کد خبر: 964162
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
دانشمندان سه سیاره خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند که در فاصله ۷۳ سال نوری از زمین قرار دارند. یکی از این سیارات ابر زمین و دو سیاره دیگر گازی و مشابه نپتون هستند.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین:‌ ناسا سه سیاره جدید کشف کرده که در منظومه‌ای با فاصله ۷۳ سال نوری از زمین قرار دارند.

این سیارات دور یک ستاره کوتوله کهنسال مدار می‌زنند که TOI-۲۷۰ نام دارد. آن‌ها جزو کوچکترین و نزدیکترین سیارات خارج از منظومه شمسی (به زمین) هستند که تاکنون کشف شده اند.

هر سه سیاره کشف شده کوچک هستند. یکی از آن‌ها یک ابرزمین صخره‌ای است که اندازه آن اندکی بزرگتر از سیاره خاکی است. دو سیاره دیگر نیز گازی و اندازه آن‌ها نصف سیاره نپتون است.

این سیارات با استفاده از تلسکوپ فضایی TESS کشف شده اند که در سال ۲۰۱۸ میلادی برای کشف سیارات دور ستاره‌های نزدیک زمین به آسمان فرستاده شد.

«ماکسیمیلیان گونتر» فیزیک اخترشناس دانشگاه MIT و همکارانش این کشف را اعلام کرده اند. البته گونتر در ساخت تلسکوپ TESS نیز همکاری کرده است.

به گفته کارشناسان دو سیاره گازی به دانشمندان کمک می‌کنند به درک بهتری از چگونگی تشکیل و تکامل سیارات دست یابند. آن‌ها در حقیقت حلقه گمشده رابطه میان سیارات صخره‌ای مانند زمین و سیارات گازی مانند نپتون هستند. مطالعه آن‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تفاوت‌های تکامل میان سیارات گازی و صخره‌ای را بهتر درک کنند.

از سوی دیگر ستاره کوتوله TOI-۲۷۰ نیز فعالیتی ندارد. این درحالی است که ستاره‌های کوتوله اشعه‌های قدرتمندی منتشر می‌کنند. اما با توجه به عدم انتشار این اشعه ها، دانشمندان تخمین می‌زنند ستاره کوتوله مذکور سن زیادی داشته باشد. درخشش مداوم این ستاره به شناسایی راحت‌تر آن کمک می‌کند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار