کد خبر: 960930
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
سخنگوی نیروی انتظامی گفت: دشمنان با بهره‌مندی از رسانه به‌دنبال مخدوش جلوه‌دادن خدمات پلیس هستند و تلاش دارند جنگ روانی و رسانه‌ای تمام‌عیاری علیه پلیس خدمتگزار راه بیندازند غافل از اینکه پلیس به‌هیچ‌وجه در برابر این هجمه‌ها مرعوب نخواهد شد.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین: سردار احمد نوریان در کارگاه آموزشی مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، اظهار کرد: در دوران گذشته تلویزیون، روزنامه، سینما و رسانه‌های قدیم کارکرد‌های مجزای خاص خود را داشتند، اما امروز هر فرد با در اختیار قرارداشتن یک موبایل هوشمند به‌سادگی به ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه جهان دسترسی دارد.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به تغییر شکل ارتباطات از واقعی به مجازی، گفت: این تغییر از بالا به پایین، نقطه به نقطه و غیرمتمرکز است، در دوران گذشته میلیون‌ها نفر فیلم یا خبر در تلویزیون تماشا می‌کردند، اما امروز افراد خود تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده هستند.

وی ادامه داد: در دوران گذشته انتشار خبر می‌توانست تحت کنترل باشد، اما امروز آن تمرکز از بین رفته است.

دشمن به‌دنبال ایجاد اخلال ذهنی و تضعیف سرمایه‌های اجتماعی کشور است

سخنگوی ناجا تصریح کرد: امروز رسانه‌های فرامرزی و شبکه‌های اجتماعی (فضای مجازی) بخش بزرگی از پرورش ذهن و افکار را انجام می‌دهند؛ دشمن در درجه نخست به‌دنبال ایجاد اخلال ذهنی، روانی در باور‌ها و نگرشها، تضعیف سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و القاء بی‌ثباتی و ناپایداری در کشور است.

نوریان خاطرنشان کرد: امروز دشمن با اولویت قرار دادن جوانان، ترویج پوچ‌گرایی، بی‌هدفی، فمینیسم و همچنین ترویج خشونت‌گرایی را در دستور کار دارد و شدیدترین هجمه رسانه‌ای، اطلاعاتی و فرهنگی به‌روی جامعه ایران توسط استکبار جهانی صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی ناجا متذکر شد: امروز کمتر سازمانی به‌اندازه نیروی انتظامی در طول شبانه‌روز با مردم سروکار دارد که علاوه بر موارد انتظامی و امنیتی، خدمات متنوعی از جمله مدیریت ترافیک، صدور گواهینامه، گذرنامه و سایر موارد را به مردم ارائه می‌دهد.

وی افزود: لازمه انجام تمامی خدمات، به ارتباط گرفتن مستقیم و غیرمستقیم روزانه با انبوه گروه‌ها و اقشار مختلف در جامعه بستگی دارد، این جمعیت انبوه دارای روحیات، ذهنیات، پیش‌داوری‌ها، خلقیات و نیاز‌های مختلفی هستند و روشن است که ظرفیت و توانایی ارتباطی ویژه‌ای باید میان نیروی انتظامی وجود داشته باشد تا پلیس قادر به انجام مأموریت‌های خود باشد.

سخنگوی ناجا تأکید کرد: اطلاع‌رسانی مستمر "قوانین و مقررات" در رابطه با عملکرد پلیس، انجام وظایف ذاتی خود و همچنین پاسخگویی به سؤالات و ابهامات مردم امر لازمی است که می‌طلبد فرماندهان و مدیران ناجا ملاحظات و سازوکار‌های ارتباطات انسانی و ارتباط با رسانه‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

نوریان یادآور شد: پلیس در لبه جلویی حاکمیت، مسئولیت امنیت عمومی را به‌عهده دارد مخصوصاً در شرایط سیاسی و اجتماعی موجود و حساسیت‌هایی که اداره جامعه به‌ویژه در حوزه اقتصادی دارد.

معاون اجتماعی ناجا با تأکید بر ضرورت ارتقاء شناخت و مهارت مدیران در سطوح مختلف و تغییر نگرش و رفتار آن‌ها در ارتباط مؤثر با اقشار مختلف جامعه، ادامه داد: برآیند این تغییرات، افزایش سطح اعتماد مردم به پلیس و مثبت‌تر شدن تصویر ذهنی آنهل نسبت به پلیس خدمتگزار و در نهایت بالا رفتن سطح احساس امنیت عمومی می‌شود.

وی درباره اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای شناخت کافی نسبت به پشت‌پرده سناریو‌های رسانه‌ای، تاکتیک‌های عملیات روانی و راهبردی جنگ روانی، فنون اقناع و ترغیب، مهارت کار با رسانه‌ها و تعامل با خبرنگاران است، در واقع سواد رسانه‌ای شامل مهارت شناخت خبر‌های دروغ و واقعی، تحریف رسانه‌ای، دروازه‌بانی و برجسته‌سازی خبر و سکوت خبری است.

سخنگوی ناجا گفت: امروزه با مخاطبان متنوعی به‌ویژه در نسل جوان روبه‌رو هستیم که به‌علت انبوه پیام و رسانه‌ها در ارزیابی و تمییز اخبار و اطلاعات واقعی و صحیح، دچار مشکل و سردرگمی هستند.

نوریان تأکید کرد: امروز که در معرض جنگ رسانه‌ای دشمن در عرصه‌های ادراکی، شناختی، ذهنی، احساسی و رفتاری قرار داریم باید تلاش کرد که سواد رسانه‌ای به‌کمک دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه در جامعه ارتقاء یابد.

این مقام انتظامی خطاب به فرماندهان و مدیران اطلاع‌رسانی گفت: رعایت منافع ملی، مصالح اجتماعی و مقررات سازمانی، فراجناحی بودن، برجسته نشان دادن سهم مشارکت مردم و نیز سرعت، دقت و صحت عمل، رعایت اصول، شرافت و اخلاق حرفه‌ای در تولید و انتشار اخبار و جلوگیری از رانت خبری، پرهیز از زبان و ادبیات نامناسب و نابه‌جا، برجسته‌سازی علل و عوامل اجتماعی و روانی مؤثر در بروز جرم و جنایت (نشان دادن سهم فرد و جامعه در بروز حادثه) همراه با هشدار‌ها و آموزش‌های همگانی از جمله باید‌ها و نباید‌هایی است که دست‌اندرکاران و مدیران مراکز اطلاع‌رسانی باید آن‌ها را مورد اهتمام ویژه قرار دهند.

معاون اجتماعی ناجا به مطلب دکتر محسنیان‌راد (از نخستین نظریه‌پردازان علوم ارتباطات در ایران) اشاره کرد و گفت: "سواد رسانه‌ای" سوادی است که در حالت انبوه شدن پیام‌ها در سپهر ارتباطی مخاطب قرار می‌گیرد، وقتی شما بمباران اطلاعات می‌شوید یعنی انواع و اقسام خبر‌ها و داده‌ها توسط رسانه‌ها، وسایل ارتباطی مختلف به مخاطب هجوم می‌آورد، این سواد به انسان کمک می‌کند به‌آسانی از میان حجم انبوه پیامها، پیام مورد نظر خود را پیدا کرده و از توانایی تشخیص معنای نهفته از هر پیام برخوردار باشد یعنی اینکه مخاطب بداند رسانه موردنظر، کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر می‌کند یا قصد پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) دارد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: به‌طور مثال پشت‌پرده بسیاری از تصاویر و فیلم‌های انتشاریافته از درگیری بین مأمور پلیس و یک یا چند شهروند عموماً در فضای مجازی یک اقدام طراحی‌شده و با هدف سیاسی است و برای یک مخاطب عادی به‌هنگام تماشای این فیلم‌ها و تصاویر این‌گونه تداعی می‌شود که پلیس به‌دنبال محدودسازی آزادی مثلاً زنان است.

تلاش می‌کنند با هجمه رسانه‌ای به‌نوعی دوقطبی اجتماعی را در جامعه القاء کنند

وی تصریح کرد: با بهره‌گیری از علم معناشناسی در پیام و تحلیل محتوای این‌گونه اخبار و فیلم‌ها می‌توان به‌آسانی به اهداف و اغراض پشت‌صحنه سناریو‌های این حوادث که برهم‌زدن نظم و انسجام اجتماعی و بروز تقابل و شکاف بین حاکمیت و مردم و مردم با مردم است، پی برد به‌طوری که تلاش می‌کنند با هجمه رسانه‌ای به‌نوعی دوقطبی اجتماعی را در جامعه القاء کنند که در بستر مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی صورت می‌گیرد.

نوریان خاطرنشان کرد: درصدد راه‌اندازی یک سامانه اختصاصی مدیریت محتوا و پیام در ناجا هستیم، این سامانه سبب می‌شود که خلأ‌های اطلاعاتی موجود از بین رود و قدرت اطلاع‌رسانی، پاسخگویی و اقناع‌سازی افزایش یابد.

معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: میزان محبوبیت پلیس نزد افکار عمومی و تصویر اجتماعی از آن در جامعه از مؤلفه‌های اصلی و تأثیرگذار بر موفقیت نیروی انتظامی در انجام مأموریت‌ها است بنابر چنین رویکردی تصویر اجتماعی پلیس به عملکرد میدانی و فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی ناجا بستگی دارد.

سخنگوی ناجا متذکر شد: یکی دیگر از رسالت‌های مهم اجتماعی نیروی انتظامی، معرفی و بازنمایی چهره واقعی پلیس کشور است، اکنون پلیس نزد افکار عمومی مقتدر و امین و برابر نظرسنجی‌ها از اعتبار و مقبولیت برخوردار است.

وی یادآور شد: امروز شاهدیم که دشمنان با بهره‌مندی از فناوری‌ها و رسانه به‌دنبال مخدوش جلوه دادن خدمات پلیس هستند و به‌نوعی با به‌کارگیری تمام امکانات و منابع رسانه‌ای خود تلاش دارند جنگ روانی و رسانه‌ای تمام‌عیاری علیه پلیس خدمتگزار مردم و انقلاب به‌راه بیندازند غافل از اینکه پلیس به هیچ وجه در برابر این هجمه‌ها مرعوب نخواهد شد و با مشارکت و همکاری جامعه در این حوزه انجام وظیفه خواهد کرد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار