کد خبر: 961255
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
دومین ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران با عبور از محدودیت غنی سازی ۶۷/۳ درصد از صبح شنبه آغاز شد و سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید، غنی سازی ۲۰ درصد و بیشتر می‌تواند از گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی باشد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: بهروز کمالوندی روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: گام‌های کاهش تعهدات برجامی در بازه‌های زمانی دو ماهه تعریف شده است؛ ما دو ماه قبلی را صبر کردیم و مرحله دوم اقدامات متقابل از دیروز (شنبه) آغاز شد. البته این پس از صبر یک‌ساله بود که طرف مقابل باید تعهداتش را انجام می‌داد، اما اقدامات شایسته‌ای انجام نشد، بنابراین طبق تصمیم رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی و دستوری که به ما ابلاغ شد گام دوم را برای افزایش سطح غنی سازی به بیش از ۳ و ۶۷ صدم درصد آغاز کردیم. معاون حقوقی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد: طرف‌های مقابل عزم جزم کشورمان را در قبال این موضوع درک کنند و تصور نکنند جمهوری اسلامی ایران مانند خیلی کشور‌های دیگر در صحبت‌هایش جدی نیست و اگر چنین ذهنیتی دارند باید با اقداماتی که آغاز کرده‌ایم و در حال پیگیری است، چنین تصوری را از ذهن خود بیرون کنند. کمالوندی با اشاره به برهم خوردن تعادل میان تعهدات و حقوق کشورمان تأکید کرد: نمی‌گذاریم تعادل یک‌طرفه باشد و فقط تعهد داشته باشیم و از حقوق‌مان بهره‌مند نباشیم؛ یا باید حقوق ما باز گردد و دو کفه ترازو با هم مساوی شود و یا اگر این کار را نکنند به تدریج از تعهدات‌مان می‌کاهیم.

گزینه‌های روی میز ایران در گام سوم
وی درباره گزینه‌های مطرح برای اجرا در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: سلیقه‌های مختلفی در این باره هست که کدام یک از گزینه‌ها را اجرا کنیم، اما مهم آن است که در انتخاب گزینه‌ها لجبازی نمی‌کنیم بلکه با آرامش، حساب شده و متناسب با نیاز‌های کشور اقدام می‌کنیم که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها باشد. کمالوندی نصب دوباره سانتریفیوژ‌های «آی آر تو» یا «آی آر تو ام» و افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های فعال در آبشار‌های غنی سازی را از دیگر گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی برشمرد.
وی تأکید کرد: گزینه‌های زیادی برای اجرا در گام بعدی کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، اما اجرای آن باید منطق اقتصادی و فنی داشته باشد. چنانکه منطق فنی اکنون ما این است که به غنی‌سازی برای سوخت رآکتور‌های قدرت و نیروگاه‌ها نیاز داریم. به عنوان نمونه اگر به سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز باشد آن را می‌سازیم و این محدودیت برطرف شده است. کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا غنی سازی ۲۰ درصد در برنامه‌های ما برای کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، گفت: سوخت ۲۰ درصد اکنون مورد نیاز ما نیست، اما اگر بخواهیم آن را تولید کنیم وقتی ۳ و ۶۷ صدم درصد غنی سازی را کنار گذاشته‌ایم هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گزینه‌های مختلفی برای گام دوم درنظر گرفته‌ایم که در جلسات مختلف در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان نهاد‌های مختلف درباره آن گفتگو می‌کنیم و به طور معمول نمایندگان سازمان ما گزینه‌های فنی را مطرح می‌کنند. وی درباره اینکه آیا گزینه غنی‌سازی ۲۰ درصدی هم در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: بله؛ غنی سازی ۲۰ درصد و گزینه‌های بالاتر نیز مطرح است منتها هر یک در جای خودش اجرا می‌شود و قرار نیست اکنون که نیاز کشور قابلیت دیگری است سراغ اقدام دیگری برویم تنها به این علت که مقدار بیشتری طرف مقابل را می‌ترساند. با این حال آنان می‌دانند که این شیب از نظر ذخایر رو به بالاست، اقدامی که آغاز کرده‌ایم و آن را افزایش خواهیم داد یعنی سرعت را بیشتر می‌کنیم و از نظر سطح غنی سازی نیز رو به بالا می‌رویم و در زمینه طرح و توسعه نیز تصمیمات دیگری مانند استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. معاون سازمان انرژی اتمی به طرف‌های اروپایی تأکید کرد: به طور قطع و یقین هر قدر جلوتر برویم تعداد تعهداتی که کنار گذاشته‌ایم و تعلیق کرده‌ایم بیشتر خواهد شد پس بهتر است هرچه زودتر تدبیر کنند. وی همچنین درباره اینکه اروپایی‌ها دقیقاً چه تعهداتی را باید در قبال کشورمان انجام دهند، گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که باید تحریم‌ها را لغو کنند.

ایران دیگر صبر نمی‌کند
کمالوندی، امکان تسهیل در فروش نفت، برقراری روابط و مبادلات بانکی و رفع محدودیت‌های تجاری اقتصادی را بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران و تعهدات اروپایی‌ها برشمرد. وی با اشاره به ادعای اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در این خصوص در حال اقدام هستند، گفت: اقدامات آنان یا به علت ناتوانی و یا به علت ضعف اراده شان کند بوده و مطابق نظر ما نبوده است. وی تأکید کرد: به همین علت تا بیش از یک سال صبر کردیم و اکنون دیگر صبر نمی‌کنیم. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و آنان نیز کار خود را بکنند، اما باید بدانند که هر قدر دیرتر تعهدات‌شان را انجام بدهند کار و شرایط سخت‌تر می‌شود و حتی برای بازگشت نیز می‌تواند کار را دشوارتر کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون مطمئن هستیم اقدامات ما در بازگشت‌پذیری مشکلی ندارد، اما در بلندمدت می‌تواند با رفتن به جلو و به سمت گزینه‌های بیشتر، کار سخت‌تر شود.
کمالوندی گفت: ما اکنون در حال اقدام هستیم در حالی که در گذشته ایستاده بودیم و آنان حرکت‌شان کند بود یا حرکت نداشتند، اما ما توقف نکرده‌ایم و چیزی را از دست نمی‌دهیم. وی افزود: البته در گذشته نیز چیزی را از دست ندادیم از این منظر که بالاخره به دنیا و حتی افکار عمومی در داخل ثابت شد که جمهوری اسلامی به‌حق است و کار عجولانه و غیرمنطقی انجام نمی‌دهد و بسیار منطقی و مستحکم به سمت احقاق حقوق ملت پیش می‌رود. معاون سازمان انرژی اتمی گفت: به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه دیپلماسی فعالیت کرده‌ام معتقدم ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی، انسانی، نیرو‌های مسلح و قدرت دفاعی بسیار بالاست و کشوری معمولی نیست که آنان هر اقدامی بخواهند انجام دهند. البته این واقعیات را هم می‌دانند، اما نمی‌دانیم چرا این قدر تأخیر می‌کنند؛ با این حال یقین دارم به هیچ وجه نمی‌توانند خواسته‌های خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار