کد خبر: 961775
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
ارسباران با طرح‌های فاقد ضمانت اجرایی وشعارهای دهن پرکن میسر نخواهد بود و باید دراین خصوص فعالان صنایع، کشاورزی، معدنی و گردشگری، با همراهی و همکاری جدی مراکز دانشگاهی و حمایت مناسب از صاحبان ایده‌های جدید که توجیه اقتصادی لازم را متناسب با قابلیت‌های منطقه دارد، فراهم شود.

حسن بالاگر: شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران جزو پنج شهر قدیمی و پرجمعیت آذربایجان‌شرقی، دارای قابلیت‌های ویژه‌ گردشگری،کشاورزی ، معدنی،دام و طیور، صنایع‌دستی، فرآورده‌های لبنی،گوشتی و ده‌ها موارد دیگر می‌باشد که در صورت برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند از سوی ادارات مرتبط و ارائه ساز و کارهای عملی از جمله ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی،کاهش پروسه اداری و تسهیل در اعطای مجوزها، استعلامات، تکریم ارباب رجوع، فعال‌تر شدن میز خدمت (نه، به صورت تشریفاتی بلکه به صورت عملی) تفویض برخی اختیارات استانی به مدیران شهرستانی، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری و توسعه شهرستان موثر باشد.

 همچنین ادارات ذی‌ربط با تدوین برنامه‌های عملی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  ضمن برگزاری جلسات مستمر با سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی  می‌توانند در حد امکان در نیل به تحقق برنامه‌های توسعه شهرستان موثر واقع و گام‌های عملی بردارند.
  
 در این خصوص به نظر می‌رسد، فرمانداری و مدیریت ارشد شهرستان نیز برنامه‌های یک‌ساله شهرستان برای سال 98 را که در حوزه‌های مختلف از سوی ادارات تدوین شده، اعلام کنند، به صورتیکه هر سه ماه، مدیران شهرستان گزارشی از پیشرفت کاری و برنامه‌های محقق شده خود را برای قضاوت و تنویر افکار عمومی به رسانه‌ها ارائه کنند.

کما اینکه اگر مشکل و موانعی نیز در راستای پیشبرد این طرح‌ها وجود داشت، صادقانه افکار عمومی را در جریان قرار دهند تا مردم با موانع و مشکلات پیش‌رو و احیاناً کارشکنی‌ها آگاه شوند و مطالبه خود را واقع‌بینانه مطرح کنند.
 
ناگفته پیداست که برای حل مشکلات و روزمرگی مفرطی که شهرمان گریبانگیر آن است، یک همت عمومی و عزم جهادی لازم است و این امر محقق نخواهد شد مگر با همدلی، همفکری و تشکیل اتاق فکر با بهره‌گیری از تمامی سلیقه‌ها و نظرات افراد متخصص و متعهدی که دل در گرو زادگاه خویش داشته و دغدغه عمران و آبادانی منطقه را دارند.

در این راستا ضرورت دارد برای تحقق این امور از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علاقمندان برای پیشرفت شهرستان به نحو ممکن استفاده شود تا گام‌های عملی در توسعه و تقویت حوزه‌های عمران شهری، روستایی، توسعه معادن، گردشگری، صنایع‌دستی، صنایع تبدیلی کشاورزی، دامی و راه‌اندازی صنایع کوچک و اشتغال‌زا برداشته شود.

پر واضح است که این امر با طرح‌های فاقد ضمانت اجرایی و شعارهای دهن پرکن میسر نخواهد بود و باید در این خصوص فعالان صنایع،کشاورزی، معدنی و گردشگری با همراهی و همکاری جدی مراکز دانشگاهی و حمایت مناسب از صاحبان ایده‌های جدید که توجیه اقتصادی لازم را متناسب با قابلیت‌های منطقه دارد، فراهم شود.

 مطمئنا این موارد زمانی محقق خواهد شد که مردم و مسوولان متفق همت کرده و خود آنها به شعار و طرحی که ارائه می‌کنند، ایمان داشته باشند و در این راستا با ارتقا و نهادینه کردن فرهنگ حمایت از عمران و توسعه شهری،  زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری، امنیت روحی و روانی همچنین اطمینان لازم را برای این افراد که رغبت به سرمایه‌گذاری در وجود آنهاست، فراهم کنند.

و بالاخره پایان سخن اینکه ضرورت دارد با ایثار، گذشت و کنار گذاشتن اختلافات به خاطر مردمان خوب دیارمان، در فکر فرداهای بهتر برای شهر و زادگاهمان باشیم و اگر چنین نکنیم آیندگان در باره ما قضاوت خواهند کرد و دیگر آن وقت خیلی دیر شده است!

و در این خصوص ختم کلام خود را با آیه 11 سوره رعد به پایان می‌برم : «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (سرنوشت هیچ قومی را خداوند تغییر نمی‌دهد مگر توسط خود آنها) پس تا مردم خودشان نخواهند این فرهنگ تغییر نخواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر