سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نشانی توییتری تانکر ترکرز (tankertrackers@) یکی از منابعی است که میتواند فعالان بازار را به سرعت از اتفاقات و حوادث دریایی روی داده در این منطقه و سایر نقاط دنیا آگاه کند. با پرداخت ماهانه ۹۹/۲۹ دلار همه افراد میتوانند از گزارشهای پایگاه تانکرترکرز (www. tankertrackers. com) بهعنوان یکی از استارتآپهای موفق و پیشرو بازار انرژی مطلع شوند.
در روز ۱۲ می، چهار تانکر لنگر انداخته در آبهای بندر فجیریه امارات متحده عربی با مینهای چسبانده شده به بدنه آنها منفجر شدند. ۳۲ روز بعد، دو نفتکش دیگر پس از عبور از تنگه هرمز به دنبال حملاتی مخفیانه با آسیب زیادی روبهرو و دچار آتشسوزی شدند.
این حوادث باعث شد رویارویی و جنگ لفظی ایران و ایالات متحده بالا گرفته و دوطرف تهدید به انجام اقدامات تهاجمی برای حفاظت از منافع خود کردند. در این هفتههای پرتنش و هراسآور گزارشهای منتشر شده توسط پایگاه تانکرترکرز یک منبع اطلاعاتی جذاب، دقیق و قابل اتکا برای فعالان بازار بود که بدون وابستگی به نظرات یک منبع، واقعیتها و دادههای دقیقی را با کمک تصاویر مستند به مخاطبان ارائه میکرد.
مهمترین نکته مورد توجه در فعالیتهای این پایگاه را باید در ردیابی دقیق و بدون سانسور اتفاقات و فقدان نگاه ژورنالیستی و جانبدارانه برای جذب دنبالکنندگان جدید در توییتر دانست.
آنجلیکا فرانگو از دریانوردان باسابقه جمله معروفی دارد: اتفاقات فاجعهآمیز در حوزه ژئوپلتیک، خبری خوب برای مالکان نفتکشهاست. این نکته در مورد افزایش محبوبیت پایگاه تانکرترکرز در پنج هفته اخیر و آغاز جنگ نفتکشها، تا حدود زیادی واقعیت دارد. بسیاری از شرکتهای نفتکش، بیمهگران و بازرگانان محمولههای نفتی برای اطلاع از آخرین تحولات و رویدادها به این پایگاه مراجعه میکنند.
همه به دنبال اطلاعات
سمیر مدنی از بنیانگذاران پایگاه تانکرترکرز میگوید: همه فعالان بازار با دقت و کنجکاوی به دنبال اطلاع از آخرین اتفاقات و رویدادها همراه با پیشبینیهای تجاری برای تصمیمگیری بهینهتر هستند. تجارب گذشته نشان داده که با پروپاگاندای دولتهای درگیر، شاهد انتشار نظرات جانبگرایانه یا نادرست از سوی طرفهای ذینفع بودهایم. این شرایط به نتیجهگیریهای نادرست توسط مخاطبان منجر میشود. ما تلاش میکنیم با شواهد دقیق و قابل اتکا و با کنار گذاشتن آتشافروزیها از دادههای دریایی و تصاویر ماهوارهای برای نشان دادن واقعیتها بهره ببریم. ما یک بازرس منبع باز و مستقل هستیم که همه میتوانند ما را در فضای مجازی دنبال کنند.
در شرایط عادی، مخاطبان از دادههای منتشر شده برای تحلیل جریان صادرات نفت و تحلیلهای ژئوپلتیک آن بهره میبرند، اما پس از اتفاقات و حوادث ژئوپلتیک به سرعت شاهد تلاش بسیاری از مراکز و مؤسسات و فعالان تجاری برای کسب اطلاعات از منابع مستقل و یافتن جزئیات اتفاقات به ویژه حوادث روی داده پیرامون تنگه هرمز بهعنوان گذرگاه کلیدی نفت در خاورمیانه هستیم.
مدنی میگوید: وقوع زدوخوردها و حوادث تروریستی برای کسبوکار ما یک امتیاز مثبت محسوب میشود. اما بهعنوان پدر چهار فرزند، آنچه در سالهای آینده در کتابهای درسی تاریخ دانشآموزان به چاپ خواهد رسید، از اهمیتی فراتر برخوردار است. در پنج هفته پرافت و خیز اخیر، پایگاه تانکرترکرز نخستین منبعی بود که اخبار نشت نفت از نفتکشهای مورد حمله قرار گرفته را با استناد به تصاویر ماهوارهای یا رهسپاری نفتکشهای ایرانی با ردیابهای خاموش به سوی بازارهای آسیایی را منتشر کرد. بدین ترتیب بسیاری از مخاطبان با تواناییهای این پایگاه آشنا شدند. این دستاوردها با بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی و دادههای انبوه همراه با پردازش آنها به دست آمده است. این فرآیند با وجود سادگی ظاهری به دلیل پایش روزانه میلیونها داده و تصویر ماهوارهای از دشوارهای بسیاری برخوردار است.
کار سخت ردیابی نفتکشهای ایرانی
این شرکت در مورد ایران اعلام کرده اگرچه تا میسال ۲۰۱۸ میلادی و آغاز تحریمهای نفتی تهران، ۹۵ درصد محمولههای نفتی صادراتی این کشور به صورت شفاف جابهجا میشدند، اما هماکنون این عدد تقریباً به صفر رسیده است. به هر حال، ایرانیها همچنان در حال صدور نفت خود هستند، اما تنها با مشاهده تصاویر ماهوارهای امکان ردیابی این محمولهها وجود دارد.
مدنی میگوید که ردیابی نفتکشهای ایران به کار دشواری در شرایط کنونی تبدیل شده است. ما میتوانیم در عرض یک دقیقه، موقعیت هر یک از نفتکشهای دنیا را اعلام کنیم، اما برای نفتکشهای ایران به دلیل خاموش کردن ردیابها باید حدود یک روز برای بررسی و اعلامنظر، زمان صرف کنیم. این تجهیزات ردیاب، موقعیت نفتکشها را اعلام میکنند و پایگاههای اینترنتی از این دادهها برای نشان دادن موقعیت تانکرها بهره میبرند.
تانکرها برای مخفی کردن مسیر خود، در هنگام ورود به پایانه بارگیری، ردیاب خود را خاموش میکنند و بدین ترتیب مسیر حرکت آنها مشخص نمیشود. اکثر نفتکشهایی که به بنادر ایران وارد میشوند، به شرکت ملی نفتکش ایران تعلق دارند که شرکتی دولتی بوده و اکثر ناوگان آن دارای پرچم پاناما است.
سمیر میگوید: با طولانی شدن توقف تانکرها در پایانههای بارگیری، وقتی تصاویر ماهوارهای بنادر را بررسی میکنیم، متوجه ناپدید شدن آنها میشویم. همچنین گاهی این نفتکشها برای مدت چند روز در آبهای شرق امارات لنگر میاندازند. هماکنون تقریباً همه نفتکشهای خریدار نفت ایران از روش خاموش کردن ردیاب، استفاده میکنند.
وی میگوید: در مقایسه با تحریم پیشین، شرایط بسیار متفاوت شده است. فناوریهای جدید کار ردیابی یک تانکر را راحتتر کرده، اما با مخفیکاری ایرانیها، یافتن مسیر حرکت یک نفتکش با دشواریهای زیادی روبهرو است.
شرکت ملی نفتکش ایران، هماهنگیهای لازم برای فعالیتهای این نفتکشها را انجام میدهد و آنها به تجربه دریافتهاند که چگونه و در چه زمانی دادههای ردیاب را دستکاری یا خاموش کنند. البته این کار میتواند ریسک ایمنی برای نفتکشها در هنگام عبورومرور در آبهای پرتردد به وجود آورد.
مدنی افزود: ما از دانش دادهها برای فعالیتهای خود استفاده میکنیم، اما باید به نقش آفرینی هنر تفسیر دادهها ایمان داشت. این همان مهارتی است که مخاطبان ما را جذب میکند.
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: یک تصویر ارزش صدها کلمه را دارد و ایده سمیر مدنی، جان دادن به اطلاعات ماهوارهای برای ارائه گزارشهای موردنیاز مشتریان است. هماکنون در پایگاه تانکر ترکرز میتوان دریافت که تانکر آسیب دیده کوکوکا کوریجوس در آبهای فجیره امارات لنگر انداخته است. همچنین تانکر فرانت الطیر نیز به یک بندر خشک در سواحل غربی امارات منتقل شده تا تعمیرات موردنیاز روی بدنه آسیب دیده آن انجام شود. از سوی دیگر، نفتکش غول پیکر عربستانی آرسان که سال گذشته در آبهای دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته بود، هماکنون در بحرین پهلو گرفته است. از تانکر مورد حمله قرار گرفته امجد عربستان نیز که دارای محموله نفت سفید است، نشت نفت دیده میشود. اندکی کمتر از ۲۳۵ بشکه. به دنیای بدون مرز و شفاف اطلاعات خوش آمدید!
منبع: Oilprice