کد خبر: 957815
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
زهرا چیذری
سرويس زنان جوان آنلاين: ماجرای قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران و اعتراف وی به قتل همسرش حالا دیگر تنها یک ماجرای جنایی نیست بلکه از همان ابتدا به لطف جریان اصلاحات این پرونده رنگ و روی سیاسی گرفت. نکته قابل تأمل در این بین واکنش برخی از فعالان حوزه زنان به این ماجراست؛ بسیاری از چهره‌ها و زنان اصلاح‌طلبی که تا پیش از این در برابر ساده‌ترین مسائل همچون ورود زنان به ورزشگاه‌ها در نقش مطالبه‌گر ظاهر شده و جریان‌سازی می‌کردند در ماجرای این قتل با سکوت و یا حتی محکوم کردن استاد به حیله‌گری سعی کردند نجفی را از اتهامی که خودش به آن اعتراف کرده تبرئه کنند. سکوت زنان فمینیست و حتی تلاششان برای حمایت از قاتل در این پرونده قتل واکنش جدی کاربران فضای مجازی را در پی داشت؛ واکنش‌هایی که همچنان ادامه دارد.

خشونت خانگی و قتل یک زن به دست شوهرش خلاصه اتفاقی است که این بار برای یکی از چهره‌های سیاسی کشور رخ داد؛ اتفاقی که اگر نام متهم به قتل و مقتول را از آن حذف می‌کردیم می‌توانست با واکنش‌های جدی و تندی از سوی فعالان حوزه زنان مواجه شود. اما شخصیت حقوقی نجفی به عنوان یکی از اعضای جریان اصلاحات موجب شد تا حتی جریان‌های فمینیستی شناخته شده و اپوزیسیون خارج‌نشین هم به دنبال سناریوسازی‌هایی برای محکوم کردن زن مقتول این ماجرا و حق دادن و تبرئه مرد قاتل باشند.

اگر به سراغ اخبار رسمی و حتی صفحات اجتماعی چهره‌هایی همچون معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور و یا شهیندخت مولاوردی معاون سابق زنان و خانواده بروید تا کلامی درباره میترا استاد و فاجعه خشونت رخ داده در پرونده قتل وی پیدا کنید با شکست مواجه خواهید شد. جالب اینجاست که کانال‌های فمینیستی زنان هم در این زمینه روزه سکوت گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند به جای صحبت در این باره اخبار «بسیج ملی فشار خون» را منتشر کنند.

در بی‌بی‌سی وکلای فمینیست همچون شادی صدر و مهرانگیز کار که سال‌ها به اسم مقابله با خشونت خانگی اسلام‌هراسی می‌کنند، تنها از حقوق قضایی شوهر سیاستمدار دفاع کردند و کلمه‌ای علیه اصل جنایت حرف نزدند. پرستو، خائن و جاسوس عناوینی بود که به میترا استاد نسبت داده شد تا نجفی بی‌گناه و مقتول گناهکار شناخته شود. در نهایت با فشار افکار عمومی شهیندخت مولاوردی این‌گونه توئیت کرد: «گاهی سکوت از سر رضایت نیست، گاهی سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و شاید سکوت بره‌ها! همه سکوت‌ها از یک جنس نیستند تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...» و الهه کولایی در صفحه خود نوشت «چرا نجفی پیامد‌های چوب که نه، دست در لانه زنبور کردن را فراموش کرد؟» علی علیزاده فعال رسانه‌ای در واکنش به این اظهار نظر کولایی در صفحه خود نوشت «نماینده محترم اصلاح‌طلب مجلس ششم! ۱۵ آذر گفتید جای حیله‌گر خواندن زنان باید برای آموزش مردان سست‌عنصر اقدام کرد. ۱۱ دی‌ماه هم از حق زنی کشته شده مقابل نماینده مجلس دفاع کردید. با این منطق چگونه میترا استاد را تلویحاً متهم به حیله و نجفی را تبرئه کردید؟»

وی همچنین به توئیت مولاوردی اینگونه پاسخ داد «سرکار خانم مولاوردی! شوهری همسرش را به قتل رسانده. نمونه‌ای از خشونت خانگی و یکی از ۳۶۰ قتل خانگی کشور که شما قبلاً بار‌ها درباره‌اش اظهار نگرانی کردید. چرا شعر و ابهام؟ لطفاً صریح پاسخ دهید: آیا قتل میترا استاد به دست شوهرش که اتفاقاً از نزدیکان سیاسی شما بوده را رسماً محکوم می‌کنید؟»

آرمین سلیمانی هم در برابر این توئیت نوشت «گاهی سکوت از سر ترس است. گاهی ترس از سر ضعف است و شاید سکوت راحت‌طلب‌ها... همه سکوت‌ها از یک جنس نیستند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»
و کاربری دیگر این‌گونه واکنش نشان داد «حدیث مفصلتان دریافت شد. زنان قربانی سیاست‌اند» و یکی دیگر از کاربران هم نوشت «برای ژست فمینیست‌پسندانه هم که شده یه حمایت دو خطی از یک زن که به دست هم‌کیشان شما کشته شده می‌کردید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر