کد خبر: 952366
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
«سال‌های دور از خانه» نوید یک طنز جذاب خانوادگی را می‌دهد
قسمت نخست «سال‌های دور از خانه» نشان داد که سازندگان سریال در کنار موقعیت‌های طنز و کمدی بزن و بکوبی که به راه انداخته‌اند، نقد‌ها و مسولیت اجتماعی خود را هم فراموش نکرده‌اند و موضوعاتی همچون زندگی لاکچری و فاصله طبقاتی را به نقد و هجو کشیده‌اند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: از روز‌هایی که شبکه نمایش خانگی به عنوان یک رسانه جدی و البته رقیبی برای تلویزیون قد علم کرد، سال‌های زیادی نمی‌گذرد، اما در این مدت با برخی از تولیداتش توانست جای خودش را در میان مخاطبان باز کند. حالا دیگر نمایش خانگی طوری قد علم کرده است تا بتواند با مدیوم‌های تلویزیون و سینما رقابت جدی را درپیش بگیرد.

فعالیت مجموعه‌های نمایش خانگی با سریال کمدی و البته ناتمام «قهوه تلخ» مهران مدیری آغاز شد. این سریال توانست از اقبال خوب مخاطبان و آورده اقتصادی آن‌ها نیز بهره‌مند شود. بعد از آن مدیری و بسیاری از کارگردان‌های دیگر با کمدی‌های اجتماعی توانستند جایگاه خود را در این شبکه مشخص کنند. داوود میرباقری با «شاهگوش»، محمدحسین لطیفی با «ساخت ایران ۱» و... از جمله کارگردان‌هایی بودند که در فضای کمدی اقبال مخاطبان را در شبکه نمایش خانگی به دست آوردند. اگرچه تجربه‌های شکست‌خورده‌ای، چون «عطسه»، «شوخی کردم»، «ابله» و... نیز در این فضا جریان داشت، اما به نظر می‌رسید کمدی همواره رمز و راز اقبال مخاطب به سریال‌های شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود.

در ادامه روند تکامل نمایش خانگی به سمتی پیش رفت که رشد کمدی‌ها در آن متوقف شد و ملودرام همانند سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی نیز به‌صورت وسیعی رشد پیدا کرد. جز مجموعه‌هایی مانند «شهرزاد» که می‌توان آن را در زمره استثنا‌ها قرار داد، شبکه نمایش خانگی در یک دوره چندساله پر شد از ملودرام‌های عاشقانه و اجتماعی که مزیت نسبی خود برابر تلویزیون را عبور از خط قرمز‌های اجتماعی قرار دادند و در عمده آن‌ها مساله خیانت و روابط عاشقانه برجسته بود.
 
سریال‌هایی، چون «ممنوعه»، «عاشقانه»، «رقص روی شیشه» و... بخشی از ملودرام‌های اخیر شبکه نمایش خانگی به‌حساب می‌آیند که در دوران رکود کمدی برجسته شدند، اما نتوانستند اقبال سراسری میان مخاطبان به دست آورند. همچنین برخی مجموعه‌ها از اساس ارتباطی با این فضا نداشتند و پیش از حضورشان نیز شکست آن‌ها قطعی محسوب می‌شد. مجموعه‌هایی مانند «آشوب» که با طول دادن سکانس‌ها به شبکه نمایش خانگی آمد یا «احضار» که بدیهیات ذائقه مخاطب ایرانی را نیز در نظر نداشت.

اما در نهایت بار دیگر شبکه نمایش خانگی با موج جدیدی از سریال‌های کمدی مواجه شده است و این روز‌ها سریال «سال‌های دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی که در واقع اسپین آف مجموعه پرمخاطب «شاهگوش» است در شبکه نمایش خانگی عرضه شده که قسمت نخست آن مخاطبان را نسبت به یک کمدی خوب امیدوار کرده است.
 
https://javanonline.ir/files/fa/news/1398/2/3/536233_275.jpg

در روز‌هایی که برخی سریال‌های نمایش خانگی مانند «نهنگ آبی» و «رقص روی شیشه» علیرغم بهره‌بردن از ستاره‌های سینما نتوانستند انتظار لازم را برآورده سازند، سریال طنز «سال‌های دور از خانه» در توزیع قسمت اول خود با استقبال نسبی مخاطبان روبرو گشته، آنهم با یک طنز سالم و به‌دور از هجو و ابتذال که متأسفانه امروزه در برخی از آثار کمدی سینمای ایران رخنه کرده است.

«سال‌های دور از خانه» دنباله موفق «شاهگوش»

اسپین‌آف‌ها، در دنیای سریالی جهان، امری معمول هستند. وقتی بیننده‌ها با کاراکتر خاصی بیش از دیگر کاراکتر‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توان از ظرفیت‌های این کاراکتر استفاده کرد و دنیایی مختص به خود او برای بیننده ساخت.

حالا در میان آثار شبکه نمایش خانگی که هر روز هم بیشتر می‌شوند، با یک اسپین‌آف روبرو هستیم، «سال‌های دور از خانه»، اولین اسپین‌آف ایرانی که در ادامه «شاهگوش» ساخته شده است.

«شاهگوش»، یکی از اولین و موفق‌ترین مجموعه‌های نمایش خانگی بود که عمده اتفاقاتش در کلانتری ۱۰۰ ملت اتفاق می‌افتاد.«شاهگوش» در کنار لحن کمدی که در سراسر مجموعه داشت، با چاشنی از دغدغه‌های اجتماعی، شخصیت‌پردازی‌های به‌جا و قصه‌های سرگرم‌کننده کاراکتر‌های فرعی‌اش، توانست با مخاطبان ارتباط برقرار کند؛ و حالا این بار، مجید صالحی روی صندلی کارگردانی نشسته و احمد مهران فر، نگارش فیلم‌نامه «سال‌های دور از خانه» را برعهده‌گرفته است تا با کاراکتر‌های موفق شاهگوش یک سریال کمدی و جذاب را عرضه کنند.
همکاری این دو می‌تواند بهترین ترکیب پیشنهادی برای این اسپین‌آف باشد؛ هر دو کار کمدی را می‌شناسند، شناخت دقیقی از وضعیت کمدی و شبکه نمایش خانگی دارند و ساختار مجموعه‌های چند قسمتی را می‌دانند و مهم‌تر از همه مهران فر، کاراکتر خنجری را بهتر از هرکسی می‌تواند به تصویر درآورد، چه روی کاغذ و چه جلوی دوربین. آنچه از بازخورد‌های قسمت نخست این سریال نیز به دست آمده نوید این را می‌دهد که با یک مجموعه طنز موفق روبرو خواهیم بود.

قسمت نخست «سال‌های دور از خانه» نشان داد که سازندگان سریال در کنار موقعیت‌های طنز و کمدی بزن و بکوبی که به راه انداخته‌اند، نقد‌ها و مسولیت اجتماعی خود را هم فراموش نکرده‌اند و موضوعاتی همچون زندگی لاکچری و فاصله طبقاتی را به نقد و هجو کشیده‌اند.
 
https://javanonline.ir/files/fa/news/1398/2/3/536232_816.jpg
در کنار سریال «سال‌های دور از خانه»، مهران مدیری نیز بزودی با «هیولا» به شبکه نمایش خانگی می‌آید که البته باید منتظر نشست و دید آیا کمدی جدید مهران مدیری پرمخاطب خواهد بود یا خیر؟ اما چیزی که از تغییر روند محصولات شبکه نمایش خانگی قابل مشاهده است، بازگشت پرقدرت کمدی‌ها به این شبکه است و باید دید تا چه حد مخاطب در عصر فقر طنز سالم، به این کمدی‌ها اقبال نشان خواهد داد. فعلا که «سال‌های دور از خانه» آغاز خوبی داشته است و توانست مخاطب را با خود همراه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار