کد خبر: 961216
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
نياز مغفول مانده ارگانيك ترين استان كشور
خراسان شمالي از جمله استانهاي كشور به شمار مي رود كه توانسته با به حداقل رساندن مصرف انواع كود شيميايي وسموم پاك ترين توليدات كشاورزي كشور را به خود اختصاص دهد موضوعي كه موجب شده تا سالانه ۱.۵ تن محصول کشاورزی پاک در خراسان شمالی تولید ‌شود.

 محمدرضا سوري

 

خراسان شمالي از جمله استانهاي كشور به شمار مي رود كه توانسته با به حداقل رساندن مصرف انواع كود شيميايي وسموم پاك ترين توليدات كشاورزي كشور را به خود اختصاص دهد موضوعي كه موجب شده تا سالانه  ۱.۵ تن محصول کشاورزی پاک در خراسان شمالی تولید ‌شود.

با اين حال بي توجهي به ايجاد كلينيك هاي گياه پزشكي باعث شده تا ‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از جای خالی اين مكانهادر روستاها كه نقش مهمي در توليدات گياهان پاك وارگانيك دارند گلمند شود.

مساله اي كه در صورت توجه مي تواند خراسان شمالي را به يكي از مهترين صادر كننده ميوه ومحصولات باغي كشور تبديل كند.

*****

سالانه بيش از یک ونیم تن محصول کشاورزی در زیر بخش‌های دامی، زراعی و باغی خراسان شمالي  تولید می‌شود كه تمام اين محصولات  به‌ صورت پاک به دست مي آيد.

از آنجا كه میزان مصرف سموم و کودهای شیمایی در بخش کشاورزی استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، لذا اين مهم موجب شده تا مواد شیمایی باقی‌مانده در این محصولات در حد قابل ‌قبول بوده ازاین ‌رو اين توليدات جزء محصولات پاک و سالم شمرده شود.

دراين ميان مي توان به محصولاتي همچون ،گردو، خشکبار، انگور، کشمش، عسل، گوشت قرمز و ماهی قزل‌آلا اشاره كرد.

اين مهم موجب شده تا کارشناسان شرکت بین‌المللی از کشور آلمان و فرانسه در بازديد هايي كه از محصولات توليدي از کیفت و تنوع موجود در محصولات کشاورزی استان ابراز رضایت كنند.

 خرید عمده و مستمر محصولات کشاورزی، صادرات محور بودن خرید محصولات، بالابود کیفیت و متنوع بودن محصولات کشاورزی و سالم و پاک بودن این محصولات از رویکردهای فعالیت شرکت بین‌المللی مترو است .

جای خالی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی

از آنجا كه براي توليدات محصولات كشاورزي سالم وعاري از هرگونه مواد سمس وشميايي نياز است تا از مشورت هاي نيروي متخصص دراين زمينه بهره ببرند موضوعي كه در برخي از موارد مورد غفلت قرار مي گيرد.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاييد اين موضوع وانتقاد از جای خالی کلینیک‌های گیاه پزشکی در روستاهای این استان مي گويد:«برای تجویز و توزیع نهاده‌های شیمیایی کشاورزی همچون کود و سم نیاز به نیروهای تخصصی است این درحالیست که روستاهای این استان خالی از این ظرفیت هستند.»

اين درحالي است كه بررسي هانشان مي دهد با وجود اينكه  نیروی متخصص در این زمینه در استان وجود دارد، اما واحدهای منسجم در این راستا وجود ندارد.

تشکری مي افزايد:« با راه اندازی این واحدها در روستاها هم می‌توان اشتغال خوبی ایجاد کرد و علاوه بر آن وجود کلینیک‌های گیاه پزشکی در روستاها کمک بسیار خوبی در تولید محصولات کشاورزی خواهد داشت.»

بررسي ها نشان مي دهد، محصولات کشاورزی تولید شده در خراسان شمالی پاک و سالم است، بطوریکه میانگین مصرف سم در مزارع و باغات استان ۲۶۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم بوده، این درحالیست که این رقم در کشور ۵۰۰ کیلوگرم و در دنیا ۱۰۰۰ کیلوگرم بوده است،بنابراین ظرفیت موجود، ظرفیت بسیار خوبی بوده اين درحالي است كه  محصولات پاک تولید شده استان فاقد برند و گواهی هستند.

تشكري  با تاكيد بر اينكه  باید به سوی برند سازی و اخذ گواهی ارگانیک برای محصولات کشاورزی خود گام برداریم، تصريح مي كند:« انگور بیشترین محصول باغی خراسان شمالی را با رقم ۱۸۰ هزار تن به خود اختصاص داده است که از آن ۲۰ هزار تن کشمش به صورت ارگانیک و پاک تولید می‌شود.»

وی با بیان اینکه ترکیه، روسیه و اروپا خواهان کشمش خراسان شمالی هستند، با اين حال  این محصول فاقد گواهی ارگانیک استتاكيد مي كند:«

زنان نقش قابل توجهی در تولید انگور و کشمش در این استان دارند که با گرفتن این گواهی می‌توان مزیت اقتصادی کار را افزایش داد.»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با اشاره به  تولیدات گیاهان دارویی در استان بيان مي كند:« با توجه به شرایط آب و هوایی خراسان شمالی، این استان، منطقه‌ای ایده آل برای تولید گیاهان دارویی است.»

تشكري  مي افزايد: «از آنجایی که گیاهان دارویی در قالب زمین‌های خرده مالکی مدیریت می‌شود، تاکید ما بر بانوان روستایی بر این است تا در این حوزه تمرکز داشته باشند.»

وی با اشاره به محصول زعفران تولید شده در استان ادامه مي دهد:« سه هزار و ۵۰۰ هکتار زعفران در این استان کشت می‌شود که بخش جمع آوری محصول عمدتاً توسط زنان صورت می‌گیرد.»

تشکری تصریح مي كند: « از آنجا كه تمام محصول زغفران تولید شده صادر می‌شود و تاکید بر این است تا بر روی افزایش سطح و واحدهای بسته بندی این محصول کار شود.»

فعالیت ۴۵۰۰ کارشناس در کلینیک های گیاه پزشکی کشور

با توجه به اهميت روز افزون توليد گياهان ومحصولات كشاورزي كه در آنها از حداقل كود وسموم شيميايي بهره برده شود لذا اين مهم موجب شده تادربرخي از استانهاي كشور ازجمله خراسان شمالي به شدت مورد توجه قرار بگيرد.

رئیس کلینیکهای گیاه پزشکی کشور دراين خصوص مي گويد :«در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ کارشناس در بیش از یک هزار و ۴۹ شبکه مراقبت کلینیک های گیاه پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از سطوح زیر کشت و تولید محصولات کشاورزی را زیر پوشش قرار می دهند.»

محسن عصار  با اشاره به اهمیت امنیت غذایی کشور یادآورمي شود: «سلامت، کفایت، مغذی و در دسترس بودن محصول چهار موضوع مهم در امنیت غذایی است که باید به آنها توجه جدی شود.»

به گفته وي در بخش کشاورزی تاکنون بیش از ۶۰۰ عامل خسارت زا شناسایی شده که توان خسارت تا ۱۰۰ درصد به محصولات غذایی را دارد لذا رعایت شاخصه های سلامت محصولات کشاورزی بسیار مهم و اساسی است.

يكي از اقدامات موثري كه براي كاهش مصرف انواع سموم شيميايي انجام گرفت سختگيريها در زمينه استفاده از اين مواد بود.

درحالي كه تا سال ۱۳۸۵ به سموم کشاورزی یارانه داده می شد که بعد از آن حذف شد و با جدی گرفته شدن موضوع سلامت مواد غذایی نقش کلینیک های گیاه پزشکی برجسته شد.

آمارها نشان مي دهد،سالانه ۲۲ الی ۲۵ هزار تن آفت کش در کشور مصرف می شود که ۳۵ درصد از کل آفت کش ها در مزارع سبزی و صیفی است.

محصولاتی چون میوه و سبزی چون به صورت خام مصرف می شود می تواند روی سلامت انسان و نیز محیط زیست آثار بدی داشته باشد.

یکی از برنامه های مهم در موضوع مدیریت تلفیقی استفاده از روش های کنترلی است تا بتوان مصرف سم و آفت کش ها را در نزارع و باغات به حداقل رساند .

کنترل شیمیایی آفات بر اساس سطح زیان اقتصاد و آستانه زبان اقتصادی از مهمترین روشهای کنترل آفات است و روشهای کنترل شیمیایی در باغات و مزارع، محلول پاشی، گرانول پاشی و گردپاشی از دیگر کارهایی است که در این بخش باید توسط کشاورزان انجام شود.

لذا با همه گير شدن اين مهم در استانهاي مختلف كشور مي توان اميدوار بود كه به زودي توليدات كشاورزي كشور به يكي از سالم ترين توليدات دربازار جهاني تبديل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار