کد خبر: 944786
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
شهرداری تهران برای ایمن‌سازی ۲۲ هزار ساختمان ناایمن چه برنامه‌ای دارد؟
در حال حاضر ‏۶ /۷ درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، ۴ /۵ درصد مجهز به شیلنگ آتش‌نشانی و ۹ /۲۸ درصد مجهز به کپسول آتش‌نشانی هستند؛ ۶/ ۶۳ درصد منازل نیز فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش ‏هستند
سرویس ایران‌شهر جوان آنلاین: آمار نشان می‌دهد ۲۲ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران و ۶/۶۳ درصد منازل فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش ‏ هستند که اگر شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان ایمن‌سازی ساخت و ساز فکری به حال ایمن‌سازی این بنا‌ها نکنند، مشکلات زیادی برای شهروندان و مدیریت این بحران که از بی‌توجهی متولیان و البته شهروندان نسبت به رعایت قوانین ساخت و ساز ایمن در شهر تهران ناشی می‌شود، به وجود خواهد آمد.

آنطور که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران خبر داده است، ۲۲ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران بعد از حادثه ناگوار پلاسکو شناسایی شده است که در طول دو سال اخیر تنها ۳۰ ساختمان از سوی شهرداری تهران و با نظارت سازمان آتش‌نشانی و حکم دادستان تهران توانسته‌اند، ایمن شوند. هرچند صدراعظم نوری بر این باور است که سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با وجود محدودیت‌هایی که در تأمین منابع مورد نیاز خود داشته‌اند، اما توانسته‌اند در طول دو سال ۲۲ هزار ساختمان ناایمن را در تمامی مناطق بیست‌و‌دوگانه شهر تهران شناسایی کنند. اما به نظر می‌رسد که بعد از گام نخست این حرکت مبنی بر شناسایی ساختمان‌های ناایمن در کلانشهری همچون تهران، اما تا کنون اقدام تأثیرگذاری در جهت تسریع در ایمن‌سازی این بنا‌ها انجام نشده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ناایمنی بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران یکی از بحران‌هایی است که شهرداری پایتخت با آن روبه‌رو است؛ چراکه بیشتر این ساختمان‌ها به دلیل اینکه یا محل سکونت شهروندان بوده یا به عنوان مراکز اداری و تجاری مشغول به فعالیت هستند به همین دلیل روزانه تعداد زیادی از مردم در این محدوده‌ها در حال تردد هستند و اگر فکر برای ایمن‌سازی این بنا‌ها نشود، معلوم نیست که در آینده‌ای نه چندان دور قرار است تا چه بحران‌های غیرمترقبه‌ای در پایتخت روی دهد. مطالعات دقیق کمیته ملی حادثه پلاسکو در بررسی ایمنی ساختمان‌ها در تهران حکایت از آن دارد که در حال حاضر ‏۶/۷ درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، ۴/۵ درصد منازل مجهز به شیلنگ آتش‌نشانی، ۹/۲۸ درصد منازل مجهز به کپسول آتش‌نشانی هستند و متأسفانه ۶/۶۳ درصد منازل فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش ‏هستند که بالا بودن درصد بی‌توجهی شهروندان و مدیران ساختمان‌ها و مجموعه‌های اداری، تجاری و مسکونی به تأمین تجهیزات ایمنی در محل کسب و کار و زندگی بسیار نگران‌کننده است. به رغم آنکه شورای پنجم شهر تهران در یک سال و نیم گذشته اقدام به تصویب طرحی تحت عنوان الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران با هدف پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر تهران و سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو کردند، اما تا کنون گزارشی از کمیته مذکور به شورای شهر ارائه نشده است.

اقدامات دیرهنگام، اما ضروری

در حالی که شهر‌های کشور آبستن حوادث مختلفی ازجمله زلزله، آتش‌سوزی هستند و بافت‌های فرسوده بسیاری وجود دارد، دستورالعمل جدید ارتقای ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌ها و کلیات لایحه مدیریت بحران کشور تصویب شده است و این انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر این قوانین و دستورالعمل از روی کاغذ و پوشه‌ها شکل عملیاتی به خود بگیرد تا دیگر شاهد حوادث ناگوار و خسارت‌های جانی و مالی نباشیم. ورود به این اقدامات بسیار دیرهنگام صورت گرفته است، اما ضروری و لازم است تا به‌دقت و با نظارت‌های سیستمی به اجرا درآید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار