کد خبر: 965838
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
13 سال انتظار براي اتصال قطار بوشهر – شيراز به شبکه سراسري راه آهن
طرح راه آهن بوشهر - شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عملیات اجرایی 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما...
محمد رضا هاديلو

 

محمد رضا هاديلو

  

طرح راه آهن بوشهر - شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عملیات اجرایی 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل نبود اعتبار متوقف شد و از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز -بوشهر- عسلویه تاکنون چهار قطعه اجرایی شده که بطور متوسط پیشرفت فیزیکی آنها 50 درصد است. راه آهن بوشهر- شیراز هر چند که مدت هاست پیشرفتی نداشته است اما  چند مدتی است که در میان اخبار خودنمایی می کند. این پروژه ملی که سال های قبل کلید خورده است بعد از پیشرفت کند خود در حال حاضر با رکود کامل مواجه است و نقش آن در پیشرفت استان بوشهر از مطالبات عمومی است که اگر تمام شود تاثیر خود را خیلی زود نشان می دهد.

 

***

 

اواسط سال گذشته بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: پروژه راه آهن بوشهر – شیراز یک پروژه ملی است که ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و ۲۰۰ کیلومتر آن در استان بوشهر اجرا خواهد شد.

رضا عوض‌پور گفت: پیمانکاران این پروژه شامل  شرکت  توسعه راههای پارس و  آبادراهان پارس هستند و عملیات اجرایی این پروژه هم تا دو ماه آینده آغاز می شود.

وی افزود: با انتخاب پیمانکاران و تجهیز کارگاه پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، عملیات اجرایی این پروژه تا دو ماه آینده آغاز می شود. در حالی که این پروژه فاینانس خارجی از کشور چین دارد و روال اداری آغاز به کار فاینانس خارجی زمان بر بود ما خودمان با اعتباراتی که داشتیم کار را آغاز خواهیم کرد تا زمانی که اعتبارات فاینانس هم تزریق شود.

 

* حرکت لرزان قطار بر روي ريل هاي بي ثبات

 

اما اولین جرقه استارت دوباره این خط راه آهن خرداد 96 توسط خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و بازید او از خط ‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه کلید خورد.

در آن زمان خادمی در حاشیه این بازدید احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را به منظور ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست که موجب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری می‌شود و میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را 50 درصد است.

وی گفت:  این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود و محور شیراز -بوشهر به طول 439 کیلومتر و اهرم- عسلویه به طول 205 کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

 چند ماه بعد در شهریور 96 خبری دیگر از راه اهن بوشهر-شیراز منتشر شد. عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح افزود: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که اجرای این طرح را توجیه‌پذیر کرده است.

گراوند بیان کرد: استان بوشهر روزگاری به عنوان پایتخت تجارت ایران بود و اجرای طرح راه‌آهن در مسیر بوشهر به شیراز و اتصال به خط ریلی سراسری می‌تواند نویدبخش توسعه و آبادانی بوشهر و ایران اسلامی باشد.

وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به بوشهر با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن و اجرای طرح توسعه بندری بوشهر در جزیره نگین در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت که با تکمیل این طرح این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود.

آخوندی ادامه داد: طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مشکلات در فاینانس طرح ‌ها تامین سهم 15 درصدی است که نکته مهمی بود اما با همراهی مجلس در بودجه سال 1397 پیش‌بینی شد که سهم 15 درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

رئیس سازمان مدیریت استان بوشهر هم روز گذشته گفته است عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر- شیراز تا دو ماه آینده آغاز می‌شود

عوض پور گفت: مطالعات فاز اول و فاز دوم راه آهن بوشهر – شیراز به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی اتصال به بندر بوشهر به اتمام رسیده است و امروز شاهد انعقاد قرارداد این طرح در حالی هستیم که مبنای برآورد مالی آن بر اساس فهرست بهای ایران است که اتفاقی بزرگ به حساب می آید و این مسیر در 2 قطعه 250 و 200 کیلومتری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه این پروژه بر اساس نرخ یوان چین حدود ۳ هزار میلیارد تومان می شود، گفت: تاکنون ۳۰ درصد تخصیص از اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومانی را دریافت کردیم و ۷۰ درصد باقی مانده هم تا آبانماه دریافت خواهیم کرد و عملیات اجرایی این پروژه را تا دو ماه آینده آغاز می کنیم.

 

* در انتظار اتصال به شبکه سراسري

 

اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابه‌جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا شش میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا دو میلیون نفر طی ۱۰ سال آینده و نیز رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر از اهداف این پروژه عنوان شده است.

وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی ساخت راه‌آهن بوشهر -شیراز گفت : اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی کشور یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

محمد اسلامی ادامه داد: امیدواریم شاهد تکمیل راه‌آهن بوشهر -شیراز و اتصال بوشهر به خط ریلی کشور باشیم.

استاندار بوشهر نیز در آیین آغاز ساخت راه آهن بوشهر- شیراز گفت: طرح راه آهن بوشهر به شیراز، پس از به وجود آمدن مشکل مالی، سال ۱۳۹۰ متوقف شد.

عبدالکریم گراوند با اشاره به تلاش نمایندگان استان برای ازسرگیری این خط ریلی افزود: چهار نماینده استان بوشهر بودجه‌ای در اختیار داشتند و می‌توانستند در طرح‌های مختلف هزینه کنند اما وقتی تاثیر راه آهن را در توسعه استان بررسی کردند، به این طرح ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادند.

وی همچنین با قدردانی از معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و توجه معاون وزیر راه و شهرسازی، ۲۳۸ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به طرح راه آهن بوشهر-شیراز اختصاص یافت.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل هم گفت: ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

عباس خطیبی افزود: ساخت خط ریلی بوشهر به شیراز سال ۱۳۸۶ آغاز شد و ایجاد ۱۰۰ کیلومتر در محدوده استان فارس و حدود ۱۰۰ کیلومتر هم در محدوده استان بوشهر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این خط آهن از ایستگاه مرودشت در استان فارس از راه آهن اصفهان - شیراز منشعب می‌شود و پس از عبور از مسیر‌های جنوبی استان فارس از طریق شهرستان تنگستان وارد استان بوشهر می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل ادامه داد: مسیر ریلی یاد شده از اهرم به چُغادک و بندر بوشهر متصل می‌شود.

خطیبی تصریح کرد: قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز جزو سخت‌ترین بخش‌های این خط ریلی است به‌گونه‌ای که در مسیر ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی بوشهر به شیراز شش کیلومتر پل خاص ساخته می‌شود که سه کیلومتر از این پل‌ها در قطعه ۱۰ در استان بوشهر قرار دارد.

او با اشاره به اینکه ۲۲ دهانه تونل در این مسیر ریلی ایجاد می‌شود، افزود: ۲۵۰ کیلومتر مسیر اول از طریق فاینانس و با همکاری شرکت چینی و کنسرسیومی از پیمانکاران ایرانی ساخته می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، گفت: موافقتنامه‌ها برای اجرای ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی یاد شده به امضا رسیده و منتظر دریافت اصلاحیه مجوز شورای عالی اقتصاد هستیم تا بتوانیم با مذاکرات فشرده به مرحله قرارداد تجاری و آغاز اجرای این طرح ریلی برسیم.

 

* فاينانس بياييد، قطار راه مي افتد

 

حالا سال‌ها است که اتصال بوشهر به خط راه‌آهن سراسری کشور به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان بوشهر مطرح است ولی تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راه‌آهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی می‌افزاید.

بنادر استان بوشهر از مهم‌ترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب می‌شوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند و هر ساله شاهد افزایش سهم استان در این حوزه هستیم.

اکنون حمل‌ونقل بنادر استان بوشهر به مرکز کشور از طریق خط زمینی انجام می‌شود ولی با اتصال استان بوشهر به خط ریلی، بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل با راه‌آهن انجام می‌شود.

راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، درصورتی‌که به بوشهر متصل شود می‌تواند زمینه‌ساز اتصال بندر بوشهر به‌عنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با تلاش مسئولان استان بوشهر بار دیگر فعال‌شده است و اکنون قطعه دهم این پروژه به‌عنوان سخت‌ترین قطعه پروژه عملیاتی شده و کار با سرعت مناسبی در دست اجرا است.

مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای طول ۴۳۷ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه اجرا می‌شود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد.

رضا فرامرزی اضافه کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۲۵.۵ کیلومتر طول است که در دو بخش الف و ب در دست اجرا است که قطعه ب دارای ۱۸.۱ کیلومتر طول است.

وی افزود: قطعه دهم این پروژه دارای ۹ تونل و ۱۷ دهانه پل است که در مجموع طول پل‌ها دو هزار و ۹۰۰ متر و طول تونل‌ها دو هزار و ۱۰۰ متر است.

مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر مدت‌زمان تعیین‌شده برای این پروژه را ۴۸ ماه عنوان و خاطرنشان کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای دو ایستگاه است که در هور و اهرم قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر داشت: راه‌آهن بوشهر دارای قدمت ۱۰ ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سال‌ها مسکوت مانده بود.

فرزاد رستمی با بيان اينکه سخت‌ترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است، بیان کرد: قطعه دهم به‌عنوان گلوگاه پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز محسوب می‌شود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد.

قطعه دهم به عنوان گلوگاه پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز محسوب می‌شود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر تأکید کرد: با توجه به سختی‌های قطعه دهم پروژه، تلاش کردیم تا این قطعه اجرایی شود تا بعد از تصویب فاینانس معطل قطعه دهم نباشیم.

وی به مذاکرات صورت گرفته برای فاینانس این پروژه از طریق چینی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر از مهم‌ترین قطعات این پروژه محسوب می‌شود که امسال اعتبارات قابل‌توجهی از محل بودجه ملی و اوراق مشارکت به آن تخصیص یافته است.

رستمی با تأکید بر تکمیل قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر- شیراز با تخصیص اعتبار مصوب آن افزود: ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای خط ریلی بوشهر مصوب شده که با پرداخت این اعتبار اجرای قطعه ۱۰ خط ریلی بوشهر به طول ۲۶ کیلومتر تسریع می‌شود.

وی، تأثیر اجرای خط ریلی یادشده در  رونق بنادر و اقتصاد ملی را مهم دانست و تأکید کرد: پروژه راه‌آهن بوشهر به همان میزانی که در اقتصاد استان بوشهر اثرگذار است در توسعه کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
1
چگونه است که دولت برای راه آهن تهران-همدان که مسافر و بار قابل توجهی ندارد ! را برقی می کند .ولی برای راه آهن با اهمیت شیراز - بوشهر بودجه ندارد. نمایندگان استان فارس و بوشهر بی عرضه هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار