کد خبر: 946999
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
طی حکم‌های سلطنتی در عربستان شاهزاده خالد بن‌سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع و در رتبه وزیر و ریما دختر بندر بن‌سلطان عبدالعزیز به عنوان سفیر عربستان در امریکا در رتبه وزیر تعیین شدند. به این ترتیب به خصوص پس از مثله کردن خبرنگار سعودی در کنسولگری آل‌سعود در استانبول به دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور و در ادامه تقلای آل‌سعود برای سفیدنمایی چهره سیاه هیئت حاکمه عربستان در نزد افکار عمومی جهان با این انتصاب، دختر بندر بن‌سلمان اولین زن سعودی است که به منصبی در این حد می‌رسد. آل سعود علاوه بر این دو حکم انتصاب، حقوق و پاداش ماهانه نظامیان شرکت‌کننده در خطوط مقدم جنگ در مرز‌های جنوب عربستان مشترک با یمن را افزایش داد تا خوی تجاوزکاری خود را دوباره به روشنی آشکار کرده باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی شب گذشته طی حکم‌های سلطنتی شاهزاده ریما دختر بندر بن‌سلطان را به عنوان سفیر جدید عربستان در واشنگتن به جای خالد بن‌سلمان تعیین و خالد بن‌سلمان را نیز به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد.
در اولین واکنش به این حکم انتصاب، ریما دختر بندر بن سلطان، سفیر جدید عربستان در واشنگتن در توئیتر نوشت: «صادقانه‌ترین عبارت‌های تشکر خود را به خادم حرمین شریفین و ولیعهد سعودی به دلیل این اعتماد ارزشمندشان جهت تعیین بنده به عنوان سفیر در امریکا تقدیم می‌دارم و در مسیر خدمت به کشورم، رهبران و مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهم کرد.»
او دختر سفیر پیشین عربستان در امریکا و رئیس پیشین دستگاه جاسوسی آل‌سعود است. ریما قبل از تعیین برای این پست از اوت ۲۰۱۶ نماینده رئیس سازمان کل وزرش عربستان در بخش زنان بود و همچنین از اکتبر ۲۰۱۷ به عنوان رئیس شورای اداره فدراسیون ورزش همگانی عربستان تعیین شد. خالد بن‌سلمان نیز درباره برکناری‌اش از پست سفیر عربستان در امریکا و سمت جدیدش در صفحه رسمی خود در توئیتر ضمن تشکر از ملک سلمان و ولیعهد سعودی متعهد شد که همانند شمشیر وزیر دفاع در برابر هر تجاوزگری علیه کشورش عمل کند. خالد بن‌سلمان در تشویق جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد مقتول برای رفتن به استانبول و در واقع در عملیات پهن کردن دام برای وی نقش مستقیم داشته است.
بسیاری از ناظران درباره این حکم‌ها به خصوص که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در شرم‌الشیخ مصر برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به سر می‌برد و خارج از عربستان است و از آن طرف محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی تازه از تور آسیایی خود به کشور بازگشته تا در غیاب پدر کشور را اداره کند، تردید کرده‌اند، چراکه او به جای پدر این حکم‌ها را امضا کرده است. دفتر سلطنتی روز شنبه اعلام کرده بود، ملک سلمان ولیعهد را در مدت حضورش در مصر و غیبتش در کشور به عنوان جانشین تعیین کرده تا به اداره امور کشور بپردازد. در بیانیه دفتر سلطنتی آمده است: «به نام ملک سلمان، بنده، محمد بن‌سلمان جانشین پادشاه عربستان، ریما دختر بندر بن‌سلطان را به عنوان سفیر عربستان در امریکا و خالد بن‌سلمان را نیز در سمت معاون وزیر دفاع تعیین می‌کنم.»
ناظران انتظار دارند که این تغییر بتواند بعدی فراتر از بعد سیاسی داشته باشد. یکی از ابعاد این موضوع، دور ساختن شاهزاده خالد بن‌سلمان برادر کوچک‌تر محمد از واشنگتن است که مبادا در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مورد مؤاخذه و بازخواست قرار بگیرد، زیرا او قبل از رفتن خاشقجی به استانبول با این روزنامه‌نگار در واشنگتن دیدار داشت. این در حالی است که برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند، انتصاب او به عنوان معاون وزیر دفاع می‌تواند نشانه‌ای برای آماده‌سازی و آموزش او باشد تا در آینده در صورتی که محمد بر تخت سلطنت تکیه زد او ولیعهد شود، زیرا همچنان اخبار فراوانی درباره وخامت وضعیت سلامتی ملک سلمان منتشر می‌شود. مضاف بر اینکه سپردن ارتش به او در آینده و سرپرستی وزارت دفاع که از مهم‌ترین وزارتخانه‌های عربستان محسوب می‌شود، امری مهم است و شاهزاده خالد برادر کوچک‌تر محمد است که حاکم دوفاکتوی عربستان محسوب می‌شود و کسی است که وزارت دفاع را هم هدایت می‌کند. اما درباره تعیین شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان ناظران معتقدند، این به منزله ترفیع او محسوب می‌شود و تلاشی است برای سرپوش گذاشتن به ظلمی که در حق زنان شده، ظلمی که در حق فعالان سعودی نظیر لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان ... روا شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار