سرویس ایران جوانآنلاین: با احتساب تعداد روزهای سال و تفریق آن از روزهای سال تحصیلی، دانشآموزان حدود نیمی از سال را در مدارس میگذرانند. بنابراین احساس امنیت و آرامش آنها در مدارس و تأمین تمام امکانات آموزشی موردنیاز بسیار مهم است. تجهیزات و امکاناتی مانند تخته و نیمکت، وسایل گرمایشی و سرمایشی و از همه مهمتر سقف بالای سرشان که میتواند حس لذت از تحصیل را افزایش دهد. قصه مدارس فرسوده و جمعآوری یا بازسازی و نوسازی آنها دیگر برای همه تکراری شده و در این میان مدارس خشتی و گلی و کانکسها دیگر فاجعهای عظیم هستند. هرچند بارها و بارها مسئولان در مورد جمعآوری این مدارس وعدههایی دادهاند، اما حالا و با نزدیک شدن به شهریور ماه یک بار دیگر از استانهای مختلف خبر میرسد که مسئولان قول دادهاند، مهر بدون وجود مدارس خشتی و گلی و کانکسی آغاز خواهد شد.
اوایل امسال بود که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: «با برنامهریزیهای انجام شده از ۹۸۰ مدرسه خشتی و گِلی در کشور، اکنون تنها ۴۰۰ مدرسه باقی مانده که تا مهر ۹۸ برای جمعآوری آنها تلاش میکنیم و این کار از مهمترین برنامهها و اولویتهای این سازمان است.» بعد از آن همین چند روز پیش بود که سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم از پایان کلاسهای خشتی و گلی و بخاری نفتی در سال تحصیلی پیش رو خبر داد. حالا از برخی از استانها خبر میرسد که کارهایی در دست اجراست و تعدادی از استانها هم هنوز در حال ارائه آمار و ارقام و هشدار هستند. در همین رابطه مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از جمعآوری مدارس خشتی و گلی امسال در استان خبر داد.
آیدین رحمانی با بیان اینکه هماکنون پنج مدرسه خشت و گلی با ۱۱ کلاس درس در استان داریم، گفت: «سال تحصیلی جدید جشن جمعآوری مدارس خشت و گلی در استان همزمان با سایر استانهای کشور گرفته میشود.» وی از بهرهبرداری ٦٠٠ کلاس درس جدید همزمان با آغاز سال تحصیلی ٩٩- ٩٨ خبر داد و اظهارداشت: «با تحویل این پروژهها به نظام آموزشی، سرانه فضای آموزشی در استان به چهار متر میرسد درحالیکه متوسط سرانه آموزشی در کشور پنج متر مربع است.» این مسئول با اشاره به پروژههای در حال ساخت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: «آذربایجان غربی نیازمند احداث ٤ هزار و ٥٥٠ کلاس درس است که عملیات ساخت ٢٥٠٠ کلاس درس در قالب ٤٤٠ پروژه آغاز شده و در تلاش هستیم با همت خیرین و جذب اعتبارات ملی و استانی این پروژهها را به اتمام برسانیم.» رحمانی به وضعیت کلی کلاسهای آذربایجان غربی اشاره و تأکید کرد: «بیش از ٢٤ هزار کلاس درس دایر در استان وجود دارد که از این تعداد ٥ هزار و ٦٥٦ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و ٦ هزار و ٩٠ کلاس درس نیازمند مقاومسازی هستند.»
انتظار برای اجرایی شدن دستورات
هرمزگان هم ازجمله استانهایی به شمار میآید که آمار مدارس فرسودهاش خوب نیست. در همین راستا مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با بیان اینکه ۶۱ مدرسه کانکسی و ۱۴ مدرسه کپری را شناسایی کردهایم و ۸ هزار و ۲۴۶ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند، گفت: «اینها عمدتاً شامل مدارس روستاهای دورافتاده و صعبالعبور است. از سال گذشته پیگیر بهینهسازی آنها بودیم که تفاهمنامهای را با قرارگاه سازندگی سپاه منعقد کردیم که شامل ۶۵ مدرسه با ۲۲۰ کلاس است.» نوید احمدی تأکید کرد: «برای هفته دولت ۷۲ مدرسه با ۲۷۳ کلاس درسی آماده بهرهبرداری شده است که حدود ۸ هزار دانشآموز از این پروژهها استفاده خواهند کرد.» از خراسان جنوبی هم خبر میرسد که استاندار دستور داده تمام مدارس کانکسی در سال جاری حذف شوند.
البته محمدصادق معتمدیان تأکید کرده بود که برای مشکل کمبود کلاس درس در خراسانجنوبی به واسطه محدودیت اعتبارات دولتی باید از ظرفیت نهادهایی، چون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و خیرین استفاده کرد.
وی با اشاره به وجود ۵۸ مدرسه کانکسی و تأمین نشدن سیستم گرمایشی استاندارد برخی از مدارس استان بیان کرد: «تمام مدارس کانکسی باید در سال جاری جمعآوری و همچنین مشکل سیستم گرمایشی استاندارد مدارس خراسانجنوبی نیز تا پایان سال ۹۹ تأمین شود.»، اما هنوز مدیر آموزشوپرورش بروجرد از فرسودگی ۶۰ درصد مدارس این شهرستان خبر میدهد و معتقد است: «خیلی از مدارس استحکام لازم را ندارند.» محمد مهرافزون تأکید کرد: «مدارس دولتی در اختیار نوسازی قرار دارد و مدارسی را هم که کد تخریبی خوردهاند به آنها اعلام شده که از طریق نوسازی باید بازسازی شوند.»