کد خبر: 961912
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
چرا ترکیه سرعت شارژ تروریست‌ها را در سوریه بیشتر کرده است
ابوظبی و ریاض با شبه‌نظامیان کرد مخالف ترکیه نشست برگزار کرده و به آنان وعده حمایت مالی-نظامی داده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترکیه نیز گروه‌های تروریستی تحت امر خود را فراخوانده و در حال ارسال تجهیزات نظامی است. هرچند به نظر می‌رسد این انتقال تجهیزات هدفی دوگانه را پیگیری می‌کند؛ تقویت تروریست‌ها در برابر ارتش سوریه و در عین حال آمادگی برای مقابله با کرد‌هایی که همچنان با رؤیای استقلال ملعبه دست امریکا بوده و اخیراً در حال بازی با کارت ریاض و ابوظبی هستند. این تحولات در حالی صورت می‌پذیرد که کشور‌های اروپایی هم در فکر اعزام نیرو به سوریه هستند.
به نوشته روزنامه القدس‌العربی «به صورت آرام، غافلگیر‌کننده، بدون اظهارات سیاسی و به دور از هیاهوی رسانه‌ای، ارتش ترکیه، به صورت شتابزده، از سه روز پیش در حال ارسال تجهیزات نظامی زیادی به مناطق مختلفی از مرز‌های ترکیه و سوریه به ویژه مناطق مقابل مناطق تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق کرد» در شرق رود فرات است.» یگان‌های مدافع خلق کرد، هسته اصلی شبه‌نظامیان موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» هستند که تحت حمایت ایالات متحده امریکا قرار دارند و اقداماتی را علیه دولت قانونی سوریه انجام داده و بعضاً تهدید به عملیات نظامی علیه دمشق نیز کرده‌اند.
منابع ترکیه‌ای هم اعلام کردند که یک هیئت بلندپایه سعودی به همراه مسئولان اماراتی، نشست‌هایی با فرماندهان نیرو‌های دموکراتیک سوریه برگزار کردند و به آنان وعده دادند که حمایت مالی از آنان را افزایش خواهند داد.
این منابع تصریح کردند که ترکیه نیز شماری از فرماندهان گروه‌های تروریستی مانند «ارتش آزاد سوریه» و «ارتش ملی سوریه» را به آنکارا دعوت کرد تا با آنان نشستی برگزار کند. همزمان با این مسئله، سطح آمادگی این گروه‌ها در «الباب» و «جرابلس» در استان حلب سوریه واقع در غرب رود فرات افزایش یافته و نشست‌هایی نیز با رهبران عشایر برگزار شده است. القدس‌العربی ادامه داد: با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته، روند ارسال تجهیزات توسط ارتش ترکیه به مرز‌های سوریه قطع نشده، این روند در روز‌های اخیر شتاب زیادی به خود گرفته و شامل تانک، خمپاره‌انداز، نفربر، خودروی زرهی و شماری از نیرو‌های ارتش و رنجر ترکیه است. بیشتر این تجهیزات به مناطق مرزی استان شانلی‌اورفه ترکیه فرستاده شده است؛ منطقه‌ای که در طرف سوری آن، شبه‌نظامیان کردی حضور دارند که رئیس‌جمهور ترکیه بار‌ها تهدید کرده است که این منطقه را از حضور آن‌ها پاکسازی خواهد کرد. چندی پیش اعلام شد که مذاکراتی بین ترکیه و امریکا صورت گرفت تا به زعم خود بتوانند در شمال سوریه «منطقه امن» ایجاد کنند و یگان‌های کرد نیز ۱۵ کیلومتر از مرز‌های ترکیه دور شوند؛ هرچند تاکنون هیچ توافق نهایی در این خصوص صورت نگرفته است.
القدس‌العربی در پایان می‌نویسد که هنوز مشخص نیست که لشکرکشی اخیر ترکیه آیا در چارچوب توافق با امریکا در رابطه با «منطقه امن» است یا این تصمیم در پی دیدار اخیر اردوغان با ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ اتخاذ شده است یا حتی شاید پیام شکست این مذاکرات باشد.

کرد‌ها یا ارتش سوریه
هرچه هست حملات نیرو‌های تحت حمایت ترکیه به ارتش سوریه در چند روز اخیر شدت یافته است. یگان‌های ارتش پس از یک روز عقب‌نشینی از شهرک الحمامیات به پایگاه‌های دفاعی خود در اطراف این شهرک، در واکنش به حملات خشونت‌آمیز نیرو‌های دو گروه تروریستی جبهه النصره و حزب اسلامی ترکستان با تابعیت‌های چچنی و چینی و تحت حمایت آنکارا، ضدحملاتی را علیه پایگاه‌های این گروه‌های مسلح آغاز کردند.
همچنین یگان‌های ارتش با حملات گسترده نیرو‌های خارجی گروه‌های تروریستی در محور‌های مختلف به سمت محور الحمامیات مقابله کردند و با آن‌ها وارد درگیری‌های خشونت‌آمیزی شده و تعدادی خودروی زره‌پوش و تجهیزات آن‌ها را منهدم و خسارت‌های سنگینی بر تجهیزات و نیرو‌های آن‌ها وارد کردند.
طبق اطلاعات میدانی به دست آمده، گروه‌های تروریستی در حملات خود از تسلیحات به‌روز و خودرو‌های چرخ‌دار زره‌پوش استفاده کردند که از دولت ترکیه دریافت کرده بودند و با هدف نفوذ از طریق این محور و کنترل بر تپه الحمامیات، گروهی از تروریست‌های انتحاری خارجی را به کار گرفتند، اما یگان‌های ارتش این حملات را ناکام گذاشته و چندین کشته در میان آن‌ها برجای گذاشتند. یگان‌های ارتش هم عملیات خود را علیه پایگاه‌ها و تحرکات تروریست‌های جبهه النصره در حومه جنوبی ادلب؛ محل استقرار گروه‌های تروریستی با استفاده از تسلیحات توپخانه‌ای و موشکی ادامه دادند و چندین کشته و زخمی برجای گذاشتند. همچنین در جریان حملات تروریست‌های جبهه النصره به السقیلبیه در حماه دو غیرنظامی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

هشدار دمشق به کشور‌های غربی
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اعزام سربازان جدید از سوی برخی از کشور‌های غربی (آلمان و فرانسه) به مناطق تحت اشغال نظامیان تروریست امریکایی در شرق سوریه تأکید کرد که این اقدام، عواقب خطرناکی دارد و چنین تلاش‌هایی نمی‌تواند به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه خدشه‌ای وارد کند.
وی در مصاحبه با پایگاه خبری العهد تأکید کرد که از آغاز، محافل صهیونیستی، رژیم صهیونیستی، امریکا و کشور‌های غربی در پسِ بحران سوریه قرار داشتند و تلاش می‌کردند واقعیت تازه‌ای را به منطقه تحمیل کنند.
نشریه فارین‌پالیسی امریکا هفته پیش به نقل از چند منبع آگاه نوشت: انگلیس و فرانسه در تصمیمی که یک پیروزی بزرگ برای تیم امنیت ملی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود متعهد به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروهای‌شان در سوریه شده‌اند تا امریکا بتواند نیروهایش را از این کشور خارج سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار