کد خبر: 967622
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
دولت نیجریه روز پنجشنبه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور را به برپایی انقلاب متهم کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت نیجریه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه را به دریافت حمایت مالی از ایران برای برپایی انقلاب متهم کرد.

دولت نیجریه با ارائه شکایت به دادگاه عالی فدرال ابوجا مدعی شد که اعضای جنبش اسلامی نیجریه دولت محمد بوحاری را به رسمیت نمی‌شناسند.

به ادعای دولت نیجریه، رهبر شیعیان جنبش اسلامی در صدد است تا با حمایت ایران کشور نیجریه را به جمهوری اسلامی جدید تبدیل کند.

جنبش اسلامی نیجریه ماه گذشته در بازگشت شیخ زکزاکی از هند در بیانیه‌ای اعلام کرد، یکی از دلایل عمده بازگشت وی به نیجریه نگرانی از احتمال ترور او در هند توسط عوامل دولت نیجریه بوده است.

بر اساس وب سایت رسمی جنبش اسلامی نیجریه، دخالت دولت ابوجا این ظن را ایجاد کرد که نیت ترور شیخ زکزاکی در هند با استفاده از رابطین خارجی وجود دارد.

به گزارش روزنامه «پانج» چاپ نیجریه، با دستور دادگاه عالی نیجریه شیخ زکزاکی به همراه همسرش اجازه یافت برای پیگیری‌های درمانی به یکی از بیمارستان‌های هند مراجعه کند.

دستور دادگاه نیجریه درحالی صادر شد که شیخ زکزاکی به همراه همسرش طی سه سال گذشته در بازداشت نیرو‌های امنیتی بود.

در آذر سال ۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیه‌الله" (عج) در شهر «زاریا» و منزل شیخ زکزاکی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صد‌ها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه‌ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کرده اند.

در این یورش، شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یکسال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بود.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده بود. در ماه‌های اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهاد‌های حقوق بشری بار‌ها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند.

در ماه‌های اخیر مردم نیجریه بار‌ها با برگزاری تظاهرات در شهر‌های مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده اند، اما نیرو‌های امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کرده اند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار