کد خبر: 947594
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری به خبر درگذشت خشایار الوند
درگذشت ناگهانی و غافلگیرکننده خشایار الوند، نویسنده‌ای که آثار شادی‌آفرین تلویزیونی همچون پایتخت، مرد هزارچهره، شب‌های برره و علی‌البدل را در کارنامه کاری خود دارد، واکنش‌های متفاوتی را در بین همکاران سابق وی و دیگر هنرمندان به همراه داشته است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند سالی است اسفندماه که از راه می‌رسد خبر درگذشت چهره‌های فرهنگی و هنری به نسبت ماه‌های دیگر سال افزایش عجیب و غریبی پیدا می‌کند. انگار این اتفاق در حال تبدیل‌شدن به یک رویه غم‌افزاست و هر ساله در این ایام ناخودآگاه منتظر شنیدن خبر تلخ از دست دادن برخی هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگی کشور هستیم. اعلام خبر درگذشت و فقدان خشایار الوند در آخرین روز‌های زمستان یکی از این دست اخبار تاسف‌انگیز است که روز پنج‌شنبه اعلام شد. هرچند غافلگیری یکی از شاخصه‌های مرگ به حساب می‌آید، اما انگار آدم‌ها هر مرتبه پس از شنیدن خبر فوت یکی از نزدیکان و آشنایان‌شان تازه با این مؤلفه و شاخصه آن روبه‌رو شده‌اند. مرحوم الوند که طی سال‌های اخیر به دلیل همکاری با تیم نویسنده سریال چندگانه پایتخت روز‌های پرکاری را پشت سر گذاشت، قرار بود طی چند روز آینده با همکاری تیم نویسندگان پایتخت، ورژن سینمایی این سریال پرطرفدار را تهیه و تولید کنند.
خبر درگذشت این نویسنده سریال‌های طنز پرطرفدار تلویزیونی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و برخی مسئولان و چهره‌های فرهنگی و هنری با انتشار پیام یا نوشته‌هایی در فضای مجازی به این اتفاق ناراحت‌کننده واکنش نشان داده‌اند. الهام غفوری تهیه‌کننده سریال چندگانه پایتخت هم با ابراز ناراحتی از درگذشت ناگهانی این نویسنده مجموعه‌های تلویزیونی، گفت: «واقعاً نمی‌دانم چه بگویم، برادرم رفت. او برای ما فقط یک نویسنده نبود و برای من مثل یک برادر ارزشمند بود. مراسم تشییع خشایار الوند را بعد از پایان مراحل پزشکی قانونی اعلام می‌کنیم ولی می‌دانم بعید است فردا [امروز]انجام شود، نمی‌دانم با این عزایی که برای پایتختی‌ها آغاز شد، چگونه از چند روز آینده کار شب عید را کلید بزنیم. الوند فقط یک نویسنده عادی نبود، او راهبر و طراح بزرگی برای ساخت موقعیت‌های طنز رئال و باورپذیر بود.»
محسن تنابنده طراح، بازیگر و نویسنده سریال پایتخت هم در واکنش به این خبر و سرنوشت «پایتخت» گفت: «واقعاً یک نویسنده خلاق را از دست دادیم و الان با آلام و ناراحتی‌ای که دارم می‌توانم بگویم بدون خشایار الوند ادامه پایتخت سخت است.»
پوریا ذوالفقاری منتقد مجله فیلم نیز در صفحه شخصی‌اش نوشت: «می‌گوید به بازیگران نقش‌های فرعی سریال‌های طنز زنگ می‌زنید و خبرشان را در مجله‌تان کار می‌کنید ولی با نویسنده همان سریال تماس نمی‌گیرید. می‌گویم همین جا پیاده می‌شوم. به زحمت افتادی. دست می‌دهیم و می‌گویم فردا زنگ می‌زنم تلفنی مصاحبه‌ای کنیم. با خنده می‌گوید نه. بذار دیرتر. اینجوری حس می‌کنم، چون این را گفتم و رساندمت زنگ زدی... می‌خندیم... می‌رود و این می‌شود آخرین دیدارمان... واقعا از این فرهادکش فریاد...»
دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی نیز با انتشار پیامی درگذشت «خشایار الوند» نویسنده خلاق و طنزپرداز را تسلیت گفته و نوشت: درگذشت نویسنده چیره‌دست، خلاق و طنزپرداز آقای خشایار الوند را که همواره با قلم به‌روز و مؤثرش شادی و نشاط را به میان خانواده‌ها و به ویژه مخاطبان تلویزیون می‌آورد به خانواده ایشان، جامعه هنری و مردم تسلیت عرض می‌کنم.
خشایار الوند متولد سال ۱۳۴۶ بود و فیلمنامه سریال‌های طنزی مانند «نقطه چین»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «در حاشیه»، «پایتخت»، «پایتخت ۳»؛ «پایتخت ۵»، «پایتخت ۴»، «علی‌البدل»، «کمربند‌ها را ببندیم»، «مسافران»، «دیوار به دیوار» و «دیوار به دیوار ۲» را نوشته بود. پیکر این هنرمند فقید قرار است امروز صبح پس از تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود. همچنین مراسم ترحیم این فیلمنامه‌نویس، روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار