کد خبر: 937197
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
بارش باران در روز‌های اخیر جانی دوباره به پایتخت داد. بارانی که شاخص آلودگی هوا را از بالای ۱۵۰ به محدوده هوای سالم برگرداند، اما دیو آلایندگی باز هم برمی‌گردد و باید چشم انتظار بارندگی باشیم؛ چراکه هیچ برنامه منسجمی برای مقابله با آلودگی هوا نداریم.
عليرضا سزاوار
بارش باران در روز‌های اخیر جانی دوباره به پایتخت داد. بارانی که شاخص آلودگی هوا را از بالای ۱۵۰ به محدوده هوای سالم برگرداند، اما دیو آلایندگی باز هم برمی‌گردد و باید چشم انتظار بارندگی باشیم؛ چراکه هیچ برنامه منسجمی برای مقابله با آلودگی هوا نداریم.
متأسفانه پس از این همه سال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با آلودگی هوا، هنوز هیچ آیین‌نامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای پایتخت وجود ندارد. فقط اینکه سازمان هواشناسی وظیفه دارد چهار روز قبل از شرایط اضطرار، وضعیت هشدار را اعلام کند تا مسئولان تصمیمات خود را بگیرند و اجرایی کنند.
طبق آخرین گزارشی که توسط مرکز کنترل کیفیت هوای شهری تهران منتشر شده است، خودرو‌های دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین در شهر تهران مسئولیت تولید آلاینده‌های اکسید‌های گوگرد، اکسید‌های ازت و ذرات معلق را برعهده دارند که در این میان نقش اکسید‌های گوگرد و ذرات معلق بیشتر است. آمار‌ها نشان می‌دهد، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به ترتیب بیشترین سهم را در تولید اکسید‌های گوگرد با درصد سهم ۳۹درصد، ۳۴درصد و ۱۹درصد دارا هستند. چندی قبل نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت در نظر دارد این برنامه را سه ساله اجرا کند. در طرح جدید کل نیاز ارزی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت خواهد شد و خودروسازان داخلی دیگر دغدغه تأمین ارز واردات قطعات کامیون‌ها را نخواهند داشت.
از دیگر مشکلاتی که به پایداری آلودگی هوا در کلانشهر‌ها کمک کرده، منفعل‌بودن فراکسیون محیط‌زیست مجلس است. ریاست این فراکسیون با محمدرضا تابش، نماینده دو دهه اخیر اردکان در مجلس است.
در وصف این فراکسیون همین بس که در تازه‌ترین موضع‌گیری‌اش از دوچرخه‌سواری فانتزی شهردار تهران تقدیر کرد. یعنی دریغ از دادن یک راهکار یا برداشتن گامی برای وضع قانونی علیه آلودگی در کلانشهر‌ها که این فراکسیون انجام دهد.
به هزار دلیل می‌توان ثابت کرد در وضعیت موجود اساساً دوچرخه‌سواری در تهران زیانبار است. ما می‌دانیم احتمالاً زورتان به دو خودروساز وطنی نمی‌رسد، دولت‌های قبلی، قبلی و قبلتر هم نرسیده بود. دولت‌های بعدی، بعدی و بعدتر هم نخواهد رسید، اما مردم هوای پاک می‌خواهند و ایمنی در رفت‌و‌آمد. بیایید انحصار تولید و واردات خودرو‌های برقی و سازگار با محیط‌زیست را به همین دو خودروساز بدهید. می‌توانند همانقدر درآمد داشته باشند. به شرطی که تولید خودرو‌های آلاینده و ناایمن کنونی را کنار بگذارند. اصلاً یک چیزی هم اضافه از پول نفت به آن‌ها بدهید، به خاطر سلامت مردم می‌ارزد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار