کد خبر: 948951
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
وعده شهردار جوان مشهد مقدس براي مبارزه با فساد در سيستم اداري اين شهر
حالا شهر مقدس مشهد بر روي ريل سازندگي و ساماندهي پروژه هاي نيمه تمام قرار گرفته است. با اينکه شرايط اقتصادي و کمبود اعتبارات و بودجه به تمام نقاط کشور فشار آورده است اما مديران شهري مشهد مقدس قصد دارند با برنامه ريزي هاي درست و مدون خود نگذارند، پروژه اي روي زمين بماند...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

حالا شهر مقدس مشهد بر روي ريل سازندگي و ساماندهي پروژه هاي نيمه تمام قرار گرفته است. با اينکه شرايط اقتصادي و کمبود اعتبارات و بودجه به تمام نقاط کشور فشار آورده است اما مديران شهري مشهد مقدس قصد دارند با برنامه ريزي هاي درست و مدون خود نگذارند، پروژه اي روي زمين بماند. گواه اين ادعا هم همين که شهردار جوان اين شهر اعلام کرده همه کارها را به سرانجام مي رسانيم و در اين راه حتما از مردم کمک ميگيريم.

 

***

 

کافيست گذري به نقاط مختلف مشهد مقدس و بخصوص مناطق پر رفت و آمد آن داشته باشيم تا ببينيم چه اتفاقاتي در حال وقوع است. مثلا تا همين هشت سال پیش میدان راه‌آهن مشهد به دلیل اجرای خط 2 قطارشهری به کارگاه عمرانی تبدیل شد و نه‌تنها با این عملیات طولانی‌مدت، زیبایی میدان از بین رفت که تردد در این میدان قدیمی شهر هم با مشکلاتی روبرو شد.

اما چند ماه پيش شهرداری مشهد تصمیم گرفت پرونده بازسازی این محدوده مهم شهری را برای همیشه مختومه کند برای همین تکمیل مراحل بهسازی، ساماندهی و زیباسازی فضاهای پیرامونی آن را در دستورکار قرار داد و همين چند روز پيش هم اين پروژه افتتاح و مورد بهره برداري شهروندان و مسافران قرار گرفت.

 

* شهر را باکمک مردم مي سازيم

 

مشهد با 3 ميليون جمعيت بيش از 10 برابر جمعيتش زائر به خود مي پذيرد و همين مسئله، اين شهر را به يک شهر ويژه تبديل کرده است. شهري که بايد شبانه روز بيدار باشد و به خدمت رساني به زائران و مسافرانش بپردازد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه مشهد در بخش شاخص کیفیت حمل و نقل عمومی وضعیت بدی نسبت به سایر کلانشهرها نداريم، مي گويد: حتی در این دوره که قیمت اتوبوس سه برابر شده اما باز هم سعی کردیم به خرید ناوگان ادامه دهیم. توجه به حمل و نقل عمومی همواره در مشهد جدی بوده است. سال گذشته مشکلات مالی زیادی داشتیم اما یک روز پروژه قطار شهری با این مشکلات اقتصادی تعطیل نشده است.

محمدرضا کلایی ادامه مي دهد: "هزینه هر کیلومتر ساخت مترو برای خط 3 نسبت به سال قبل 3 برابر شده و در حال حاضری 750 میلیارد تومان هزینه هر کیلومتر سخت مترو است. حمل و نقل قیمت خودش را دارد. بخشی از این هزینه را ما می‌پردازیم و بخشی از آن را باید مردم بپردازند. "

وي با اشاره به اینکه میانگین استفاده از اتوبوس در شهر مشهد کاهش پیدا کرده و این مسئله واقعا باید به صورت جدی توسط رسانه‌ها پیگیری شود، تصريح مي کند: "افزایش تعرفه‌های حمل و نقل باید در مراجع خودش بررسی شود. بیشترین سرمایه‌گذاری ما در بخش حمل و نقل است اما موضوعات فرهنگی و همکاری شهروندان نیز بسیار مهم است."

 

* فساد را از ريشه مي خشکانيم

 

در شهر مشهد و در بحث بلند مرتبه سازي ها، سند بلندمرتبه‌سازی؛ در سال 95 در هنگام آماده‌شدن طرح جامع تکلیف شد که اداره‌کل راه و شهرسازی ظرف سه ماه دو سند بلندمرتبه سازی و پهنه‌بندی مشهد را تهیه کند. با توافقات انجام شده مقرر شد برای تسریع کار سند، پهنه بندی حریم توسط شهرداری انجام شود.

در همين رابطه شهردار مشهدمقدس با اشاره به اینکه در حال حاضر سند عمومی بلندمرتبه‌سازی آماده شده و آماده ابلاغ است، مي گويد: درباره سند پهنه بندی آماده تفاهم و همکاری با راه و شهرسازی هستیم. دغدغه شورا نیز به‌جاست و در همان مسیر گام برمی‌داریم.

کلایی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مقابله با فساد برای ما جدی است، تصریح مي کند: "اصلاح ساز و کارها و الکترونیکی کردن پروسه‌ها، شناسایی و برخورد 3 رویکرد ما بوده است، در یک ماه و نیم گذشته 15 مورد از همکاران ما در شهرداری در واقع شناسایی شدند و دستگیری اتفاق افتاده و شما درباره همه این موارد خبری نشنیده‌اید.

وی با اشاره به اینکه بازرسی شهرداری مشهد در مقابله با فساد بسیار فعال شده است، تاکيد مي کند: "این اطمینان را می‌دهم که در مبارزه با فساد جدی هستیم و ذره‌ای از خواست مردم در مبارزه با فساد تنزل نمی‌کنیم. در 26 هزار نفر نیروی شهرداری مشهد تعداد اندکی متخلف هستند و نسبت به همکاران خودمان در مبارزه با فساد مسئول هستیم. قصد مانور تبلیغاتی در مبارزه با فساد نداریم.

 

*BRT در دست بازنگري

 

شهردار جوان مشهد به شدت به گفتگو و تعامل محوری برای رفع مشکلات به ظاهر سخت پروژه‌های بزرگ مشهد اعتقاد دارد. بخصوص در جايي که گفته تمام دغدغه محیط زیستی‌ها درباره کمربند جنوبی را قبول داشته و جزو نگرانی‌های خود ماست، ما به تمام حرف‌های آنها معتقدیم  و باید همین حرف‌ها تبدیل به برنامه شود.

در همين راستا کلايي مي گويد: "من معتقدم در بحث پروژه‌های متوقف مشهد از تمام ظرفیت گفتگو و تعامل در شهر استفاده نکرده‌ایم و اگر این چنین شود نیازی به دخالت از مقام‌های بالای کشوری نیست. مطالعات پروژه BRT برای اصلاح طرح در دست بازنگری است تا دغدغه شهروندان و کسبه برطرف شود."

وي با اشاره به اینکه در موضوع BRT تصمیم در دوره چهارم و اقدام در دوره پنجم بوده است، تصریح مي کند: "تعامل بسیاری هم با نهادهای ذیربط داشته و با پلیس راهور هم مذاکرات رو به پیشرفت است. چون هنوز طرح بلاتکلیف بوده تاسیسات باز نشده است. بخشی از BRT خط 2 با مترو هم پوشانی ندارد که قرار است با قطعه سوم خط سوم پوشش داده شود. تا پایان فروردین ماه به طرح نهایی اصلاح خطوط می‌رسیم و وضعیت فعلی مطمئنا اصلاح و بازسازی خواهد شد."

شهردار مشهدمقدس خاطرنشان مي کند: "دستاوردهایی در ارتباطات بین‌الملل داشته‌ایم که امروز از سرمایه‌های ما حساب می‌شود و با قدرت به حفظ این سرمایه ها مشغول هستیم. در وضعیت تحریم امکان تعامل بین‌المللی ما با نهادهای رسمی سایر کشورها نسبت به نهادهای دولتی بیشتر است. به شرط آن‌که سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران داخلی کنار ما باشند تا از این امکان به نفع کشور بهره‌برداری شود."

کلایی در مورد آخرین وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه نیز مي گويد: "قراردادی که در حوزه دوچرخه بسته شده خوب نبوده و هدف اصلی آن روشن نیست. همچنان مشغول حل حقوقی قراردادهای گذشته هستیم و تا زمان حل آن‌ها نمی‌توان وارد قرارداد جدید شد."

وی با اشاره به برنامه‌های نوروزی عنوان مي کند: "در نوروز آتی مانند هرسال شهر آماده پذیرایی از مهمانان و زائران هستیم. طرحی مدنظر داریم در تعطیلات نوروزی استفاده از خطوط BRT رایگان باشد. المان‌های شهری نیز در نوروز آتی برای افزایش نشاط مردم افزایش خواهد داشت."

کلایی مي گويد: "همچنین خانه بهار آتی دارای برنامه‌های خاصی بوده که در نوروز شاهد آن خواهیم بود به ویژه آن که میراث ماندگار شاهنامه امسال نقش پررنگ در نوروز مشهد خواهد داشت. امسال بخش بین‌الملل خانه بهار نیز با حضور 4 هنرمند مطرح خارجی فعال شده که آثار آ‌ن‌ها در مجموعه کوهسنگی اجرا و اکران خواهد شد."

وی مي افزايد: "عزم اساسی برای میدان دادن به نیروهای خلاق و جوان داریم اما روش اجرای درست و اصولی که در بدنه شهرداری بنشیند بسیار مهم است که در حال رایزنی جدی برای آن هستیم."

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار