کد خبر: 935988
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
سرمقاله
عباس حاجی نجاری
ماجرای حکم شهردار جدید تهران اگرچه بار دیگر ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در اداره کلان‌شهر تهران را نشان داد و اداره شهر را وارد دور جدیدی از چالش و بلا تکلیفی درون ساختاری کرد، اما این انتخاب وفرآیند آن بیانگر آن است که مردم تهران همچنان باید تاوان یک انتخاب نادرست را بپردازند که البته در گذشته بار‌ها آن را تجربه کرده والبته درس نگرفته‌اند.
روز گذشته ودر شرایطی که مهلت قانونی وزارت کشور برای صدور حکم شهردار جدید تهران به سر رسید، یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که قانوناً امروز باید حکم شهردار منتخب صادر می‌شد، اما وزیر کشور دیروز پاسخ ما را داد و اعلام کرد به علت آنکه نامه وزارت اطلاعات برای صدور حکم کفایت نمی‌کند، حکمی صادر نشده است.
شورای شهر و شهرداری تهران که در دوران شورای پنجم شهر تهران همچون شورای اول به محل اصلی رقابت طیف‌های جریان اصلاحات تبدیل‌شده است پس از ناکامی‌های دو سال اخیر برای انتخاب یک شهردار کارآمد برای تهران، با انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار تهران، اداره این شهر را با بی ثباتی جدیدی مواجه کرد که البته ریشه آن را باید در غلبه منافع جناحی بر منافع ملی دانست. واین در حالی است که اگر شورای شهر تهران اندک مسئولیتی احساس می‌کرد وبه جای جلب نظر «سلبریتی‌های سیاسی» پشت پرده، مصالح مردم را در نظر می‌گرفت وتحقیقی کوتاه از مراجع ذی‌ربط امنیتی برای این انتخاب می‌کرد، طبعاً تهران وبه تبع آن کشور را درگیر یک چالش ناخواسته دیگر نمی‌کرد. وجالب آن است که در این میان علی مطهری نایب رئیس مجلس از احتمال استیضاح وزیر کشور در صورت صادر نشدن حکم حناچی به عنوان شهردار تهران سخن به میان آورده ومدعی می‌شود که اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهاد‌های غیرمسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به اینکه طرح استیضاح ایشان اکنون در مجلس مطرح است احتمال انجام این استیضاح تقویت می‌شود.
ناکارآمدی جریان اصلاحات در اداره کلان شهر تهران آنچنان ملال آور شده است که به جای رقبای سیاسی فعالان همین جریان نتوانسته‌اند نسبت به آن سکوت کنند. این وضعیت را حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورای شهر اول و چهارم تهران در یکی رسانه‌های وابسته به درستی تشریح کرده وبا اشاره به اینکه «اصلاح‌طلبان استاد قدرنشناسی و هدر دادن فرصت‌هایی هستند که مردم در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند» می‌نویسد: «جریان اصلاحات دچار مناسبات پشت پرده و محفلی شده و این مسئله در آینده خطرناک خواهد بود». روزنامه آرمان در ادامه با اشاره به اینکه لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر به صورت محفلی طراحی شده بود، نوشت: «شورای شهر تحت تأثیر فضایی است که رسانه‌ها پیرامون مدیریت شهر تهران ساخته‌اند. در نتیجه شورای شهر برای مردم تهران فعالیت نکرده‌اند و بلکه برای رسانه‌ها و فضای مجازی و به تبع آن گروه‌های تلگرامی کار کرده‌اند. شورای شهر از ابتدای شکل‌گیری تاکنون درگیر واکنش بوده و نه کنش. رفتار‌هایی هم که به صورت واکنشی صورت می‌گیرد به دلیل اینکه یک مرحله از کنش عقب است فاقد ابتکار عمل است.»
علی تاجرنیا فعال دیگر این جریان با اشاره به اینکه استراتژی اعضای شورا در انتخاب شهردار مشخص نیست. از نکته تأسف بار دیگری رمز گشایی می‌کند او می‌گوید: متأسفانه بخش عمده‌ای از این نقد به خود جریان اصلاحات باز می‌گردد که استراتژی مشخصی در عرصه سیاسی ندارد برخی از دوستان خیلی خوب ما کار‌های عجیبی می‌کنند. از سویی به حسن روحانی تن می‌دهند که خطوط قرمز مشخصی دارد، از جناح دیگر آمده و به خاطر شرایط از او حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر شورا می‌خواهد با انتخاب افرادی به عنوان شهردار پایتخت، نارضایتی خود را ابراز کند! چنین واکنشی در عالم سیاست معقول نیست. به عبارت دیگر همه مشکل ما شرایط نیست، بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط هم بخشی از مشکل است. وی در پاسخ این سؤال که «یک مشکل دیگر این است که گاه فقدان استراتژی و تاکتیک آشکار می‌شود. آیا تحلیل سیاسی از اوضاع وجود ندارد؟» می‌گوید: بنده در داستان آقای نجفی هشدار داده بودم، منتها برخی دوستان تا وقتی که با مسئله‌ای سخت رو‌به‌رو نشده‌اند می‌گویند پای حرف خود تا آخر می‌ایستیم. برای یکی از اصلاح‌طلبان شناخته شده توئیت می‌کند که وقتی اصولگرایان با آقای آخوندی مخالفند یعنی تصمیم درستی گرفته‌ایم! این نوع سخنان که پایه و اساس منطقی درستی ندارد در گذشته هم بیان می‌شد و مشکل قدیمی ماست. برخی دوستان ما همچنان در دعوا‌های گذشته مانده‌اند و در عین حال می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند، اما نکته مهم این است که چندان به روش حضور در قدرت تسلط ندارند.
نگارنده در اردیبهشت ماه امسال ودر شرایطی که شورای شهر تهران مانند این روز‌ها درگیر یک انتخاب ناموفق بود به ریشه این ناکارآمدی اشاره ویادآور شده بودم که در انتخابات پنجم شورا‌ها، جریان اصلاحات با ارائه تصویری سیاه از آینده کشور وتأکید بر اینکه در صورت پیروزی جریان رقیب که گردن‌زدن‌ها و اعدام‌ها بخشی از آن بود، توانست با یک عملیات روانی طراحی شده، عرصه شورا‌ها و مدیریت شهری را از آن خود کند و با تهیه و ارسال لیستی به شورا‌های تهران که هیچ‌کدام از جریان‌های غالب اکنون حاضر به پذیرش مسئولیت آن‌ها نیستند، مدیریت شهری تهران را وارد دور جدیدی از چالش‌های سیاسی نمود. چالشی که این روز‌ها بعد از ناکامی نجفی وافشانی با انتخاب حناچی تکرار شده است
ازآنجایی‌که مشکلات ومسائل شهر تهران بر مسائل دیگر کشور به ویژه در شرایط تشدید جنگ اقتصادی دشمن تأثیر گذاشته واذهان مسئولان کشور را به جای رسیدگی به مسائل اساسی درگیر خود می‌کند، پیشنهاد این است از آنجایی که این شورا اراده‌ای برای انتخاب یک شهردار توانمند نداشته ویا پدر خوانده‌های سیاسی چنین اختیاری را به این شورا نمی‌دهند ویا اینکه اصولاً آن جریان فاقد مدیری توانمند برای اداره شهر تهران است پیشنهاد می‌شود وزیر محترم کشور برای ماه‌های باقی‌مانده عمر این شورا مستقیماً وارد عمل شده وبا انتخاب یک سرپرست برای شهرداری تهران، حداقل برای این ماه‌های پیش رو تهران رابه یک ثبات برساند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
با سلام . اقدامات بسیار ارزنده ای توسط بانک مرکزی انجام می گیرد . اینکه ارز مانند اجناس است و مانند خانه و خودرو خرید فروش ان در صرافی ها ثبت شده باشد . حال این خرید و فروش مابین مردم باشد و یا ما بین بانک و مردم . حتما زمانی خرید و فروش معتبراست که در صرافیها در سامانه ثبت شده باشد در اینده نزدیک برای دولت مشخص خواهد ش که چه مقدار ارز در دست مردم با شماره سریال ارز وجود دارد .
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
عجبا
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار