرسی شد و تصریح کرد: امروز در قوه قضائیه نیازمند یک هم افزایی در بین دستگاه‌ها در حوزه پژوهش هستیم تا با گسترش همکاری‌ها و تعاملات از کار‌های پژوهشی موازی جلوگیری کنیم که این امر در مرحله اول باعث کیفی سازی پژوهش می‌شود و در مرحله دوم به صرفه جویی در هزینه و نیروی انسانی می‌انجامد.

وی با بیان اینکه امروز قوه قضائیه تشنه تولید خوراک خوب از سوی پژوهشگاه در حوزه علمی و پژوهشی است، افزود: پژوهشگاه قوه قضائیه نیازمند آن است تا با ورود به هنگام در موضوعات خاص به نوعی ظرفیت‌های قضات را به کار گیرد و آن‌ها را دریک رقابت سالم تشویق و از روزمرگی آن‌ها جلوگیری کند.

قاضی سراج ادامه داد: پژوهشگاه امروز باید با حضور در دادگاه‌های سراسر کشور نقاط قوت و ضعف آن را احصا و در اختیار مسوولان قوه قضائیه قرار دهد. پژوهشگران باید پیشنهاد‌هایی را در قالب یک کار کارشناسی و علمی در خصوص چگونگی بررسی پرونده‌ها به قضات و مسئولان قضایی ارائه دهند به عنوان مثال از لحاظ علمی مزایای بررسی پرونده شهرستان‌ها در خود استان به جای تهران را بررسی و نتایج آن را به مسئولان قوه قضائیه اعلام کند.

وی با اشاره به تاسیس آکادمی آمبودزمان آسیایی در سازمان بازرسی کشور گفت: با توجه به دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش همکاری‌های بین المللی در طول ۵ سال گذشته با بیش از ۱۲ کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با بیان اینکه امروز نیازمند تعامل هرچه بیشتر بین دانشگاه و دادگاه و آموزش عملی شگرد‌های قضایی به قضات هستیم، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه قوه قضائیه باید در راستای انتقال تجربیات علمی قضات، جزوات و کتاب‌هایی را در خصوص برخی پرونده‌ها منتشر و در اختیار قضات جوان قرار دهد که این امر در تصمیم گیری رسیدگی به پرونده‌ها بسیار راهگشا است.

همچنین حامد نیکونهاد معاون پژوهشی، محمودرضا کریمی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضائیه و حمیدرضا ملک محمدی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور، نیز دراین جلسه حضور داشتند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار