کد خبر: 967218
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
گزارش «جوان آنلاین» از سامانه همیاب ۲۴ که کار را برای سارقان کالای دیجیتال سخت کرده است
حدود سه سال است که سامانه همیاب ۲۴ فعالیتش را برای پیدا کردن کالای دیجیتالی مفقود یا سرقت شده آغاز کرده و کالا‌های زیادی را به دست صاحبانشان رسانده است. سامانه‌ای که با گسترده شدنش فعالیت سارقان را به‌شدت محدود می‌کند و اجازه سرقت کالا‌های دیجیتالی را از آن‌ها می‌گیرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین – مهسا گربندی: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تلفن همراه‌تان به سرقت رفته باشد یا آن را گم کرده باشید. در این مواقع برای پیگیری و یافتن وسیله دیجیتالی خود باید به دادستانی و پلیس مراجعه کنید و پس از آن با نامه‌های صادر شده به سراغ اپراتور‌های تلفن همراه بروید تا شاید خوش‌شانس باشید و آن کالای سرقت شده را پیدا کنید. البته هستند کسانی که به دلیل طولانی بودن روند ثبت و پیگیری برای یافتن کالای سرقت شده‌شان قید آن را می‌زنند و ترجیح می‌دهند اصلا به دادستانی و کلانتری نروند، زیرا که آن‌ها فکر می‌کنند هیچ‌وقت قرار نیست مال از دست رفته‌شان پیدا شود. همین مسئله موجب می‌شود که سارقان با خیال راحت کالای سرقت شده را بفروشند و بدون اینکه دستگیر شوند به کارشان ادامه دهند و پول به جیب بزنند.

سامانه‌ای که سد راه سارقان تلفن همراه و کالا‌های دیجیتال شده است

حدود سه سال است که سامانه همیاب ۲۴ فعالیتش را برای پیدا کردن کالای دیجیتالی مفقود یا سرقت شده آغاز کرده و کالا‌های زیادی را به دست صاحبانشان رسانده است. سامانه‌ای که با گسترده شدنش، فعالیت سارقان را به‌شدت محدود می‌کند و اجازه سرقت کالا‌های دیجیتالی را از آن‌ها می‌گیرد.

بهروز فتح‌آبادی، مدیر توسعه تجاری همیاب ۲۴ درباره نحوه فعالیت این سامانه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «همیاب ۲۴ نخستین کالای دیجیتال گمشده مانند موبایل و تبلت است که تقریبا از سال ۹۵ شروع به کار کرده است. در بخشی از این اپلیکیشن استعلام رایگان لوازم است که فرد قبل از خرید می‌تواند از آن استفاده کند تا مطمئن شود آن کالا جز کالا‌های سرقتی یا مفقودی اعلام شده در کشور نباشد. در بخش دیگر همیاب ۲۴ نیز امکان ردیابی کالا‌های سرقتی وجود دارد به طوری که شخص موبایلش را گم کرده، مشخصات آن را در سامانه ثبت می‌کند. به این ترتیب از همان لحظه خرید و فروش آن کالا در فروشگاه‌های سراسر کشور ممنوع می‌شود. از طرفی این کالا در لیست کالا‌های کشف شده سراسر کشور جستجو می‌شود یعنی در کلانتری‌ها یا تاکسیرانی‌ها و ... کشف و ثبت شده باشد نیز به صاحب آن اطلاع داده می‌شود.»

به گفته فتح‌آبادی با دو روش، اطلاعات کالای سرقتی یا مفقود شده در سامانه همیاب ۲۴ ثبت می‌شود. یکی براساس خوداظهاری فرد در سامانه و دیگری با مراجعه به کلانتری و دادگاه که پرسنل کلانتری آن کالا را در سامانه ثبت خواهند کرد.

مدیر توسعه تجاری همیاب ۲۴ اظهار می‌دارد: «صحت اعلام سرقتی یا مفقودی بودن یک کالا از آن جهت که برای کاربر هزینه‌بر است در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که کسی به قصد مزاحمت اطلاعاتی را در سامانه ثبت کند. تا امروز نیز چنین موردی اتفاق نیفتاده و تمام موارد موجود در همیاب ۲۴ به صورت صحیح وارد شده است. به علاوه اینکه هر کالایی با یک شماره تلفن ثبت شده و در نهایت مشخص می‌شود که چه کسی اطلاعات غلط در سامانه ثبت کرده است.»

حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و تقویب همیاب ۲۴

او با بیان اینکه حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه موجب شد تا همیاب ۲۴ قوت بگیرد، می‌گوید: «همیاب ۲۴ در سال اول فعالیت خود، پرونده‌های ورودی در زمینه کالا‌های سرقتی را به شدت کاهش داده بود و قوه قضائیه هزینه کمتری در این زمینه متحمل می‌شد. از طرفی فروشگاه‌ها از این سامانه استعلامی در همیاب ۲۴ رضایت داشتند و با خیال راحت کالا‌های دست دوم را خرید و فروش می‌کردند. همین مسئله موجب شد تا قوه قضائیه و کلانتری‌ها از ما حمایت کنند و باعث شوند که ما فعالیت‌مان را جدی‌تر از قبل ادامه دهیم.»

آنطور که فتح‌آبادی می‌گوید در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت در سراسر کشور با سامانه همیاب ۲۴ همکاری می‌کنند. همچنین ۱۳۰ دادگستری و ۲ هزار و ۷۰۰ کلانتری نیز با این سامانه در ارتباط هستند.
مدیر توسعه تجاری سامانه همیاب ۲۴ اظهار می‌دارد: «این سامانه با ۴ نفر شروع به کار کرده است، اما در حال حاضر ۲۶ نفر به صورت مستقیم در دو شیفت مختلف در سامانه همیاب ۲۴ مشغول به کار هستند. همچنین کارشناسان دفاتر پیشخوان دولت نیز به صورت غیرمستقیم و پورسانتی برای ثبت کالا‌های سرقتی و مفقودی با سامانه ما همکاری می‌کنند.»

لزوم حمایت و توجه ویژه از سوی وزارت ارتباطات

او به بی‌توجهی اپراتور همراه اول در پررنگ کردن نقشش برای پیدا کردن تلفن همراه سرقتی یا مفقودی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای گسترده‌تر شدن همیاب ۲۴ و تقویت آن نیازمند همکاری بیشتر از سوی اپراتور‌های تلفن همراه هستیم. اخیرا نیز جلسه‌ای با وزارت ارتباط داشتیم و این موضوع را با مسئولان این وزارتخانه در میان گذاشتیم. اپراتور‌های ایرانسل و رایتل همکاری‌های خوبی را با سامانه ما داشته‌اند، اما حدود یک سال و نیم است که اپراتور همراه اول به دلیل عدم زیرساخت مناسب با ما همکاری نمی‌کند؛ بنابراین نیاز توجه ویژه اپراتور‌ها برای پیگیری و ردیابی تلفن‌های هوشمند سرقتی دیده می‌شود.»

فتح‌آبادی در پایان تاکید می‌کند: «با وجود همکاری ناقص اپراتور‌های تلفن همراه از ۱۹ هزار کالای ثبت شده در سامانه همیاب ۲۴، ۳۵ درصد آن‌ها پیدا و به دست صاحبانش رسیده است که در آینده‌ای نزدیک و همکاری‌های بیشتر این آمار افزایش خواهد یافت.»

آنطور که مشخص است اگر حمایت‌ها از همیاب ۲۴ ادامه پیدا کند و وزارت ارتباطات نیز توجه بیشتری به این سامانه داشته باشد. همچنین با وجود همت کافی از سوی مسئولان و پرسنل همیاب ۲۴ و ادامه فعالیت جدی آن‌ها در این زمینه، شاهد کاهش آمار سرقت تلفن همراه و سایر وسایل دیجیتالی خواهیم بود، زیرا که هر سارقی می‌داند که پس از سرقت تلفن همراه امکان فروش آن را ندارد و به طور حتم دستگیر می‌شود؛ بنابراین نیاز است که این اقدام خوب، جدی‌تر دیده شود و با پشتکار بیشتری ادامه پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار