کد خبر: 948842
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
تحول در نظام حقوقی و قانونی کشور، حفظ، تداوم، بسط و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی، کمک به افزایش کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رفع نیازمندی‌های اساسی جامعه حقوقی کشور از جمله اهداف سازمان بسیج حقوقدانان است.
مینا محمدی
سرويس ايران جوان آنلاين: نزدیک به ۹ سال است که سازمان بسیج حقوقدانان با حضور پررنگ وکلا، قضات و حقوقدانان بسیجی فعالیت خود را آغاز کرده است. سازمانی که طی یک سال اخیر توانسته است در بیش از هزار مسجد سراسر کشور به صورت آزمایشی «میز خدمت» را برگزار کند و به مشکلات حقوقی مردم مناطق مختلف به صورت رایگان پاسخ دهد. اقدامی که با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شده و قرار است در سال آینده هم به صورت جدی دنبال شود. در این اقدام سازمان بسیج حقوقدانان بیش از ۴۵ هزار حقوقدان شرکت کرده‌اند.

سال ۱۳۸۸ بود که سازمان بسیج حقوقدانان تشکیل شد. در آن سال تعداد کمی از حقوقدانان به عضویت این سازمان در آمدند و خودشان هم فکر نمی‌کردند روزی برسد که جمعیتشان به بیش از ۴۵ هزار نفر در سراسر کشور برسد. سازمانی که در سال جاری و طی ۱۲ ماه توانست در هزار مسجد سراسر کشور هزاران «میز خدمت» برگزار کند و وکلا، قاضی‌ها و حقوقدانان بسیجی به مشکلات حقوقی شمار بسیاری از مردم خاتمه دهند. میز خدمتی که در سال جاری به صورت آزمایشی برگزار شد و حالا با استقبال بی‌نظیر مردم از آن قرار است طی سال آینده با برنامه‌ریزی جامعی دوباره برگزار شود. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سال آینده شمار مراجعه‌کنندگان به مساجدی که میز خدمت را با حضور حقوقدانان برگزار می‌کند چندین برابر افزایش یابد. لازم به ذکر است این سازمان با هدف تحول در نظام حقوقی و قانونی کشور، حفظ، تداوم، بسط و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی، کمک به افزایش کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رفع نیازمندی‌های اساسی جامعه حقوقی کشور تشکیل شده است.

سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا و فراگیر متشکل از حقوقدانان معتقد به انقلاب اسلامی و پایبند به ارزش‌های دینی و داوطلب حضور در عرصه‌های مورد نیاز است. این تشکل بستر و سازوکار حضور در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... برای تحقق اهداف کلی انقلاب اسلامی را فراهم می‌کند. همچنین سازمان بسیج حقوقدانان در تمامی استان‌ها دفاتری را برای پیگیری مأموریت‌های خود و نقش‌آفرینی در فضای حقوقی کشور داراست که حقوقدانان بسیجی می‌توانند از این طریق با سازمان مرتبط و متصل شوند. علاوه بر این بسیج وزارت دادگستری، بسیج مجمع تشخیص مصلحت نظام، بسیج قوه قضائیه و نهاد‌های وابسته همچون کانون وکلا، کانون سردفتران، کانون مشاوران قوه قضائیه و نیز سایر مراجع و ادارات حقوقی نیز زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند و تمام کار هماهنگی و شبکه‌سازی آنان هم با سازمان بسیج حقوقدانان است. جامعه مخاطبان سازمان هم گستره‌ای شامل حقوقدانان، قضات، وکلا، سردفتران، مدیران حقوقی، اساتید حقوق، دانشجویان و دانش‌آموختگان حقوق و همه مردم و نهاد‌های از حیث حقوقی هستند.

آموزش ۳ میلیون حقوقدان جدید

مضاف بر آنچه گفته شد، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور با اشاره به اینکه بسیج حقوقدانان تراز انقلاب را از سال ۹۶ شروع کردیم، می‌گوید: «تشکیل جبهه حقوقدانان انقلابی کار دیگر ماست که هم کار خوبی و هم خدمت به مردم و نظام اسلامی است که در عرصه‌های قضایی، قضاوت، مباحث حقوقی، پژوهشی و ... عرصه خدمت‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده است.» مهدی بهرامیان با اشاره به اینکه علاوه بر اقداماتی که در سال جاری انجام دادند و میز خدمت‌هایی که توانستند با کمک سازمان بسیج مساجد و محلات برگزار کنند برای سال آینده نیز برنامه‌های متعددی دارند، اضافه می‌کند: «مضاف بر ادامه خدمت‌رسانی به مردم محله‌های مختلف با برگزاری میز خدمت، قرار است در سال ۹۸ طرح آموزش حقوق را به ۳ میلیون نفر از خانوارها، مردم مستضعف، آدم‌های نیازمند و عامه مردم در دستور کار خود قرار دهیم.» وی با اشاره به این ۳ میلیون نفری که قرار است آموزش ببینند ادامه می‌‎دهد: «در عرصه خانواده یکی حوزه تحکیم مبانی خانواده و کاهش طلاق، دیگری در حوزه اقتصادی و مالی و در آخر در حوزه حقوق عامه است که الان مردم در عرصه‌های مختلف مطالبه‌گری دارند را شامل می‌شود.»

فسادستیزی و عدالتخواهی متخصصان حقوقدان

از دیگر برنامه‌های بسیج حقوقدانان بحث فسادستیزی و عدالتخواهی است که رئیس سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به اینکه در عصر حاضر باید به این دو عنوان توجه بیشتری داشته باشیم بیان می‌کند: «با بهره‌گیری از متخصصان حقوقدان جوان مؤمن انقلابی پای کار می‌توان به این موضوعات پرداخت، بنابراین، این دو محور را اگر از متخصصان حقوقدان جوان مؤمن انقلابی پای کار استفاده نکنند قطعاً موفقیتی در کار نخواهد بود حتی اگر بهترین تصمیمات و ساختار‌ها را بنویسند موفقیتی در کار نخواهد بود.» بهرامیان با اشاره به آمدن تیم جدید قوه قضائیه اضافه می‌کند: «این فرصتی است تا نواقص قوه قضائیه را برطرف و برخی از حوزه‌ها را مردمی‌تر و برخی از حوزه‌ها را هم تخصصی‌تر کنیم. علاوه بر این در بعضی از عرصه‌ها هم باید تربیت کادرسازی را شروع کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «کارکنان دستگاه‌های حقوقی باید اخلاق خدمت داشته باشند. سیمای قوه قضائیه باید سیمای اسلامی و طوری باشد که مردم به راحتی بتوانند حق خود را از طریق دستگاه قضایی مطالبه کنند و مظلومان ترسی از دستگاه قضا نداشته باشند.» رئیس سازمان بسیج حقوقدانان تأکید می‌کند: «این تیم جدیدی که می‌آیند سوابق درخشانی دارند. همچنین آن‌ها می‌توانند در بخش خدمت‌رسانی و فسادستیزی از این ظرفیت عظیم نخبگان که از بدنه مردم هستند هم استفاده کنند.» بر این اساس می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده با فعالیت حقوقدانانی با روحیه انقلابی و بسیجی شمار مشکلات حقوقی نیز در کشور کاهش یابد. کاهشی که یک‌سوی آن با فعالیت‌های بسیجیان حقوقدان محقق می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار