کد خبر: 951997
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
رئیس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه پیام حضور فراگیر مردم در امدادرسانی به سیل‌زدگان را همدلی ملت ایران در شرایط دشوار توصیف کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس قوه قضائیه پیام حضور فراگیر مردم در امدادرسانی به سیل‌زدگان را همدلی ملت ایران در شرایط دشوار توصیف کرد.
به گزارش میزان، آیت‌الله رئیسی که روز پنج‌شنبه برای بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی مشکلات مردم به استان خوزستان سفر کرده بود، در بدو ورود به استان خوزستان، در فرودگاه اهواز اهداف دومین سفر استانی خود را تشریح و با اشاره به در دستور کار بودن سفر‌های استانی، تصریح کرد: اولویت این سفر را به استان خوزستان اختصاص دادیم تا علاوه بر دیدار با مردم و مسئولان، نسبت به مسائل سیل و اقداماتی که انجام شده نیز بررسی‌های لازم را انجام دهیم. وی با قدردانی از زحمات امدادگران، مسئولان، نیرو‌های مسلح و کسانی که در این زمینه ایفای نقش داشتند، بیان کرد: ان‌شاءالله گام بعدی که آبادانی و جبران خسارات است نیز برداشته شود. رئیس قوه قضائیه بر لزوم آسیب‌شناسی تأکید کرد و یادآور شد: بخش سوم که باید همه مدیران و مردم عزیز کمک کنند، مسئله آسیب‌شناسی است و نباید مشکلاتی که در این رابطه پیش آمد، فراموش کنیم. آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: باید آسیب‌شناسی انجام شود که بعد از این وقتی باران رحمت الهی بر سرزمین ما نازل شود، شاهد بروز مشکلات اینچنینی نباشیم.

در سختی‌ها کنار هم هستیم

رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان خوزستان اظهار کرد: در حوزه امداد و نجات اقدامات خوبی در استان خوزستان انجام شده که باید از همه مسئولان و مردم تقدیر و تشکر کرد. وی با اشاره به بخش دوم کار شامل بازسازی زندگی مردم و پرداخت خسارت‌ها ادامه داد: پیگیر خواهیم بود که خسارات مردم تا جایی که امکان دارد و امکانات موجود است با سرعت جبران شود. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مسئله بازسازی و برگشت زندگی مردم به حالت عادی را مسئولان دنبال خواهند کرد و فکر می‌کنم در برخی نقاط وضعیت به گونه‌ای است که به زودی شرایط به حالت عادی برگردد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بعد از عبور از مسئله نجات و امداد و پس از عادی شدن وضعیت، در جلسه‌ای با حضور مدیران یک بازنگری به شرایطی که ایجاد شد و اقداماتی که باید می‌شد و اقداماتی که بعداً صورت گرفت، بشود. وی خاطرنشان کرد: این نگاه به این شرایط ما را برای مسائل آینده آماده می‌کند، در بحث پدافند غیرعامل در موضوع مدیریت برخورد با بحران‌ها این موضوع کاملاً برای مسئولان ذیربط قابل بررسی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: سؤال این است که اگر لایروبی‌ها انجام می‌شد این امکان وجود داشت که شدت حادثه را کاهش داد؟ آیا رسوب‌گیری به موجب قانون انجام شده است؟ این سؤالاتی است که قابل بررسی می‌باشد. آیت‌الله رئیسی افزود: لازم است دولت و مدیران محترم در وزارت نیرو و بخش‌های مختلف و دانشگاه‌ها از بعد علمی، آسیب‌شناسی را انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: بنای ما در دستگاه قضایی همکاری با دستگاه‌های اجرایی و دولت و مجلس در ضمن حفظ استقلال قضایی است، در این قضیه سیل اخیر که در برخی استان‌ها رخ داد، به رئیس سازمان بازرسی مأموریت دادیم که آسیب‌شناسی را با جدیت دنبال کند و این کارشناسی دور از نظر مدیران نخواهد بود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به کمک‌های مردمی صورت‌گرفته به سیل‌زدگان اظهار کرد: پیام جدی این کار و تلاش یک پیام برای همه مردم عزیز است که نشان دهد در سختی‌ها کنار هم هستیم و یک پیام هم برای دشمن دارد، به خصوص در این روز‌ها که سپاه پاسداران را به عنوان تروریست اعلام کرده‌اند، در حالی که همه معتقدند در همین سیل اخیر، سپاه خط مقدم خدمتگزاری به مردم بوده است. این همدلی پیامی که به دشمن می‌دهد این است که در همه سختی‌ها با هم هستیم و با همه شرایط و نگاه‌ها در دشواری‌ها اجازه نخواهیم داد کشورمان دچار مشکل شود.

قاضی باید خودش را بدهکار هیچ‌کس نبیند

آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید از چند روستای سیل‌زده در شهرستان شادگان، با حضور در جمع گروه‌های جهادی که مشغول ساخت سیل‌بند در منطقه بودند، خدمت‌رسانی آن‌ها را مورد تمجید قرار داد و از نزدیک با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

جلسه با اعضای شورای قضایی و قضات دادگستری استان خوزستان از دیگر برنامه‌های رئیسی در سفر به خوزستان بود. آیت‌الله رئیسی در این نشست با اشاره به جایگاه و کرامت قاضی اظهار کرد: در دستگاه قضایی باید کرامت قاضی حفظ شود، به نحوی که خودش را در محضر مقدس پروردگار متعال ببیند و موظف به اجرای قانون بداند. وی افزود: قاضی باید خودش را بدهکار هیچ‌کس نبیند و وامدار هیچ‌کس نداند بلکه فقط خود را عبد خداوند بداند و وظیفه الهی‌اش را انجام دهد. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: هر امری که کرامت قاضی را مخدوش کند، نباید انجام شود و در مورد هر امری که کرامت قاضی را حفظ می‌کند، باید اقدام کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اقداماتی که کرامت قاضی را حفظ می‌کند، ادامه داد: قاضی کرامت ارباب رجوع را باید حفظ کند. کرامت افرادی که به نحوی به عنوان متهم و محکوم باید تحت تعقیب قرار بگیرند، باید حفظ شود. به میزان جرم باید مورد سؤال قرار گیرند، به میزان محکومیت باید مجازات شوند، در زندان باید کسی که محبوس و محکوم است، به میزانی که قانون اجازه داده باید مجازات شود نه بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان قضایی، همه مسئولان اجرایی و همه دست‌اندرکاران باید نسبت به امر بسیار مهمِ رعایت کرامت توجه داشته باشند. باید روابط ما با همه دنیا بر اساس کرامت باشد و حق نداریم کرامت‌مان را مخدوش کنیم و در دنیا ذلیل شویم بلکه در دنیا عزتمان باید حفظ شود. هر امری، هر کاری، هر قراردادی و هر ارتباطی که عزت و کرامت ما را مخدوش کند، نمی‌توانیم انجام دهیم و باید با حفظ کرامت با عالم ارتباط برقرار کنیم و باید روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جهان برقرار باشد و این یک اصل است.

اقوام خوزستان، سرمایه‌های نظامند

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه همچنین در دیدار با خانواده معظم شهدا، عشایر و مسئولان استان خوزستان با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج) و ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی مردم عزیز و عشایر غیور خوزستان، از همه اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند به عنوان سرمایه‌های نظام اسلامی یاد کرد و گفت: زندگی و مقاومت این اقوام در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی و ایستادگی آن‌ها در برابر استکبار جهانی و دفاعشان از این سرزمین و انقلاب شکوهمند و ارزش‌های اسلامی زبانزد است.
وی با بیان اینکه هر وجب از خاک استان خوزستان یادآور رشادت و شهامت است، افزود: در این استان و شهر‌ها و روستا‌های آن مردان و زنانی زندگی می‌کنند که خاطرات بسیاری از ایستادگی، رشادت، مقاومت و دفاع از ارزش‌های الهی دارند.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: حقیقتاً این استان یادآور دوران دفاع مقدس، رشادت و شجاعت در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های بسیاری است و در این ۴۰ ساله انقلاب اسلامی همه اقوام این استان با بیداری، بصیرت و هوشیاری از ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسداری کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار