کد خبر: 953509
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
پول زوری که همچنان مردم پرداخت می‌کنند
با توجه به صراحت مجریان قانون و مسئولان شهری و با وجود ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها و اخذ مبلغ از شهروندان، همچنان تعداد زیادی از پارکبان‌ها با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند و از این راه درآمد دارند که به نوعی دهی‌کجی به قانون است.
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین - حامد طبیعت پور: پایتخت روزانه میزبان تردد ۸ میلیون خودرو است که به دلیل نبود پارکینگ کافی در سطح شهر، حاشیه خیابان‌ها به پارکینگی برای خودرو‌ها تبدیل شده است.

حدود یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودرو‌ها فعالیت می‌کردند.

از آنجایی که نرخ پارک ساعتی ۳۰۰ تومان به دهان شرکت‌های پیمانکاری شیرین آمده بود، لذا طمع‌ورزی در اجرای این پروژه با رقابت بی‌وقفه شرکت‌های پیمانکاری با یکدیگر به سرعت آغاز شد. دریافت نرخ‌های ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی و حتی بیشتر از شهروندان روز به روز در نهایت بی‌ضابطگی ادامه داشت و شهروندان هم روز به روز ناراضی‌تر می‌شدند. اعمال تعرفه‌های زیاد و برخورد‌های نامتعارف ماموران پارکبان با مردم، در نهایت مسئولان شهری را واداشت تا پس از گذشت چند سال، از اجرای بی‌ضابطه این طرح جلوگیری کنند. «مازیار حسینی» معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام نمود: از سال ۹۴ تاکنون سازمان حمل و نقل و ترافیک دیگر قراردادی با پارکبان‌ها ندارد و این افراد دیگر مجاز به دریافت پول نیستند.

بعد از واکنش شهرداری تهران، دیگر مسئولان شهری نیز یکی پس از دیگری بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانان تاکید کردند و اعلام داشتند حضور پارکبان‌ها در معابر شهری دیگر جنبه قانونی ندارد. بعد از اعلام راهور و شورای شهر و شهرداری مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانان، حالا امروز نیز فرمانده انتظامی تهران فعالیت آن‌ها را غیر قانونی اعلام کرد.

رئیس پلیس پایتخت صبح امروز (چهارشنبه،۱۱ اردیبهشت‌ماه) در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص فعالیت پارکبانان در سطح شهر تهران، گفت: هرگونه فعالیت پارکبان ممنوع است. وی اظهار کرد: اگر شهروندان به این موضوع برخورد کردند باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این‌افراد انجام شود. سردار رحیمی افزود: از نظر پلیس و شهرداری فعالیت این‌افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.

اما علی رغم تمام این هشدارها، آن‌ها همچنان به اخاذی از مردم می‌پردازند و هیچ نقطه پایانی برای فعالیت غیرقانونی خودشان متصور نیستند.
براساس اخرین آمار اعلام شده حدود ۵۵۰ پارکبان در سطح شهر تهران فعالیت دارند، درواقع با توجه به صراحت مجریان قانون و مسئولان شهری و با وجود ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها و اخذ مبلغ از شهروندان، همچنان تعداد زیادی از پارکبان‌ها با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند و از این راه درآمد دارند که به نوعی دهی‌کجی به قانون است.

لزوم برخورد قاطع پلیس با جرم مشهود
ادامه حضور غیر قانونی آن‌ها در سطح شهر بیانگر این است که کار از اعلام غیر قانونی گذشته و پلیس باید وارد برخورد قانونی شود. طبق قانون نیروی انتظامی موظف به برخورد با جرایم مشهود است و طبق قانون هم اقدامات غیر قانونی جرم است. در حال حاضر نیز فعالیت پارکبان‌ها و هم اجبار آن‌ها به شهروندان برای پرداخت پول غیر قانونی است. چنانچه نیروی انتظامی با این جرائم مشهود که عده‌ای با سوءاستفاه از بی‌حوصلگی مردم مرتکب آن می‌شوند برخورد نکند، چطور می‌توان انتظار داشت که پلیس با جرایم غیر مشهودی که حق و حقوق بزرگتری از شهروندان در آن پایمال می‌شود، برخورد کند.

آشفته بازار پارکبان‎ها یکی از مسائلی است که سبب سردرگمی شهروندان شده و از غیر منطقی بودن تعرفه‌ها و سلیقه‌ای عمل کردن پارکبان‌ها مشخص است که آن‌ها به شکل غیر قانونی فعالیت می‌کنند و باید بالاخره با عزم مسئولان یک بار برای همیشه بساط‌شان از خیابان‌های شهر جمع شود.

در حال حاضر در بسیاری از شهر‌های جهان، با استفاده از روش‌های کنترل مکانیزه پارک حاشیه و با تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان به مدیریت پارک در معابر می‌پردازند و لازم است در کلان شهر‌های ایران خصوصا تهران نیز با حذف اخذ پول دستی از مردم به سمت کنترل مکانیزه برای پارک خودرو در معابر شهری پیش رویم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
در ونک، خیابان خدامی بعد از خ آرارات کوچه شیرین، فردی هر روز حوالی ساعت 7 تا 8 اقدام به تلکه کردن مردم میکند. متاسفانه با توجه به پیگیری های فراوان، هنوز پلیس برای برخورد با این فرد زورگو اقدام جدی نکرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار