کد خبر: 963090
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهادکشاورزی گلستان اعتقاد دارد علاوه بر ورود واسطه‌ها، همراهی نکردن مدیران صنایع برای خرید محصول به قیمت معقول به آشفتگی بازار گوجه در گلستان دامن زده است
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: هر سال زمانی که برداشت یک محصول در نقطه‌ای از ایران آغاز می‌شود، اخبار و گزارش‌های زیادی در مورد هجوم دلالان برای خرید ارزان محصول منتشر می‌شود. بازی کثیفی که در نهایت با روانه کردن سود سرشار به جیب دلالان، به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده به پایان می‌رسد. حالا یکبار دیگر و با شروع برداشت گوجه فرنگی از مزارع استان گلستان این بازی شرع شده است.

بی‌شک هیچ کس با خرید و فروش گران محصولات کشاورزی موافق نیست، اما وقتی مسئولان به کشاورزان گفته بودند گوجه را در زمان برداشت حدود ۱۲۰۰ تومان خریداری خواهیم کرد، حالا رقم ۷۰۰ تومان ضرری جبران ناپذیر برای آنهاست.

بدقولی مسئولان در خرید تضمینی

در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان زیرکشت گوجه فرنگی رفته است و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن از محصول در استان کشت شود. هرچند قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است و در مغازه‌های سطح شهر‌ها کیلویی ۳ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، اما محصول کشاورزان در اراضی کشاورزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود. کشاورزان وجود دلالان و واسطه‌ها را دلیل این اتفاق می‌دانند و معتقدند دلال بازی‌ها باعث ضربه سنگین به کشاورزان شده است. با اینکه موضوع محصولات کشاورزی و وجود دلالان مربوط به امسال و پارسال و این منطقه و آن منطقه ایران نمی‌شود، اما در رابطه با فصل برداشت گوجه در گلستان و قیمت‌گذاری آن همین هفته گذشته بود که مسئولان جهادکشاورزی، استانداری و چند سازمان و نهاد دیگر در این استان تشکیل جلسه دادند تا مشکلات را رفع و گوجه کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری شود، اما این موضوع فقط روی کاغذ ماند و عملاً دلالان بازار را به دست گرفته و در حال ربودن محصول کشاورزان هستند. نکته حائز اهمیت این است که با ارزان خریدن گوجه فرنگی گلستان، این محصول با قیمت پایین به دست مصرف کننده نمی‌رسد و بعضاً تا پنج برابر قیمت روی زمین در میوه فروشی‌ها عرضه می‌شود.

در حالی که کشاورزان معتقدند بازار عرضه و تقاضای گوجه فرنگی در گلستان در قبضه دلالان است، مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهادکشاورزی گلستان اعتقاد دارد علاوه بر ورود واسطه‌ها، همراهی نکردن مدیران صنایع برای خرید محصول به قیمت معقول به آشفتگی بازار گوجه در گلستان دامن زده است. سعید حسن‌پور فوجردی می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون درگیر آن هستیم این است که مطابق برآورد‌های انجام شده قیمت تمام شده گوجه فرنگی برای کشاورز حدود ۱۱۰۰ تومان است، اما عملاً شاهد هستیم برخی صنایع و دلالان و واسطه‌ها گوجه را به قیمت پایین‌تر از هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند.» وی با اشاره به اینکه در دوره پیک تولید گوجه فرنگی کشور قرار داریم و بخشی از دلایل پایین بودن قیمت این محصول به دلیل عرضه زیاد است، ادامه می‌دهد: «به‌رغم توافقی که در جلسه فرمانداری رامیان و استانداری که با حضور مسئولان و صاحبان صنایع برگزار شد، متأسفانه صاحبان صنایع همراهی نکردند و گوجه را از کشاورز به قیمت هزار و ۲۰۰ تومان خریداری نمی‌کنند.»

بی‌توجهی به رونق تولید

دبیرخانه کشاورز گلستان هم وجود دلالان و واسطه‌ها را دلیل اصلی مشکلات موجود می‌داند. علی‌قلی ایمانی معتقد است: «هم‌اکنون عده‌ای دلال و واسطه بین تولیدکننده و کارخانه‌دار قرار گرفته‌اند از یک سو بر سر تولید می‌زنند و محصول تولیدی را به قیمت ارزان از تولیدکننده خریداری می‌کند و از سوی دیگر بر سر مصرف کننده می‌زنند و محصول نهایی را گران می‌فروشند.» وی با اشاره به اینکه دلالان و واسطه‌ها به لابی‌های قدرت اقتصادی و پول دسترسی دارند و متأسفانه برخی از مسئولان هم با آن‌ها همراهی می‌کنند، تأکید می‌کند: «هرچند در سال رونق تولید قرار داریم و مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید تأکید دارند، اما صنایع گلستان در خدمت تولید نیستند تا ارزش افزوده عاید تولیدکننده گلستانی شود.» هم‌اکنون رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی صنایع گلستان بین ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ در بازار به فروش می‌رسد و صاحبان صنایع حاضر نیستند گوجه گلستان را که از نظر غلظت بهتر از محصول سایر استان‌هاست از کشاورزان به قیمت معقول خریداری کنند. این در حالی است که از ۴ تا ۵/۴ کیلوگرم گوجه فرنگی گلستان یک کیلو رب تهیه می‌شود در شرایطی که برای تولید همین میزان رب، باید بیش از ۶ کیلو گوجه فرنگی سایر استان‌ها مصرف شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار