کد خبر: 961222
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
امریکا برای اساتید ایرانی تله گذاشته است
مسعود سلیمانی، محقق و استاد دانشگاه تربیت مدرس، مهرماه سال گذشته به دلایل نامعلومی در فرودگاه شیکاگوی امریکا بازداشت شد. پلیس فدرال امریکا (FBI) هم اعلام کرده که هیچ «هدف خلافی» درباره این استاد ایرانی پیدا نکرده، اما وی همچنان در بازداشت است.
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: مسعود سلیمانی، محقق و استاد دانشگاه تربیت مدرس، مهرماه سال گذشته به دلایل نامعلومی در فرودگاه شیکاگوی امریکا بازداشت شد. پلیس فدرال امریکا (FBI) هم اعلام کرده که هیچ «هدف خلافی» درباره این استاد ایرانی پیدا نکرده، اما وی همچنان در بازداشت است. خوشبختانه پیگیری‌های نهاد‌های ذیربط کشور درباره وضعیت این دانشمند ایرانی تسریع شده و به‌زودی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

روز پانزدهم مهر ۹۷ مسعود سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس (دارای دکترای هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون)، در بدو ورود به امریکا بازداشت شد. دو محقق دیگر نیز به همراه آقای سلیمانی بازداشت و با وثیقه آزاد شده‌اند.

پرونده‌سازی برای ۳ محقق ایرانی
به گزارش وب‌سایت دیلی ریپورت، محبوبه قائدی از محققان دانشگاه ییل و مریم جزایری، محقق دیگر، به همراه آقای سلیمانی بازداشت شده بودند و با وثیقه‌های ۲۵۰ و ۲۰۰ هزار دلاری آزاد هستند. این دو نفر از دانشجویان سابق دکتر سلیمانی بوده‌اند. مریم جزایری در سال ۲۰۱۶ و در حال سفر به ایران یک ماده هورمون رشد را برای پژوهش‌های دکتر سلیمانی منتقل می‌کرد که این ماده توسط گمرک فرودگاه شیکاگو ضبط شد و این پرونده از همان زمان تشکیل شده است.
خانم جزایری اجازه پیدا کرد که به ایران سفر کند، اما حکم بازداشت او، آقای سلیمانی و خانم قائدی بدون اطلاع آن‌ها صادر شده بود و دکتر سلیمانی بدون اینکه در جریان باشد، در سفر به امریکا بازداشت شده است.

دانشمندی با ۱۱ کتاب ارزشمند
«پیچ پیت» وکیل خانم جزایری تأیید کرده که این ماده ارتباطی با تحریم‌های یک سال اخیر کشور نداشته و پلیس فدرال امریکا، اف. بی. آی، هیچ «هدف خلافی» درباره این اقدام پیدا نکرده است. وی همچنین گفت که این اتفاق در سال ۲۰۱۶ رخ داده که وضعیت تحریم‌های امریکا علیه ایران متفاوت بوده است. آقای پیت تأکید کرد که موکلش «دانشمندی مورد احترام» است و نباید اتهامی علیه او مطرح می‌شد. دکتر سلیمانی که چند باری هم در برنامه‌های تلویزیونی شرکت کرده حداقل ۱۱ کتاب در زمینه سلول‌های بنیادی منتشر کرده است. در همین زمینه دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور هم از تسریع پیگیری‌های نهاد‌های ذیربط کشور در مورد وضعیت دانشمند ایرانی بازداشت شده خبر داده است.

پیگیری‌ها تسریع شده
منصور کبگانیان درباره چگونگی پیگیری وضعیت مسعود سلیمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس که حدود ۹ ماه پیش در کشور امریکا بازداشت شده و در زندان است، گفت: در جلسه قبلی ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی صحبت کردیم و مسئولان دستگاه‌های حاضر قول پیگیری این موضوع را دادند. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: از آن زمان تاکنون پیگیری‌ها تسریع شده، اما اجازه دهید در این مورد صحبت نکنیم تا زمانی که موضوع حل شود.

تله امریکا برای اساتید برجسته ایران
طبق گفته مسئولان دانشگاه تربیت مدرس، اتهام مسعود سلیمانی، خرید و سفارش یک ماده شیمیایی مربوط به بحث آزمایش‌های خون‌شناسی است درحالی‌که چنین خریدی به‌طور مستقیم انجام نگرفته و وی تنها سفارش‌دهنده ماده بوده است لذا اتهام وارد شده، قابل قبول نیست. منصور غلامی وزیر علوم هم درباره بلاتکلیفی این دانشمند ایرانی بعد از ۱۰ ماه بازداشت، گفت: امریکا برای اساتید ایرانی تله گذاشته است؛ درواقع بهترین استادان و نخبگان ایرانی حوزه‌های مختلف را رصد می‌کند و پس از شناسایی آن‌ها با صدور ویزا و موافقت با فرصت مطالعاتی‌شان، به محض ورود دستگیرشان می‌کند. غلامی با بیان اینکه امریکا قصد دارد با هر بهانه‌ای اساتید برجسته ایران را به کشور خود بکشاند، به تمامی اساتید و محققان ایران هشدار داد: اگر موضوع تحریم در این زمینه مطرح بود که از ابتدا اعلام می‌شد، ولی وقتی اساتید را به آن کشور می‌کشانند و بعد دستگیرشان می‌کنند، نشان می‌دهد امریکایی‌ها برای ما تله گذاشته‌اند.
وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع با وزارت امور خارجه رایزنی کردیم و قرار شد وضعیت این دانشمند ایرانی را از طریق مسیر‌های دیپلماتیک پیگیری کنند تا هرچه سریع‌تر مشکل برطرف شود. متأسفانه تاکنون هیچکدام از دادگاه‌های سلیمانی در امریکا برگزار نشده است و ظاهراً این موضوع تعمدی به تعویق انداخته می‌شود و متأسفانه زمان دقیق دادرسی وی مشخص نشده است.

شوک و حیرت دیگر اساتید
رسول سلیمانی، برادر دانشمند بازداشت شده هم در این زمینه افزود: اتهامی که به برادرم وارد شده این است که دو تن از دانشجویان وی که سه سال پیش قصد خروج از امریکا را داشتند به علت همراه داشتن چند عدد آمپول «ویال» هورمون رشد که کاربرد علمی و تحقیقاتی دارد و جزو دارو‌های تحریمی هم نیست، به دلیل آنکه این آمپول را در ظروف خاصی نگهداری می‌کردند، بازداشت شدند. وی یادآور شد: برای دو دانشجوی فوق پرونده‌ای تشکیل شد ولی، چون مقیم امریکا و دارای همسرانی امریکایی بودند، با قرار وثیقه آزاد شدند. سپس مأموران منتظر می‌شوند تا برادرم را در گوشه‌ای از جهان یا امریکا بازداشت کنند.
سلیمانی اضافه کرد: سرانجام مسعود را بر مبنای دلایل غیرحقوقی در شیکاگو بازداشت می‌کنند به‌طوری که این بازداشت با شوک و حیرت استادان و پژوهشگران مواجه شد، چون او را برای پنج عدد ویال هورمون رشد که در دنیا به حد وفور یافت می‌شود، دستگیر کردند.

استاد یک درصدی
سلیمانی درباره اینکه این اقدام نوعی گروگانگیری از طرف دولت امریکا است یا خیر، افزود: قطعاً همینطور است. پزشک محققی که سابقه‌ای ندارد و به عنوان چهره شناخته شده علمی، مقالات بسیاری در مجامع بین‌المللی دارد چرا باید بازداشت شود؟

جالب اینکه دکتر سلیمانی جزو یک درصد برتر دانشمندان دنیاست که هم‌اکنون ۹ ماه است در بازداشت به سر می‌برد و طرف مقابل مسائل سیاسی را با مسائل علمی در کنار هم مطرح می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
لعنت بر شیطان بزرگ آمریکا که برخلاف ادعاهای دروغینش با دانش و دانشمند سر ستیز دارد. امیدواریم این استاد مؤمن و بشردوست هرچه زودتر آزاد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر