کد خبر: 949804
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
رئیس‌جمهور ایران زمستان ۹۷ را با طرح شکایت از امریکا به پایان رساند، سالی که بهار آن با خروج امریکا از برجام آغاز شد. موضوع شکایت روحانی هم همان حکایت قدیمی جدایی امریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها است که روحانی از آن به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» نام برده است.
سرویس سیاست جوان آنلاین: «شکایت از امریکا» در یک دادگاه –چه داخلی چه خارجی- از یک جهت شبیه «مذاکره با امریکا» است، بی‌ثمر بودن! و از جهتی شاید یک تفاوت داشته باشد، بی‌ضرر است! اما برای کشور، آب و نان نمی‌شود. با امریکا که ابراز قلدری می‌کند، نمی‌توان مذاکره کرد، یعنی قلدری او مانع احصای شرایط مساوی در مذاکره است. شکایت از یک زورگوی بین‌المللی هم راه به جایی نمی‌برد جز آنکه چنین القا کنیم که مدیریت داخلی تحریم‌ها بی‌عیب‌و‌نقص بوده و همه مشکلات از بیرون است. البته ما یک دشمن بیشتر نداریم و هرچه فریاد داریم –به تعبیر امام- و هرچه لعنت داریم -به درخواست رئیس‌جمهور- بر سر او خراب می‌کنیم، اما برای سال نو باید طرحی نو درافکند و حکایتی تازه داشت نه شکایتی کهنه، طرحی متکی بر ظرفیت‌های داخلی، جوانگرایی، واقع‌گرایی، نشاط و باور به نصرت الهی.
رئیس جمهور از معاونت حقوقی، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه خواست با تهیه لایحه‌ای از همه آن‌هایی که در امریکا در تحریم، طراحی و اجرای آن علیه ایران دخالت دارند، شکایت کند.
دکتر روحانی که روز گذشته در پایان آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۷ در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، به ملت ایران اطمینان داد که لحظه‌ای از توطئه‌های دشمن و مشکلات مردم غفلت نمی‌کنیم و با همه توان مشکلات را حل می‌کنیم و دشمنان جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به اهداف خود نمی‌رسند.
او از اصحاب رسانه خواست: هرچه لعنت دارید بر کسی لعنت کنید که این شرایط را برای کشور به وجود آورده است؛ امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه این شرایط را به وجود آوردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی با تبریک میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و همچنین نوروز باستانی به تشریح عملکرد دولت در یک سال گذشته پرداخت. وی اظهار داشت: در سال ۹۷ مردم بزرگ ایران هم سختی‌ها و مشکلاتی را داشتند و هم حماسه‌های بسیار بزرگی را آفریدند؛ در سختی و مشکلات هم دشمنان این ملت همه توان خودشان را علیه ملت ایران به کار بردند و هم نامهربانی طبیعت را داشتیم.

تصور می‌کنند با تشدید تحریم‌ها به ایران برمی‌گردند
روحانی خاطرنشان کرد: علاوه بر نامهربانی طبیعت، دشمنان قسم‌خورده ما با تمام توان آمدند تا جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند. امریکایی‌ها بدون هیچ دلیلی همانطور که از بسیاری از تعهدات خود خارج شدند از تعهدشان در برجام هم خارج شدند و به قول خودشان شدیدترین تحریم را علیه ملت ایران اعمال کردند. رئیس جمهور اضافه کرد: این اقدام امریکا بر این مبناست که آن‌ها فکر می‌کنند اگر تحریم را ادامه دهند و فشار را بیشتر کنند، می‌توانند به ایران برگردند، یعنی هدف امریکا یک هدف بیشتر نیست و آن اینکه می‌خواهند به تهران برگردند و باردیگر بر مردم مسلط شوند که این هدف امکان‌ناپذیر است. روحانی تصریح کرد: ملتی که در طول مبارزاتشان از سال ۱۳۴۱ تا پیروزی انقلاب و ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب ایستادگی کردند، باز هم ایستادگی می‌کنند و دشمن به اهدافش نمی‌رسد. وی ادامه داد: دشمن تلاش‌هایی کرد که هیچ وقت به هدف‌هایی که مورد نظر آن‌ها بود، نرسید، اما در عین حال فشار‌هایی را به ما وارد کردند.

به آینده امیدواریم
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: بدانید دولت همه توان و قدرت خود را به کار گرفته و باز هم به کار خواهد گرفت. ما نسبت به آینده نه تنها ناامید نیستیم بلکه بسیار امیدواریم. رئیس جمهوری به وظایف رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: وظیفه مهم رسانه‌های کشور ایجاد امید بیشتر در جامعه و وحدت است. به اعتقاد من با این دو اصل باید به آینده امیدوار باشیم و آینده برای ما روشن باشد، ما باید متحد باشیم البته سختی و مشکلات وجود دارد، اما می‌توان از آن عبور کرد.
روحانی افزود: امریکا در تلاش‌هایی که در این مدت انجام داد، تقریباً برای اهدافی که مدنظر داشت ناموفق بود. روزی که از برجام خارج شد انتظارش این بود که روز بعد ایران هم خارج شود، همچنین انتظارش این بود که اروپا از او حمایت کند و او تنها نماند که به هیچ یک از اهداف خود نرسید یعنی ما حساب شده و براساس منافع ملی خود حرکت کردیم که اکنون مورد تحسین همه کشور‌ها هستیم.
روحانی اضافه کرد: آن‌ها بعد فکر می‌کردند که ابتدا اروپا و بقیه کشور‌ها را راضی کند که آن هم نشد و اروپا هم زیر بار امریکا نرفت البته امروز جز چند کشور معدود همه کشور‌ها از نظر سیاسی، منطقی و حقوقی پشتیبان ایران هستند و در مقاطع مختلف ما از لحاظ حقوقی هم موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم.
وی همچنین گفت: ما توانستیم هم در دادگاه بین‌المللی لاهه و هم در دادگاه‌های اروپایی چند رأی به نفع خود بگیریم و معنای آن این است که ما توانستیم در زمینه‌های حقوقی‌ها امریکا را شکست دهیم و البته این راه را باید ادامه دهیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: امروز در دولت اعلام کردم که معاون حقوقی رئیس جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه مسئول هستند که لایحه شکواییه‌ای را علیه همه آن‌هایی که در امریکا در این تحریم و طراحی و اجرای آن دخالت دارند به عنوان جنایت علیه بشریت تدوین کنند و در یک دادگاه صالح در داخل کشور مطرح کنند که البته اگر دادگاه به نفع این لایحه حکم دهد ما در مراحل بعد هم این حکم را دنبال می‌کنیم. وی گفت: دنیا بداند کاری که امریکا کرده، علیه حکومت ایران و علیه فناوری هسته‌ای نبوده بلکه علیه سلامت، محیط زیست، زندگی عادی، مواد غذایی و دارویی مردم ایران بوده است.
رئیس جمهوری افزود: در این لایحه قضایی به طور مفصل و شفاف روشن می‌شود که چه اقداماتی را باید در آینده انجام دهیم. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: من می‌خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که مطمئن باشید ما لحظه‌ای از توطئه‌های دشمن و مشکلاتی که مردم دارند غفلت نمی‌کنیم و با همه توان می‌خواهیم این مشکلات را در حد توانمان حل کنیم.

برای مغازه‌دار‌ها بی‌انصافی می‌کنند
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه دولت برای اینکه مردم در رفاه باشند با سختی ارز را تهیه می‌کند و کالا را با کشتی یا هواپیما یا هر وسیله دیگری حمل می‌کند و به مغازه می‌دهد که در اختیار مردم قرار بگیرد عده‌ای خیلی خوب، سالم و عادلانه این کالا در اختیار مردم می‌گذارند، عده‌ای هم در پستوی مغازه طور دیگری برخورد می‌کنند و این انصاف نیست. وی با بیان اینکه همه مردم باید (برای عبور از این شرایط) کمک کنند، خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم اگر متحد باشیم می‌توانیم عبور کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند این‌ها را حل و فصل کند. اگر همه بیاییم حتماً می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال آینده با وحدت و هماهنگی و تلاش بیشتر شرایط بهتری داشته باشیم و ان‌شاءالله دشمن را از مسیر و اقداماتی که تاکنون به ناروا انجام داده است، مأیوس کنیم.

امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه را لعنت کنید
روحانی ضمن قدردانی از رسانه‌ها و اصحاب خبر اظهار داشت: نقد سازنده برای ما ارزشمند است و من تشکر می‌کنم از آن‌هایی که این نقد می‌کنند، اما حتماً نباید مردم را مأیوس کنیم و شکاف ایجاد کنیم. حتماً نباید خدمتگزاران را متهم کنیم. وی تصریح کرد: دشمن اصلی و توطئه‌گر اصلی را از یاد نبرید، من دیشب در سخنرانی گفتم هرچه لعنت دارید بر کسی لعنت کنید که این شرایط را برای کشور به وجود آورده است؛ امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه این شرایط را به وجود آوردند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
1
هَل یَستَوِی الَذینَ یعلمون ولا یعلمون ؟؟؟؟
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
1
ما هم از شما شکایت داریم که چرا علیرغم هشدار های مقام معظم رهبری هنوز هم عملا به آمریکا و اروپا چشم دوخته اید ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار