کد خبر: 954237
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور:
سرويس حقوق جوان آنلاين: در آیین دادرسی کیفری تقسیم‌بندی مهمی داریم که جرم را به مشهود و غیرمشهود تقسیم می‌کند، در حالی که شاید چنین تعریف و تقسیم‌بندی در جرایم فضای مجازی بی‌معنی باشد چراکه عملاً اقدامات فضای مجازی مشهود است. با توجه به این تقسیم‌بندی و آثار مهم حاصل از تفکیک جرم، بازنگری یا اصلاح آیین دادرسی کیفری لازم است یا خیر؟!

بله البته همه جرایم فضای مجازی مشهود نیست. برخی جرایم در ارتباطات یا گروه‌های خصوصی است یا نسبت به سامانه‌های خصوصی اشخاص حقیقی یا خصوصی است. البته باید مرزبندی مشخص‌تر انجام شود.
با توجه به اینکه جرایم از فضای واقعی به بستر مجازی شیفت شده است، آیا ضرورت تبیین واحد مقابله با جرایم فضای مجازی وجود دارد یا خیر؟! افزون بر این مورد، طبق آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستانی، آموزش ضابط دادگستری و نظارت مستمر است، آیا دادستانی این وظیفه قانونی را در مورد پلیس فتا اجرا می‌کند یا خیر؟!
بله مرکز مدیریت جرایم فضای مجازی در حال راه‌اندازی است. به ویژه جمع‌آوری ادله الکترونیکی به صورت متمرکز و فوری و با همکاری همه دستگاه‌ها موضوعی جدی است که هم در جرایم رایانه‌ای و هم در جرایم سنتی حائز اهمیت است. در این مرکز پیش‌بینی‌های خوبی برای آن در نظر گرفته شده، چون برای آموزش ضابطان و نیز همکاران قضایی برنامه‌های مشترکی داریم که در حال اجراست.

ورود به صفحات شخصی مردم در فضای مجازی به بهانه کشف جرم و مقابله با آن ممکن است منجر به نقض حریم شخصی شود! آیا تضمینی در این رابطه وجود دارد که ضابط قضایی برای برخورد با جرایم فضای مجازی حریم خصوصی را نقض نکند؟! قانونگذار چه تضمینی می‌دهد؟!

قطعاً چنین کاری ممنوع است؛ در این راستا قوانین محکمی داریم. ورود به صفحات شخصی اشخاص روی سامانه‌هایی که در اختیار خودشان است همچون گوشی و تبلت و... همچون ورود به منزل و اماکن خصوصی باید با حکم ویژه قضایی تفتیش و توقیف باشد و روی سامانه‌های دیگر مشمول حکم اصل ۲۵ است و فقط با دستور قضات خاص و شرایط ویژه میسر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار