کد خبر: 962825
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
کلیدی‌ترین بخش‌آموزش‌و‌پرورش به صورت چراغ خاموش تغییر کرد. وزارتخانه‌ای که این روز‌ها با سرپرست اداره می‌شود، تغییراتی مدیریتی انجام داد.
گندم زمانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: خبر‌ها حکایت از این دارد که سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش طی حکمی «جلال دلقندی» را به عنوان سرپرست مرکز حراست آموزش‌و‌پرورش منصوب کرد، انتصابی که ظاهراً عجله برای جابه‌جایی حتی این فرصت را به سرپرست نداده تا با رعایت تشریفات سازمانی از حضور مدیر قبلی (مظفر مظاهری) استفاده کند. این جابه‌جایی‌ها در حالی است که از یک‌سو دور سوم دادگاه‌های رسیدگی به متهمان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد در کشور که متعلق به اموال فرهنگیان است، به صورت جدی و موشکافانه برگزار می‌شود. همزمان با رسیدگی به اتهامات مدیران بانک سرمایه و تأیید حکم برادران ریخته‌گران به عنوان یکی از چهره‌های فساد در این پرونده، نماینده دادستان از صدور کیفرخواست برای غندالی مدیر اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. اما ناگهان ریاست حراست وزارتخانه تغییر می‌کند و این تغییر منجر به حذف فردی می‌شود که از قضا بازرس ویژه در صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و البته برخی پرونده‌های تخلفات در آموزش‌و‌پرورش را نیز پیگیری می‌کرده است!

مدتی است باز هم مستأجر دیگری در وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش اقامت مدیریتی دارد. پرواضح است، وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شود دارای شرایط بسیار متفاوت است. بی‌ثباتی، تشنج‌های ناشی از تغییرات وزارتی و مسائل و مشکلات کلان این وزارتخانه برای تعریف شرایط متفاوت کفایت می‌کند.

از وزارت تا دادگاه

یکی از این شرایط وخیم برمی‌گردد به ابر پرونده فساد بانکی که متعلق به بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است و تاکنون تعدادی از متهمان این پرونده را دادگاهی و حکم آن‌ها اجرا شده است و طبق آنچه نماینده دادستان در این پرونده گفته است، پای ۴۰۰ متهم درگیر این پرونده است. شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله همین افراد است که تقریباً می‌توان گفت در هیچ جلسه‌ای از دادگاه نبوده و از وی هم نامی به میان نیامده است. این در حالی است که نه تنها پای این فرد در میان است بلکه افراد مختلفی از بدنه وزارتخانه فرهنگیان هم درگیر این پرونده هستند.

جالب این است در روند برگزاری همین دادگاه‌ها بود که سرنوشت نامعلوم خودروی النترا معلوم شد! طبق گفته نماینده دادستان این خودرو توسط یاسر ضیایی، قائم‌مقام بانک سرمایه به مدیر ارشد حراست آموزش‌و‌پرورش به عنوان رشوه داده شده است!

بار‌ها و بار‌ها نماینده دادستان و قاضی تأکید داشتند که در این پرونده پای هر کس به میان باشد، باید پاسخگوی اقدامات خود باشد و هر هفته سرنخ‌های جدید از داد و ستد‌های مدیریتی فاش می‌شود. حالا در این میان و در حالی که آموزش‌و‌پرورش باید درگیر یارکشی برای تعیین وزیر مربوطه باشد تا بلکه اقامت وی از مستأجری به صاحب خانگی ترفیع پیدا کند، خبر‌هایی از جابه جایی شنیده می‌شود آن هم درست در یک نقطه کلیدی، یعنی حراست وزارت آموزش‌و‌پرورش!

تغییر چراغ خاموش

روز سه‌شنبه سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش، جلال دلقندی حراست دانشگاه فرهنگیان با حفظ سمت به عنوان سرپرست مرکز حراست وزارتخانه توسط سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش منصوب می‌شود. انتصاب چراغ خاموشی که هنوز ضرورت آن جای سؤال است و تا جایی عجولانه بوده است که حتی سرپرست وقت، فرصت دعوت از ریاست قبلی را هم نیافته است. یعنی جابه جایی بدون حضور مظفر مظاهری، رئیس مرکز حراست آموزش‌و‌پرورش و بدون هماهنگی با حراست کل صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، مراسم تکریم بدون حضور مدیر قبلی حراست برگزار شد.

فردی که گفته می‌شود در راستای مبارزه با سند وارداتی ۲۰۳۰ در آموزش‌و‌پرورش اقداماتی خوب و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی انجام داده است، یکی دیگر از نمونه اقدامات مثبت مظاهری است که بهمن سال گذشته قرار بود همایش تخصصی رؤسای حراست آموزش‌و‌پرورش در استان خراسان رضوی را برگزار کند، اما مرکز حراست تصمیم گرفت به جای برگزاری همایش، صرفه‌جویی کند. مظفر مظاهری، رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌و‌پرورش آن زمان از لغو همایش تخصصی رؤسای حراست این وزارتخانه در بهمن سال ۹۷ با هدف صرفه‌جویی خبر داد؛ وی درباره علت لغو این همایش گفت: «با توجه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به هیئت‌وزیران و به استناد بند (ح) تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۷ کشور با موضوع جلوگیری از هزینه‌کرد اعتبارات در امور غیر و همچنین با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری این مرکز تصمیم‌گرفت همایش تخصصی رؤسای حراست آموزش‌و‌پرورش کشور را لغو کند.»

نکته جالب این است که شنیده‌ها حکایت از این دارد بعد از تغییر رئیس مرکز حراست آموزش‌و‌پرورش، برخی در کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و غیرخبری به تمجید از حسینی در تغییر رئیس مرکز حراست پرداختند. یکی از نکات مورد اشاره در اظهارات وی در مراسم معارفه موشکافی از حراست به عنوان چشم بینای سازمان و نظام بوده است که در اصل نجیب‌ترین نیرو‌ها در آن خدمت می‌کنند. وی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: «حراست مانند نورافکنی است که می‌تواند با روشن‌کردن تاریکی‌ها مانع بسیاری از تصمیم‌های اشتباه شود؛ همچنین ضربه‌گیری سازمانی، چهارمین وظیفه حراست است؛ بسیاری از امواجی که سایر قسمت‌ها را دچار اخلال می‌کند و باعث تصمیم‌گیری‌های نابه‌جا می‌شود، می‌تواند به وسیله حراست دفع شود.»

در شرایطی که حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش فعالیت می‌کند، تغییر رئیس مرکز حراست با ابعاد حساس کاری آن، مبهم به نظر می‌رسد؛ نکته جالب توجه دیگر این است که مظاهری چند ماه پیش به عنوان نماینده وزیر و بازرس ویژه در صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شده و در راستای به ثمررسیدن پرونده صندوق ذخیره نیز فعالیت‌های مختلفی داشته است.
فارغ از همه اینها، سرپرست وزیر نیست! گماشتن سرپرست برای یک وزارتخانه برای تمشیت امور جاریه است نه عزل و نصب. آن هم عزل و نصب بسیار شبهه‌دار. هنوز حق چند ۱۰ هزار فرهنگی از فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان استیفاد نشده که سرپرست آموزش‌و‌پرورش چنین تغییر شتاب‌زده‌ای را انجام داده است. معاونت در جرم پنهان‌کردن فساد مقام مسئول می‌تواند دامنگیر آقای سرپرست باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
1
2
تشکر فراوان از روزنامه جوان بابت روشنگری خیلی خوب . از اینکه دلسوزانه نفد خوبی ازآموزش و پرورش داشتید شما را تحسین میکنیم
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
1
متاسفم
حسینی
|
United States
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
الحمدلله شما مثل همیشه با اشراف کامل اطلاعاتی ، تحلیل روشنی از وضعیت واقعی و موجود در سیستم وزارت آموزش و پرورش را ارائه و تشریح نمودید.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
2
معاونت در جرم پنهان‌کردن فساد مقام مسئول می‌تواند دامنگیر آقای سرپرست باشد.
ها ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار