کد خبر: 953810
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
تئوری «امتیاز‌دهی به غرب برای پایان‌دهی به مشکلات کشور» همچنان پویاست!
اعتماد مجدد و مذاکره دوباره با امریکا» همچنان تنها نسخه جماعت خوش‌بین به غرب برای پایان‌دهی به مشکلات کنونی کشور و مرتفع کردن گرانی، بیکاری، تورم و رکود حاکم بر عرصه اقتصادی کشور است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «اعتماد مجدد و مذاکره دوباره با امریکا» همچنان تنها نسخه جماعت خوش‌بین به غرب برای پایان‌دهی به مشکلات کنونی کشور و مرتفع کردن گرانی، بیکاری، تورم و رکود حاکم بر عرصه اقتصادی کشور است. اصرار بحث‌برانگیز این طیف برای توسعه وابسته‌گرایی کشور در حالی که اقدامات صورت گرفته توسط عناصر وابسته طی سال‌های اخیر تنها موانع جدی را پیش روی توسعه و پیشرفت کشور قرار داده نه تنها قابل تأمل است بلکه می‌تواند مشکلات اقتصادی موجود را نیز به صورت تصاعدی افزایش دهد.

از جمله راهکار‌های مهم طیف غرب‌گرا برای قرار دادن کشور در مسیر توسعه وابسته‌گرایی، ترساندن مردم از آینده مقاومت در برابر خواسته‌های غرب است، به این معنا که عدم‌انفعال در برابر شروط دوازده‌گانه دونالد ترامپ می‌تواند اوضاع اقتصادی را بسیار گسترده‌تر کند و از سوی دیگر منجر به اقدام نظامی علیه کشورمان شود. در طول یک هفته گذشته و با جست‌وجوی گذرا در مواضع سیاستمداران وابسته به این جریان یا تیتر و جهت‌گیری‌های رسانه‌های تحت حمایت این جریان می‌توان خط پررنگی از چنین رویکردی را مشاهده کرد، به طوری که پدرخوانده‌های این طیف تلاش می‌کنند به افکار عمومی اینگونه القا کنند که تنها مسیر برای بهبود اوضاع کشور از مسیر میز مذاکره با امریکا می‌گذرد.

مذاکره کنیم، خطر جنگ وجود دارد!

حسین موسویان از وابستگان فکری این جریان طی یادداشتی در روزنامه ایران ارگان مطبوعاتی دولت همانند سایر همفکران خود تلاش می‌کند دوگانه دروغین «جنگ- مذاکره» را احیا کند و با ترساندن مردم برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت می‌نویسد: «برای نتانیاهو و متحدان عربش همچون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عملی شدن تغییر رژیم در ایران اولویت حیاتی است. نتانیاهو و محمد بن سلمان به هیچ وجه نمی‌خواهند اسرائیل و عربستان را درگیر جنگ با ایران کنند، اما هر دو مایل هستند امریکا را به دام جنگ با ایران بکشانند. محور خط مشی تل آویو- ریاض محاصره کامل سیاسی- اقتصادی- نظامی- امنیتی و فشار حداکثری به قصد فروپاشی از درون است. هدف آن‌ها گرفتن نتیجه در دو سال باقی‌مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداکثری اقتصادی جواب ندهد، به دنبال خلق سناریو برای کشاندن امریکا به حملات محدود نظامی علیه ایران خواهند بود.»

بهانه زدایی از امریکا، اولویت تمام‌عیار!

در نمونه دیگر می‌توانیم به سرمقاله روزنامه شرق تحت عنوان «دیپلماسی علیه تهدید» در یکی از شماره‌های اخیر آن اشاره کنیم که در آن نوشته می‌شود: «فشار بر ایران به علت برنامه‌های متعارف دفاعی که از حقوق طبیعی و پذیرفته‌شده هر کشوری در قوانین بین‌المللی است، مسئله‌ای است که در رد آن می‌توان به قوانین متعددی استناد کرد، اما با توجه به ماهیت نظام بین‌الملل و توانمندی برخی کشور‌های خاص در دیکته‌کردن نظرات خود، ابتکار‌های دیپلماتیک همواره باید در خط مقدم ارتباط کشور‌ها قرار داشته باشد. درباره محدودیت‌های اخیر برای ایران که بعد از خروج ترامپ از برجام به ترتیب در حال اجراست، به نظر می‌رسد بنا بر منافع ملی باید به سمت بحث و گفت‌وگو با طرف‌های دیگر خارجی حرکت کرد.» نویسنده این مقاله در ادامه تلاش می‌کند راه گریز از شرایط امروز کشور را بهانه‌زدایی از امریکا به معنای مذاکرات جدید با غرب با هدف امتیازدهی بیشتر عنوان کند و می‌نویسد: «در این شرایط، استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت خارجه و همسویی دستگاه‌های دیگر با آن برای تداوم رایزنی با نهاد‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و همسایگان ایران باید یک اصل جدی باشد. نباید تحریم‌ها را پذیرفت و اعلام کرد با دورزدن آن، مسائل حل خواهد شد بلکه باید بر غیرانسانی‌بودن آن تأکید کرد و با مذاکره با طرف‌های دیگر درباره همه موضوعاتی که ممکن است دغدغه برخی کشور‌ها و اروپا باشد، مسائل را شفاف کرد و همه بهانه‌ها را از دست ایالات متحده گرفت.»

تحت فشار قرار دادن حاکمیت با فشار افکار عمومی

رسانه‌های این طیف در ادامه تلاش خودشان برای تغییر باور مردم نسبت به نتایج و پیامد‌های تقابل با امریکا، کمتر به اختیارات گسترده و فراگیر دولت در ایجاد رونق اقتصادی و کنترل گرانی، تورم و رکود و بیکاری اشاره و بر اساس دکترین «استحاله نظام» اصل نظام را عامل به‌وجود آمدن مشکلات کنونی معرفی و دولت را مجموعه‌ای مظلوم و ناتوان در برابر خواسته‌های حاکمیت اسلامی معرفی می‌کنند!
گویی دولت با اختیارات بسیار گسترده خود هیچ اراده و ابزاری برای کاهش مشکلات کنونی و حداقل کنترل بازار ندارد آن هم در شرایطی که رئیس‌جمهور و معاون اول وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و حتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وعده‌های گسترده‌ای برای رونق کسب و کار، به حداقل رساندن نرخ بیکاری، از بین بردن فقر مطلق و ده‌ها شعار انتخاباتی دیگر را سر دادند.

آیت‌الله جنتی: آن‌ها که از امریکا می‌ترسند مشرک هستند

روز گذشته آیت‌الله احمد جنتی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در واکنش به تحرکات گسترده جریان مذکور برای تحمیل شروط دونالد ترامپ به کشور در همایش تجلیل از یاوران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: قدرت خدا شکست‌ناپذیر است و اگر با خداست هیچ کس نمی‌تواند ما را شکست دهد. در میدان جنگ هم همین خدا ما را پیروز کرد. این ما نیستیم بلکه خداست که کار را به سرانجام می‌رساند.

جنتی با تأکید بر اینکه دل‌ها به دست خداست، گفت: چه کسی روز ۲۲بهمن مردم را به صحنه کشاند؟ برخی می‌گفتند با این گرانی‌ها و مشکلات، حاضر نیستند به صحنه بیایند، اما مردم پرشورتر از سال‌های قبل آمدند، چرا؟ چون دل‌ها دست خداست. دل امریکایی‌ها و دل ما دست خداست و اوست که خوف ما را در دل دشمن می‌اندازد. خدا بود که دل‌های جوانان را ناگهان عاشق امام خمینی کرد.
جنتی گفت: باید به این نکته در میادین صلح و جنگ توجه داشته باشیم. مشکلات فرهنگی و اقتصادی دست به دست داده است، ولی ما در صف بدریون و خیبرگشاها، عاشورایی‌ها و حسینی‌ها قرار گرفته‌ایم، اما نمی‌توانیم تعجیل داشته باشیم، چون امور در این دنیا تدریجی است.

وی افزود: انبیای الهی همه در طول زمان موفق شدند. باید ایستاد و مقاومت کرد، خدا به حضرت موسی (ع) گفت که ما تو را پیروز می‌کنیم، اما تو و برادرت باید محکم بر سر راه خود بایستید. باید مردم را دلگرم کرد، بعضی می‌خواهند بگویند تاریخ مصرف برخی شعار‌ها گذشته است و باید با دشمن کنار آمد. باید به این‌ها گفت که شما از خدا می‌ترسید یا از امریکا؟ اگر از امریکا می‌ترسید، مشرک هستید.

وی ادامه داد: باید در این مسیر صبر و تقوا داشت. خداوند می‌فرماید که چه بسا جمعیت‌های کوچکی بر جمعیت‌های بزرگی پیروز شدند و در طول تاریخ هم همیشه چنین بوده است، جمعیت‌های حق کمتر بوده است. خیلی‌ها هستند که در اوایل انقلاب‌ها و حرکت‌ها خود را انقلابی می‌خوانند، ولی در وسط راه پشیمان می‌شوند، اما ما باید امیدوار باشیم و بدانیم که پیروزی نهایی با ماست.

وی افزود: انقلاب ما انقلاب الهی بوده و پیروزی‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم باید به حساب خدا و امام زمان بگذاریم. خداوند بود که اجازه نداد دشمنی که به راحتی بر تمامی کشور‌ها مسلط می‌شود بر این سرزمین مسلط شود. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: خداوند با یک اشاره توطئه طبس علیه جمهوری اسلامی را خنثی کرد و در بحث تحریم‌های اقتصادی نیز ما را کمک می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار