کد خبر: 952164
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نجات را که در فیلم‌های هالیوودی متصور است روز گذشته تیم ۱۰۰ نفره‌ای از پزشکان، خلبانان و تیم‌های امداد کشورمان به واقعیت تبدیل کردند. این عملیات که در نوع خود شاخصی برای میزان پیشرفت‌های فنی، پزشکی، عملیاتی و نظامی کشور است، تراز ایران را در میان کشور‌های پیشرفته توانمند در این زمینه بالا می‌برد. در جریان این عملیات شگرف قلب یک بیمار مرگ مغزی در کمتر از یک ساعت از بیمارستان رازی شهرستان رشت به بیمارستان امام تهران منتقل و به بیمار دیگری پیوند شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: عمل پیوند قلب زن بیمار از ساعت ۱۱‌صبح دیروز در بیمارستان امام خمینی تهران شروع شد و تا غروب ادامه داشت. اهدا کننده قلب هم زن‌۲۴‌ساله‌ای به نام مائده روشن سنگاچینی، اهل شهرستان انزلی بود که ۲۹ فروردین‌ماه در جریان حادثه رانندگی به مرگ مغزی مبتلا شده‌بود. بعد از موافقت خانواده مائده‌تلاش تیم ۱۰۰‌نفره برای انتقال یک ساعته قلب از شهرستان رشت به تهران به جریان افتاد، بنابراین با تلاش اورژانس و نیروی هوایی ارتش قلب اهدا شده در بیمارستان رازی رشت از بیمار جدا شده و در کمتر از یک ساعت به بیمارستان امام تهران منتقل و عملیات اهدا انجام شد. شادنوش ادامه داد: برای پیوند قلب از زمانی که قلب برداشته می‌شود تا زمان پیوند، فقط چهار ساعت فرصت داریم و عملیات انتقال قلب امروز زیر یک ساعت انجام شد. سیامک ریماز، رئیس بیمارستان رازی رشت هم توضیح داد: ساعت ۷:۴۵ روز گذشته مائده همراه با دو جراح قلب از بیمارستان گلسار به بیمارستان رازی رشت منتقل و ساعت‌۱۰:۱۰ عمل جراحی برداشت قلب در بیمارستان رازی انجام شد. وی ادامه داد: تیم برداشت ارگان نیز ساعت ۱۰:۳۵ از رشت به سمت تهران پرواز کردند.
ساناز دهقان مسئول گروه پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت هم در توضیح بیشتر ماجرا به خبرنگار ما گفت: روز گذشته اتفاقی شگرف برای نجات جان یک مادر در کشور رقم خورد. قلب زنی ۲۴‌ساله که در جریان سانحه رانندگی به مرگ مغزی مبتلا شده بود در کمتر از یک ساعت از رشت به تهران منتقل و عملیات پیوند با موفقیت انجام شد. او شرح واقعه را این طور توضیح می‌دهد: از زمانی که قلب از بدن بیمار مرگ مغزی خارج می‌شود تا زمانی که باید در بدن بیمار نیازمند پیوند زده شود باید کمتر از چهار ساعت باشد در غیر این صورت دیگر امکان پیوند وجود ندارد. گروه خونی زن جوان O. مثبت بود و ما در لیست انتظار بیماران نیازمند پیوند موارد زیادی را داشتیم که چشم انتظار قلب بودند. با توجه به فرصت محدودی که داشتیم موضوع را با پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور و نیروی هوایی ناجا در میان گذاشتیم تا در کمترین زمان ممکن قلب پس از خروج از بدن بیمار مرگ مغزی، رشت را به مقصد تهران ترک کند تا آن را به بیمارستان امام خمینی (ره) برسانیم؛ بنابراین سازمان اورژانس و نیروی انتظامی در جریان ماجرا قرار گرفتند و کار‌های هماهنگی را انجام دادیم. ساعت هفت صبح دیروز با آمبولانس تا پای هواپیمای فالکون ناجا که آماده پرواز بود رفتیم. هواپیما که خلبان‌های ارتش آن را هدایت می‌کردند خیلی زود به پرواز درآمد و دو ساعت بعد در فرودگاه رشت به زمین نشست. باورکردنی نبود، با هماهنگی نیروی انتظامی همه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که درمسیرمان قرار داشت سبز مانده بود و در مدت زمان کوتاهی به بیمارستان رازی رشت رسیدیم. ساعت ۱۰:۱۰ قلب برداشته‌شد و با سرعت دوباره به فرودگاه برگشتیم و راهی تهران شدیم.
دهقان ادامه می‌دهد: در فرودگاه تهران از هواپیما که پیاده شدیم آمبولانس اورژانس منتظرمان بود، بلافاصله سوار شدیم و به راه افتادیم. در تمام مسیر یک آمبولانس دیگر و دو موتور آمبولانس اورژانس خودروی ما را اسکورت می‌کردند و با هماهنگی خوب پلیس همه مسیر ویژه برایمان در نظر گرفته شده بود و هم تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سطح شهر که در مسیرمان قرار گرفته بود سبز مانده بود. همه این تلاش‌ها بود که باعث شد ساعت ۱۱:۱۳ در بیمارستان امام خمینی (ره) باشیم و قلب را به مادر بیماری که چشم انتظار زندگی بود، پیوند بزنیم. مسئول گروه پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت می‌گوید: عمل پیوند با موفقیت انجام شده و مادر به زندگی امیدوار شده است. او ادامه می‌دهد کبد و کلیه‌های زن اهداکننده هم به بیماران دیگری در بیمارستان رشت اهدا شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار