کد خبر: 964605
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
دبیر سیاسی روزنامه «وطن امروز» گفت: معتقدیم که برهه فعلی زمانی نیست که روزنامه وطن امروز جایش در فضای فعلی کشور خالی باشد و امیدوارم که به زودی به روی دکه برگردیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «سیدعابدین نورالدینی»  درباره تعطیلی روزنامه «وطن امروز» گفت: روزنامه وطن امروز عن‌قریب ۱۱ سال است که منتشر می‌شود و روزنامه‌ای کاملا خصوصی است. خصوصی از این جهت که صاحب امتیاز و محل تامین درآمد آن کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: ما یازده سال روزنامه را منتشر کردیم جز در مقطعی کوتاه که در سال ۹۲ متوقف شدیم آن هم باز به دلیل مشکلات مالی. انتشار روزنامه مستقل در وضعیت اقتصادی فعلی خیلی مشکل است. یک روزنامه مستقل منابع مالی مشخصی دارد و به صورت عمده از ۳ محل می‌تواند کسب درآمد کند. اول از محل فروش، دوم از محل تامین آگهی و محل سوم نیز جذب اسپانسر است. ما از دو حالت اول می‌توانستیم کسب درآمد کنیم.

وی با بیان اینکه از سال گذشته کشور به مشکلات اقتصادی بسیاری مبتلا شد که گریبان ما هم گرفت، اظهارداشت: روزنامه‌ها و رسانه‌های وابسته به دولت، چون به نسبت تورم تامین اعتبارات جدیدتری دریافت می‌کنند، اما ما از این قاعده مستثنی هستیم، چون همانطور که گفتم ما مستقل هستیم. پس در چنین شرایطی درآمدمان تغییری نکرد، ولی از آن طرف هم هزینه‌هایمان کمتر شد و هم قیمت کاغذ نیز چهار برابر شده است.

نورالدینی اظهارداشت: بخش عمده‌ای از هزینه ما متعلق به قیمت کاغذ است که افزایش بسیاری داشت. از طرف دیگر ما در جذب آگهی هم با مشکل مواجه شدیم، چون شرکت‌هایی که به ما سفارش آگهی می‌دادند با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و متاثر از رکود آگهی‌هایشان را کم کردند. ما با شرایطی مواجه شدیم که هم هزینه‌هایمان بالا رفت و هم درآمدمان کاهش یافت و کمتر هم شد.

وی تاکید کرد: ما اواخر سال گذشته به شدت درگیر این وضعیت بودیم. در نهایت هم تنها چیزی که به ذهنمان رسید این بود که امسال تعداد صفحات را کم کنیم و به ۸ صفحه کاهش بدهیم. ما چند ماه هم با همین شیوه پیش رفتیم، اما باز هم نتوانستیم به خاطر اینکه توازنی بین درآمد‌ها و هزینه‌های ما ایجاد نشد و ما به شدت دچار مشکل شدیم. ما آنی این تصمیم را نگرفتیم. یک یا دو ماه است که در حال بررسی وضعیت هستیم و در این مدت نیز فرمول‌های مختلفی را برای ادامه دادن بررسی کردیم، ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. در ۳ ماه گذشته حقوق ندادیم و همکاران بدون اینکه حقوقی دریافت کنند به خاطر تعلق خاطرشان کار کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ادامه انتشار امکان پذیر نیست.

دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز تاکید کرد: در حقیقت ما از سال ۹۲ به مشکل تامین منابع برخوردیم و از شروع به کار دولت آقای روحانی با کاهش بسیار یارانه مواجه شدیم. یک فرمولی در معاونت مطبوعاتی وقت مورد استفاده قرار گرفت که نتیجه آن این شد که برخی روزنامه‌ها نظیر وطن امروز یارانه‌شان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد. یارانه‌ای که وزارت ارشاد به ما در طول سال می‌دهد، به اندازه حقوق ۱۵ روز خبرنگاران وطن امروز هم نیست. ما جز منابع مالی‌درگیر مسائل قضایی نیز بودیم و ده‌ها شکایت به بهانه‌های مختلف از ما شد و با این وجود سعی کردیم که بمانیم. آن زمان هم تحریریه را کاهش دادیم و با تعداد نیرو‌های بسیار کم و محدود کارمان را ادامه دادیم. اگر به میزان اثرگذاری و جریان‌سازی روزنامه نگاه کنیم با نیرو‌های سازمان هیچ نسبتی نداشت. در نهایت خیلی تلاش کردیم و می‌خواستیم که در حوزه جریان‌سازی همچنان حضور داشته باشیم، ولی واقعا هیچ چاره‌ای نداشتیم. اگر می‌شد که یک ماه، یک هفته و حتی یک روز بیشتر کار کنیم، آن هم ادامه می‌دادیم، اما نشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا انتشار روزنامه را تا مهیا شدن شرایط مالی به صورت الکترونیک ادامه ندادید؟ نیز اظهارداشت: انتشار نسخه الکترونیکی ایده بدی نیست و در دنیا هم به روز است، اما این منوط به چاپ روزنامه است و اگر فقط نسخه الکترونیکی باشد، سنخیتی با ماهیت ژورنال بودن ندارد و به همین دلیل ما این کار را نکردیم.

نورالدینی با بیان اینکه ما روز چهارشنبه با بچه‌های روزنامه خداحافظی کردیم، عنوان داشت: به محض انتشار توقف انتشار روزنامه، تماس‌های بسیاری با کادر روزنامه گرفته شد و چند مورد هم شماره حساب خواستند تا کمک کنند، اما نمی‌توان به این شکل کار را ادامه داد. من از کادر روزنامه تشکر می‌کنم که در طول سختی‌ها برادرانه با ما همکاری کردند و علی رغم اینکه نتوانستیم حقوق بدهیم همکاری کردند و یک تشکر هم دارم از مخاطبانمان که مثل همیشه ما را شرمنده خود کردند و امیدوارم به لطف حضرت حق بتوانیم انتشارمان را از سر بگیریم. معتقدیم که برهه فعلی زمانی نیست که روزنامه وطن امروز جایش در فضای فعلی کشور خالی باشد و امیدوارم که به زودی به روی دکه برگردیم.

وی در پایان گفت: زمان بازگشتمان مشروط به تامین منابع مالی است و انتشار روزنامه به شکل مستقل کار بسیار دشواری است و ما کمتر روزنامه مستقلی داشته‌ایم که بتواند نزدیک به ۱۱ سال منتشر شود و همین هم با یک تیم مدیریتی ویژه شکل گرفته است. ما تمام راه‌هایی را که امکان داشت انتشار را دامه بدهیم، امتحان کردیم، ولی شدنی نبود.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
0
خیلی حیف شد .....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار