کد خبر: 965556
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
عملیات اجرایی طرح متروی تبریز درحالی ۱۸ سال پیش آغاز شد که طی این سال‌ها حتی رنگ افتتاح یک خط را هم به خود ندیده است؛ پروژه‌ای که قرار بود خط یک آن امسال افتتاح شود و سپس خطوط دیگر وارد فاز اجرایی شوند.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان‌آنلاین: با این حال اکنون مشخص شده به دلیل بی‌توجهی مسئولان نسبت به نقشه مسیر و گذر آن از محدوده بافت تاریخی به‌زودی این پروژه متوقف می‌شود. موضوعی که از همان روز اول پروژه برای مسئولان روشن بود که مسئولان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی چنین مجوزی را نمی‌دهند!

هر سال طرح‌های میلیاردی و ارزشمند بسیاری به دلیل بی‌برنامگی مسئولان برای همیشه مهر توقف می‌خورند. امسال هم این قرعه به نام پروژه قطار شهری تبریز افتاده است؛ طرحی که مقدمات اولیه آن از پیش از دهه ۸۰ آغاز شده بود و اکنون حدود ۱۸ سال است که به صورت جدی دنبال می‌شود و به مطالبه‌ای مهم برای مردم تبدیل شده است. با این حال طی همه این سال‌‎ها و با حرکت لاک‌پشتی پروژه نه تنها طرح قطار شهری تبریز به بهره‌برداری کامل نزدیک نشده است، بلکه تازه خط یک آن بعد از این همه سال قرار است همین امسال افتتاح شود. البته به نظر می‌رسد بعد از افتتاح خط یک مترو، این طرح برای مدتی طولانی دوباره به تعلیق دربیاید؛ چراکه اکنون مشخص شده است که مسیر خط ۳ متروی تبریز از کنار محدوده بافت تاریخی عبور کرده است و میراث فرهنگی به‌شدت مخالف آسیب دیدن این منطقه است؛ موضوعی که به طور حتم با کمی بررسی از طرف مسئولان قابل پیش‌بینی بود، اما آن‌ها یا به امید راضی کردن مسئولان میراث فرهنگی این طرح را ادامه دادند یا به طور کلی نحوه مسیریابی و جانمایی‌شان برای پروژه لنگ می‌زند و هر روز باید از یک گوشه زنگ توقف آن را شنید!

خط ۳ متروی تبریز اجرایی نمی‌شود
حالا که پروژه از سوی میراث فرهنگی در معرض توقف قرار دارد، وعده مصطفی مولوی‌فرد، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه درخصوص افتتاح خط یک پروژه تا پایان سال جاری آخرین وعده او خواهد بود. در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از مخالفت صریح میراث فرهنگی با تغییر کاربری بافت تاریخی و تغییر خطوط مترو در کمیسیون عمران شورای اسلامی تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: «هرگونه تغییر خطوط قطار شهری در محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز بدون اخذ نظر اداره کل میراث فرهنگی ممنوع است.» مرتضی آبدار اضافه می‌کند: «بر اساس طرح‌های مصوب خطوط قطار شهری تبریز، مسیر خط ۳ قطار شهری باید خارج از محدوده بافت تاریخی انجام شود.» به گفته وی سازمان قطار شهری تبریز، بدون استعلام از میراث فرهنگی و طرح مسیر این خط را به سمت بافت تاریخی مذکور تغییر داده و، اما پس از طرح در شورای ترافیک استان در مصوبه شورای مذکور بر اخذ مجوز و نظر از اداره کل میراث فرهنگی در این خصوص تأکید شده است. مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن اعلام اینکه مصوبه شورای ترافیک بدون نظر میراث فرهنگی درخصوص ملاحظات بافت تاریخی قابلیت اجرایی شدن ندارد ادامه می‌دهد: «با توجه به لزوم حفظ بافت تاریخی از هرگونه آسیب احتمالی، تمامی عملیات عمرانی و شهری در این منطقه باید با هماهنگی میراث فرهنگی صورت گیرد لذا مسیر جدید خط ۳ قطار شهری به سبب دارا نبودن مجوز، قابلیت اجرایی ندارد.» گفتنی است این پروژه که از سال ۸۰ کلید خورده است شامل چهار خط اصلی و یک خط در حومه می‌شود که اکنون ۱۸ سال است رنگ افتتاح به خود ندیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار