کد خبر: 968753
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه‌ای روز پنجشنبه گفت که به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارد.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران اظهارنظر کرد.

یک خبرنگار از آقای دانفورد پرسید: «بسیار مایلم ارزیابی شما را از توانمندی‌های [نظامی]ایران بدانم. تابستان امسال آن‌ها یک پهپاد پیشرفته و گران‌قیمت آمریکا را با فناوری‌های خودشان سرنگون کردند. آیا این موضوع شما را متعجب نکرد؟ به عنوان یک دشمن، آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ گفت: «آن تجهیزات (پهپاد آمریکایی) برای استفاده در مبارزه‌های پیشرفته طراحی نشده بود. تجهیزاتی که آن‌ها سرنگون کردند، ابزار‌های لازم برای محافظت از خودش را نداشت. برای کسب اطلاعات دریایی در یک منطقه بی‌خطر طراحی شده بود. این مسئله مهمی است که مردم باید بدانند.»

دانفورد در ادامه گفت: «این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک، توانمندی موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم، ولی توانمندی‌های آن‌ها در هر کدام از این زمینه‌های کارکردی را در حال حاضر در حد توانایی‌های روسیه و چین قرار نمی‌دهم.»

وی در ادامه، پس از اشاره به توانمندی‌های سایبری ایران بار دیگر به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران اشاره و تصریح کرد: «در زمینه سایبری هم همین‌طور است. آن‌ها توانمندی‌های سایبری خودشان را توسعه داده‌اند، ولی من ایران را در سطح چین و روسیه قرار نمی‌دهم. بنابراین، یکبار دیگر بگویم ما پول می‌گیریم که توانمندی‌های بالقوه دشمنانمان را شناسایی کنیم، ولی از توانایی ایران در سرنگون کردن آن سامانه خاص (پهپاد آمریکا) شگفت‌زده نشدم؛ اینکه این اقدام نشان‌دهنده بلوغ آن‌ها از لحاظ توانمندی‌های نظامی است هم برایم مایه شگفتی نبود.»

در نخستین ساعات بامداد ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.

مقابله با هواپیما‌های تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار