کد خبر: 947714
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
دکور‌های فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در حال ویرانی هستند
این اولین بار نیست كه اخبار بی‌توجهی به دكورهای میلیاردی این پروژه عظیم دست به دست می‌شود...
سرویس فرهنگی جوان آ‌نلاین: همه چیز از یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای موبایلی شروع شد. ویدئویی مثل همه نمونه‌های مشابهی که یک موسیقی متن بی‌کلام آن هم به صورت آماتور رویش سوار شده بود. دوربین، اما نه در کوچه و خیابان‌های پایتخت می‌چرخید و نه در رستوران و کبابی‌های لاکچری! لنز دوربین روی بخش‌هایی از یک بنای مخروبه بالا و پایین می‌رفت که در جنوبی‌ترین قسمت ایران در سواحل خلیج‌فارس واقع شده بود. بنایی متعلق به دکور یکی از فیلم‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر؛ «محمد رسول‌ا... (ص)» که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده بود، عمدتا در دو دکور تصویربرداری شده بود. یکی‌شان در حاشیه آزادراه تهران - قم و دیگری در ساحل بنود در خلیج‌فارس در ۳۰ کیلومتری عسلویه. حالا ویدئوی موبایلی یکی از هموطنان خبر از تخریب این دکور می‌داد؛ دکوری که می‌توانست یک جاذبه گردشگری و توریستی هم باشد. انتشار همین ویدئو و در ادامه دست به دست شدن آن باعث پیگیری اصل ماجرا از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی شد. حالا خبر رسیده آنچه در ویدئو به تصویر کشیده شده متعلق به کل این دکور نیست و تنها بخش‌هایی از آن تخریب شده است، با این حال فرآیند تخریب هم متوقف شده است. البته این همه ماجرا نیست و این دکور جزئیات دیگری هم دارد.
همین الان اگر عبارت «ساحل بنود» را در موتور جستجوگر گوگل جست‌وجو کنید، حدود ۵۷۹ هزار نتیجه برای شما ردیف می‌کند. خب که چه؟ عرض می‌‍‌کنیم. اولین مطلبی که همین عبارت ۲۱ واژه‌ای به ذهن متبادر می‌کند این‌که جایی به اسم «بنود» یا «ساحل بنود» به آن معنا که خیلی‌ها تصور می‌کنند، محل ناشناخته و گمنامی نیست و برای خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری است. با این احتساب، ساخت دکور یک فیلم سینمایی در این منطقه هم خود به خود می‌تواند باعث افزایش جذابیت‌های این منطقه شود، اما قضیه به آن سادگی که ما و شما تصور می‌کنیم هم نیست. قبل واکاوی این داستان‌ها شاید بد نباشد بدانیم که روستای بنود، دقیقا کجای نقشه جغرافیا واقع شده؟!

بنود كجاست؟!
روستای بنود یك روستای كوچك 691 نفری (طبق سرشماری سال 95) است كه در فاصله 40 كیلومتری شهرستان عسلویه و در جنوب ایران قرار دارد. این روستا از توابع بخش چاه‌مبارك شهرستان عسلویه است و بیشتر ساكنان آن هم در محل صید ماهی زندگی می‌گذرانند. طبق اطلاعاتی كه یكی از آژانس‌های مسافرتی منتشر كرده، این روستا از آلودگی و صنعت‌زدگی مصون مانده و ساحل زیبا، تمیز و بكری هم دارد. شكل و بافت سنتی روستا و امكان دیدن خانه‌های ساخته شده با «پیش» یا همان برگِ نخل، یكی دیگر از جاذبه‌های فیزیكی این روستای پاك و بكر است. مسؤولان شورای روستا امیدوارند به‌زودی بتوانند این روستا و روستای برادرش، یعنی بَندو را به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری به ثبت برسانند و با توجه به جذابیت‌های این دو روستا، چنین امری اصلا بعید به‌نظر نمی‌رسد. زبان مردم این روستا، عربی است و اكثرشان هم از اهل سنت به شمار می‌روند. حالا همه اینها را هم اضافه كنید كه همین مسائل باعث شده تا مجید مجیدی، كارگردان مطرح سینما برای ساخت مهم‌ترین و پرخرج‌ترین اثر سینمایی‌اش، دومین دكور فیلم را در نزدیكی این منطقه بنا كند. در حقیقت این شهرك سینمایی نه در خود روستای بنود كه در ساحلی در نزدیكی آن بنا شده است.

ایست!
حالا طبق گزارشی كه خبرگزاری مهر منتشر كرده، فرآیند تخریب این دكور سینمایی فعلا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. فرهاد قلی‌نژاد، مدیركل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر حرف‌های جالبی زده است. طبق گفته او، این منطقه یك پارك دریایی محسوب می‌‍شود كه اهمیت زیست محیطی بالایی هم دارد. قلی‌نژاد گفته است: در سال ۹۰ پروژه فیلم محمد رسول‌ا... از سازمان محیط زیست برای فیلمبرداری در زون حساس پارك ملی مجوز دریافت كرد كه ساخت دكور و مسیر دسترسی نیز در آن دیده شده بود با این شرط كه پس از اتمام كار با توجه به ممنوعیت وجود سازه ملزم به برچیدن بناها بوده‌اند كه اجرایی نشده است. سازه مذكور در مساحتی تقریبی ۳۰۰ متر مربع اجرا شده كه بخش بسیار كوچكی از آن تخریب شده و طبق اخبار، تخریب كلی و كامل آن صحیح نیست.
​​​​​​​
همراه با پیامبر(ص) از قم تا عسلویه
خب همان طور كه در بندهای قبلی همین گزارش خدمت شما عرض كردیم، استاد مجیدی عمده فیلم خود را در دو دكور اصلی در داخل ایران تصویربرداری كرده است. یك دكور در حاشیه اتوبان تهران - قم قرار دارد كه اگر گذرتان خورده باشد، نیمچه تابلوی راهنمایش را در كنار اتوبان دیده‌اید. دكور دیگر در همین ساحل بنود قرار گرفته است. این‌كه چقدر هزینه ساخت این دكورها شده هم در جای خودش یك كنجكاوی معقول محسوب می‌شود. طبق گزارشی كه یكی از اعضای هیات‌مدیره شركت نور تابان در زمستان 93 داده است در مجموع چیزی حدود 33 میلیارد تومان هزینه ساخت دكورهای فیلم سینمایی محمد رسول‌ا...(ص) شده است. این هزینه توسط شركت «نور تابان» تامین شده است كه از شركت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان محسوب می‌شود. اصولا فلسفه تاسیس این شركت هم ساخت فیلم سینمایی محمد رسول‌ا...(ص) بوده است. با این اوصاف مالك اصلی این دو دكور مهم سینمایی هم شركت نور تابان است. 

دكورهای میلیاردی در معرض تخریب 
راستش را بخواهید این اولین بار نیست كه اخبار بی‌توجهی به دكورهای میلیاردی این پروژه عظیم دست به دست می‌شود. پیش از این هم خبرهایی مبنی بر در آستانه تخریب بودن سازه‌های دكور اصلی این فیلم در حاشیه اتوبان قم دست به دست شده بود كه خب پیگیری ما برای اطلاع از چند و چون قضیه راه به جایی نبرد. اجازه بدهید این موضوع را هم همین‌جا بگوییم كه همین چند ماه قبل به مناسبت میلاد پیامبر اكرم(ص) قصد داشتیم برویم بازدید همین دكوری كه بیخ گوش تهران است و مثلا پیامبر(ص) هم آنجا به دنیا آمده است كه خب بعد از مكاتبات و نامه‌نگاری‌های متعدد با مسؤولانی از شركت نور تابان و بنیاد مستضعفان راه به جایی نبرد. بگذریم از این‌كه پاسخ مشخصی هم به رد درخواست ما نمی‌‍‌دادند و در مقابل، حرف‌های درگوشی از بعضی مطلعین به گوشمان رسید كه دلیل این كار و سنگ‌اندازی‌های تلویحی برای نرفتن به دكور مزبور، وضعیت نابسامانی است كه دكور میلیاردی با آن دست و پنجه نرم می‌كند و دلیل اصلی این اتفاق هم عدم رسیدگی برای تعمیر و نگهداری آن است.
حالا هم كه خبر رسیده دیگر دكور فیلم در جنوب ایران و در استان بوشهر با شرایط مشابهی دست و پنجه نرم می‌كند و حالا در دست تخریب هم هست. هرچند فعلا به همت مدیران استانی جلوی تخریب این دكور گرفته شده اما شبهاتی در حرف‌های مسؤولان استان وجود دارد كه حرف و حدیث‌هایی كه پیش از این به گوش ما هم خورده بود را تقویت می‌كند. مدیركل حفاظت محیط زیست بوشهر لابه‌لای حرف‌هایش این را هم گفته كه در این چند سال تاكنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی ارگان‌های متولی گردشگری(شما بخوانید مثلا همین شركت نور تابان و بنیاد مستضعفان) برای حفظ و ساماندهی این سازه از سازمان حفاظت محیط زیست به عمل نیامده است و مدیریت و مشخص نشدن متولی و مسؤول باعث شده سازه‌ها در سال‌های اخیر تخریب و از برای تردد خطرناك و بعضا به محلی برای تفریحات ناسالم تبدیل شود كه جا دارد ارگان‌های متولی در راستای تعیین تكلیف ودرخواست مجوز و ساماندهی محل اقدام كنند، خب مسؤولان هم دیده‌اند قضیه این شكلی دارد به جاهای خطرناك می‌‎رسد ترجیح داده‌اند آن را تخریب كنند.

مسؤولان مورد نظر در دسترس نمی‌باشند
حالا در كنار همه اینها وظیفه ما ایجاب می‌كرد چه همان موقع كه پیگیر بازدید از دكور فیلم در اتوبان تهران - قم بودیم و چه همین الان كه در حال نوشتن گزارشی درباره دیگر دكور میلیاردی فیلم در استان بوشهر هستیم با مسؤولان شركت نور تابان گپ بزنیم كه تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 17 و 5 دقیقه جمعه 9 اسفند) این امكان فراهم نشده است. در هر صورت این را بگوییم كه ما در جام‌جم از هرگونه پاسخ مسؤولان این شركت در رابطه با وضعیت فعلی دو دكور اصلی سوژه این گزارش استقبال می‌كنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار