کد خبر: 954550
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کلاس‌های درس هرمزگان دیوار و سقف مقاوم ندارد و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای تلخ زیر سایه ناامن آن‌ها رخ دهد. این واحد‌های آموزشی بازسازی و نوسازی می‌خواهند.
سرویس ایران جوان آنلاین: مدارس هرمزگان کولر و پنکه سقفی نمی‌خواهد. مدارس این استان حتی سیستم گرمایشی استاندارد هم نمی‌خواهد. کلاس‌های درس هرمزگان دیوار و سقف مقاوم ندارد و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای تلخ زیر سایه ناامن آن‌ها رخ دهد. این واحد‌های آموزشی بازسازی و نوسازی می‌خواهند. کاری که تاکنون به بهانه سال تحصیلی و هزار و یک بهانه دیگر به تعویق افتاده است. بنابر این نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اشاره به اینکه کوچک‌ترین رانش زمین مساوی با تخریب مدارس فرسوده هرمزگان است، خواستار ساخت و ساز مدارس ایمنی در این استان شد.

۳۰ درصد مدارس کشور در ردیف مدرسه‌های فرسوده قرار دارند. در این بین شاید حال مدارس استان هرمزگان بدتر از دیگر مناطق کشور باشد و بیشترین آمار فرسودگی ساختمان را به خود اختصاص دهند. چرا که سال گذشته رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأکید کرده بود که هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌هایی شناخته می‌شود که مدارس آن فرسودگی بالایی دارند. محمدتقی نظرپور همان سال اضافه کرده بود که بسیاری از مدارس استان به‌گونه‌ای مخاطره‌آمیز هست که تشکیل کلاس درس در آن فضا‌ها بسیار خطرآفرین است و هر لحظه امکان وقوع یک فاجعه را باید انتظار داشت. گفتنی است که دو سال قبل درست زمانی که دانش‌آموزان سر کلاس درس حضور نداشتند سقف یکی از مدارس شهرستان میناب به طور کامل فروریخت و همین موضوع گواهی بر فرسودگی شدید و خطرآفرین بودن این کلاس‌های درس است.

مدارس هرمزگان در آستانه تخریب!

مدارسی که مشکل‌شان فقط به نداشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب منتهی نمی‌شود و طیف گسترده از معضلات را در بر می‌گیرند، اما با این حال تاکنون عزمی برای بازسازی و نوسازی این مدارس در متولیان دیده نشده است. بنابر این نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حراست از سلامت دانش‌آموزان بر هر مسئله‌ای ارجعیت دارد، می‌گوید: «کوچک‌ترین رانش زمین مساوی با تخریب مدارس فرسوده هرمزگان است.» احمد مرادی اضافه می‌کند: «به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به شدت درباره وضعیت بافت‌های فرسوده مدارس در استان هرمزگان هشدار می‌دهم که اگر اقدام اساسی در راستای ترمیم مدارس در استان هرمزگان نشود، احتمال وقوع حوادث ناشی از ریزش مدارس در این حوزه انتخابیه، بسیار بالا خواهد بود.» این نماینده تأکید می‌کند: «مسئولان آگاه باشند که وضعیت مدارس فرسوده در استان هرمزگان، بسیار بحرانی است.» به گفته نماینده مردم بندرعباس در هرمزگان خیران مدرسه ساز، سهم خود در احداث مدرسه را به نحو مطلوب انجام داده‌اند، اما متأسفانه دولت در این زمینه کوتاهی کرده است. مرادی اضافه می‌کند: «انتظار داریم، وزیرآموزش و پرورش پاسخگو وضعیت کنونی بافت‌های فرسوده مدارس استان هرمزگان باشد.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «طبق برنامه ششم توسعه زمانی که خیران برای ساخت مدارس تمایل دارند، دولت می‌بایست به کمک خیران بیاید تا روند ساخت وساز مدارس در استان هرمزگان سرعت بخشیده شود.»

تابستان فرصتی برای دست به کار شدن مسئولان

با این شرایط که روز به روز شرایط مدارس استان هرمزگان بدتر می‌شود و سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ نیز به اتمام رسیده است؛ انتظار می‌‎رود هرچه سریع‌تر متولیان آستینی بالا بزنند و به این معضل همیشگی در استان خاتمه دهند. حالا هم که در آستانه فصل تعطیلات تحصیلی و تابستان قرار داریم بهترین فرصت برای دست به کار شدن مسئولان سازمان نوسازی کشور است که نه تنها مشکل مدارس هرمزگان را برطرف کنند، بلکه به تمام وعده‌هایی که به دلیل کمبود مدرسه و قرار گرفتن در سال تحصیلی معلق مانده بود جامه عمل بپوشانند. قول‌هایی که درباره حذف مدارس فرسوده و رفع مشکلات آب شرب، سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس داده شده بود و حالا باید یکی‌یکی به آن‌ها عمل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار