کد خبر: 960599
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: صحبت کردن از اقتصاد منهای نفت خیلی شیرین و شنیدنی است، اما نباید فراموش کرد که رسیدن به این نقطه از اقتصاد کشور نیازمند برنامه‌هایی مدون و تلاشی مضاعف است. وقتی قرار باشد نفت از بازی درآمدی ایران حذف شود حتماً باید به صنایع و تولیدی‌های زیادی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف توجه شود تا با شکوفایی آن‌ها به هدف‌های مورد نظر رسید. یکی از صنایع بسیار مهم و ارزآور برای کشور صنعت گل است. صنعتی که در چندین استان ایران از جایگاه خوبی برخوردار است و حتی حرف‌های زیادی برای تسخیر بازار‌های جهانی دارد. یکی از این مناطق پاکدشت در جنوب شرق تهران است.

شهرستان پاکدشت در حالی نزدیک به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون گل شاخه بریده در سال تولید می‌کند، که بخش قابل توجهی از آن به کشور‌های اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
با این حجم تولید و صادرات گل از این منطقه چنین به نظر می‌رسد که برای توسعه صادرات گل و افزایش تولید گل در پاکدشت تأسیس یک اداره گمرک در این شهرستان ضروری است زیرا در این حالت اداره گمرک کالا را از خود شهرستان وارسی و آماده اعزام به فرودگاه می‌کند و صادرات تسهیل می‌شود.

اما مهم‌تر از تمام این‌ها حمایت از تولید کننده است. گل‌کاران و کشاورزان این منطقه سال‌هاست که به دنبال یک حامی می‌گردند. البته در سال ۹۷ بودجه‌ای از محل صندوق ذخیره ارزی با کارمزد شش‌درصد برای ارائه تسهیلات به کشاورزان در نظر گرفته شده بود، که امید می‌رود این بودجه امسال نیز هرچه سریع‌تر ابلاغ شود، تا مرهمی بر درد‌های گل کاران باشد. در کنار این حمایت‌ها همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری، بخشداری، دارایی، بیمه و برق نیز از جمله خواسته‌های فعالان این عرصه است.

اما مشکل اصلی کشاورزان و گل‌کاران در شرایط امروز نقدینگی است، که کشاورزان باید همه تجهیزات و امکانات گلخانه‌ای را به صورت نقد خریداری کنند. با تمام این تفاسیر و در توصیف کیفیت گل‌های تولیدی پاکدشت در مقایسه با تولیدات کشور‌های اروپایی همین بس که هم اکنون سفارشات بسیاری برای گل پاکدشت از هلند وجود دارد. چرا که کیفیت گل پاکدشت با اروپا برابری می‌کند و قیمت تمام شده نیز ارزان است و لذا این گل‌ها از این منطقه از ایران خریداری شده و بسته‌بندی می‌شود.
همین مسئله باعث شده تا یکی از مواردی که در حوزه تولید و اشتغال شهرستان پاکدشت در نظر گرفته شود، ایجاد پایانه صادراتی و بسته‌بندی گل و گیاه پس از فاز نخست توسعه صادرات گل در اسلامشهر و نیز احداث شهرک گلخانه‌ای گل‌های زینتی باشد.

وقتی می‌گوییم تهران با تولید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گل شاخه بریده رتبه اول تولید در کشور را دارد، نباید فراموش کرد که در این میان پاکدشت از این میزان تعداد یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون گل شاخه بریده را به خود اختصاص داده است. حالا شنیده می‌شود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پاکدشت پس از پایان برنامه ششم توسعه به پایتخت گل استان و حتی کشور تبدیل می‌شود و با راه‌اندازی صنعت بسته‌بندی گل با توجه به برند خارجی آن بومی‌سازی می‌شود.
به هرحال امروز صادرات غیر نفتی که با شعار «رونق تولید» مزین شده، در بحبوحه خط و نشان‌های استکبار جهانی برای به صفر رساندن صادرات نفتی کشور اهمیتی دوچندان یافته است و همگان بر توسعه این نوع صادرات تأکید دارند.

بر همین اساس تولید کنندگان استان‌های مختلف و فعالان اقتصادی در شهرستان‌ها نیز در این عرصه نقش به‌سزایی دارند و از سال‌ها پیش تاکنون با تحمل مشکلات فراوان اعم از محدودیت انتقال ارز، مشکلات موجود در صادرات با توجه به تحریم‌ها و سختی‌های رقابت در بازار‌های بین‌المللی عَلَم کار، تولید و تجارت را زمین نگذاشته‌اند. پس بر مسئولان هم واجب است که با حمایت از این افراد، آن‌ها هم نقش خود را در سربلندی ایران اسلامی ایفا نمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار