کد خبر: 961125
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
مدیرکل منابع طبیعی البرز خبرداد
مدیرکل منابع طبیعی استان البرز گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 400 هکتار از سطح مراتع و جنگل‌های واقع در اراضی ملی استان با حریق مواجه شده است.

حامد فرضی اظهار کرد: نزولات آسمانی در اوایل سال جاری سبب تقویت و احیاء پوشش گیاهی و مرتعی شد که این امر با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه منجر به فراهم آمدن شرایط مناسب جهت وقوع حریق در سطح مراتع و جنگل ها شده است.

وی با اشاره به نقش و اهمیت پوشش گیاهی در تغذیه و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از روان آب و سیلاب‌های مخرب به دلیل وقوع بارش‌های خارج از فصل، جلوگیری از بروز ریزگرد و گرد و غبار، جلوگیری از رانش و لغزش زمین و ... گفت: علاوه بر عوامل طبیعی که منجر به وقوع حریق می‌شود، متاسفانه در برخی از موارد شاهد رخ دادن آتش سوزی در سطح عرصه‌های مرتعی و جنگلی واقع در سطح اراضی ملی به دلیل سهل انگاری مردم و گردشگران در طبیعت هستیم که این موضوع منجر به از بین رفتن صدها هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به تفکیک در شهرستان کرج شش فقره به مساحت چهار هکتار، در ساوجبلاغ دو فقره به مساحت 53 هکتار، در نظرآباد یک فقره حریق به مساحت شش هکتار، در اشتهارد 17 فقره به مساحت 350 هکتار و در طالقان یک فقره به مساحت دو هزار مترمربع از سطح عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان دچار حریق شده که با حضور به موقع پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح استان و شهرستان ‎ ‌های تابعه، حریق حادث شده به موقع اطفاء و از پیشروی حریق به سایر مناطق ممانعت به عمل آمده است.

این مسئول ضمن اعلام شماره 1504، امداد جنگل و مرتع از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه حریق در سطح اراضی ملی و یا در مستثنیات مجاور با اراضی ملی سریعاً موضوع را اطلاع رسانی نموده تا در اسرع وقت و بلافاصله همکاران این مجموعه و عوامل سایر دستگاه‌های خدمت رسان به منظور اطفاء حریق حادث شده به منطقه اعزام شوند.

فرضی ضمن درخواست تعامل بیشتر از سایر ادارات و دستگاه‌های دیگر جهت همکاری و حضور به موقع در امر اطفاء حریق در مراتع و جنگل‌ها تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی‌های گسترده، بیان اهمیت موضوع و تأکید بر حضور و همکاری تمامی دستگاه و ادارات مختلف در مواقع بحرانی؛ در حریق‌های حادث شده در سطح استان از ابتدای سال جاری تاکنون؛ تعامل، همکاری و حضور پررنگ شوراها، دهیاران، جوامع بومی و محلی، ساکنین حوزه‌های آبخیز، همیاران و دوستداران طبیعت در این امر بسیار محسوس و چشمگیر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با بیان این مطلب که اطفای حریق در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی مختص یک دستگاه مثل منابع طبیعی نیست و منابع طبیعی مدیریت میدانی کار را به عهده دارد و همه دستگاه‌ها چه به لحاظ شرعی، عرفی و اخلاقی در قبال مدیریت پیشگیری از حریق وظیفه دارند.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی و جنگل‌ها که در سال ۴۶ تصویب و ابلاغ شد و اصلاحات بعدی آن در خصوص آتش سوزی در جنگل‌ها و منابع طبیعی، همه ماموران دولتی چه لشکری و چه کشوری که در نزدیکی حریق هستند در برابر تقاضای همکاری مأموران جنگلبانی موظف به همکاری و اطفای حریق هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار