کد خبر: 968472
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
مراسم سوگواری سالار شهیدان در استان‌های مختلف ایران که در طول دو ماه محرم وصفر برگزار می‌شود، علاوه بر تنوعی که برای مردم مناطق مختلف کشور دارد موجب شده تا حتی پای خارجی‌ها نیز به این مراسم باز شود.
رضا ورامينی
سرويس ايران جوان آنلاين: مراسم سوگواری سالار شهیدان در استان‌های مختلف ایران که در طول دو ماه محرم وصفر برگزار می‌شود، علاوه بر تنوعی که برای مردم مناطق مختلف کشور دارد موجب شده تا حتی پای خارجی‌ها نیز به این مراسم باز شود. در این میان یزد از جمله مناطقی از کشور به شمار می‌رود که متنوع‌ترین مراسم را در این ایام خصوصاً دهه اول محرم دارد موضوعی که هرساله علاقمندان بسیاری را از سایر کشور‌های جهان به این استان می‌کشاند. این مهم موجب شد تا مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران از حضور ۲ هزار گردشگر خارجی از ۳۰ کشور دنیا در برنامه‌های محرم امسال یزد خبر دهد.

با وجود اینکه مراسم سوگواری محرم و صفر در جای جای کشور از یک قائده مشخصی پیروی می‌کند، اما برخی ویژگی‌ها موجب شده تا این برنامه‌ها با تنوعی خاص برگزار شود. یزد به عنوان یکی از شهر‌های مهم و مذهبی ایران به شمار می‌رود که برنامه‌های آن در ایام محرم وصفر کمی خاص‌تر از بقیه استان‌های کشور است که در این رابطه می‌توان به مواردی همچون نخل برداری، کتل بستن، طبخ آش، پرسه زنی در تاسوعا، مراسم جوش دوره، اجغه زنی، دسته سقا و سیزده عاشورا یا همان مراسم سوم شهدای کربلا اشاره کرد.

به گفته بسیاری از افرادی که در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند جذابیت این مراسم به حدی است که بیشتر این افراد حتی در سال‌های بعد نیز مشتاق حضور در این مراسم هستند. جذابیت و تنوع این مراسم موجب شده تا در سال‌های اخیر حتی پای مسافران خارجی نیز به این مراسم باز شود و برگزار کنندگان را بر آن دارد تا با در اختیار قرار گرفتن مترجمان عظمت و اهداف قیام عاشورا در کنار چرایی برگزاری این مراسم را برای آن‌ها بازگو و تشریح کنند.

برنامه‌های ویژه برای مهمانان خارجی

علاقه بسیار مسافران خارجی که بعضاً مسلمان هم نیستند از حضور در مراسم متنوع تاسوعا و عاشورا در برخی مناطق مختلف کشور موجب شده تا مسئولان مذهبی و فرهنگی برای استفاده بیشتر آن‌ها و رساندن خوب و دقیق پیام کربلا متنوع‌ترین برنام‌ها را برای آن‌ها تدارک ببینند.
از آنجا که یزد یکی از استان‌های محل حضور این علاقمندان به شمار می‌رود لذا امسال نیز به مانند سال‌های گذشته دست‌اندرکاران فرهنگی و مذهبی این استان متنوع‌ترین برنامه‌ها را برای خارجیان در نظر گرفته‌اند. مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۲ هزار گردشگر از ۳۰ کشور دنیا در برنامه‌های محرم یزد حاضر خواهند شد به مهر می‌گوید: «از آنجا که گردشگران خارجی که برای این مراسم به یزد می‌آیند از اول محرم تا ۱۳ محرم در این استان حضور دارند، لذا برنامه‌های آیین سنتی و برنامه‌های عزاداری یزد به طور ویژه امسال اجرا خواهد شد.»

حجت‌الاسلام علیرضا میرجلیلی می‌افزاید: «با توجه به حضور این مهمانان در مراسم‌های سینه‌زنی، روضه‌ها، پخت آش‌نذری، تاسوعا در مسجد حظیره، نخل‌برداری در تفت، اشکذر، مهریز و دیگر شهرستان‌ها و برگزاری شام غریبان لذا در این رابطه برنامه‌ریزی‌های خوبی در نظر گرفته شده که اجرایی می‌شود.»
از آنجا که ممکن است این مراسم سؤالاتی را در ذهن خارجیان ایجاد کند لذا به منظور پاسخ به شبهات آن‌ها امسال روحانیون و کارشناسانی که به زبان‌های مختلف دنیا تسلط دارند، برای پاسخگویی در مکان‌هایی همچون مجموعه‌های امیرچخماق، مسجد جامع و امامزادگان یزد حضور خواهند داشت. همچنین ارائه کتابچه‌هایی به زبان انگلیسی در مورد زیبایی‌های اسلام و فلسفه قیام امام حسین (ع) اهدای ماکت‌های نخل و بادگیر و دیگر نماد‌های یزد از جمله برنامه‌های فرهنگی است که امسال قرار است در این مراسم اجرایی شود. این در حالی است که با توجه به حضور علاقمندان خارجی در این مراسم عاشورای حسینی طی ۱۰ سال گذشته مسئولان فرهنگی یزد با همکاری جامعه‌المصطفی حوزه علمیه قم، سازمان میراث فرهنگی، اوقاف، حسینیه‌ها و شهرداری توانسته‌اند این حرکت فرهنگی را به الگویی برای دیگر شهر‌ها از جمله اصفهان، شیراز و کاشان تبدیل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار