کد خبر: 932258
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
گزارش «جوان آنلاین» از شیوه‌های جدید کلاهبرداری تلفنی
فرقی نمی‌کند که تحصیلات داشته باشید یا نه؟ حتی اینکه تصور کنید آدم زرنگی هستید و کسی نمی‌تواند سرتان را کلاه بگذارد هم دلیل نمی‌شود که در دام کلاهبرداران تلفنی نیافتید! بعضی از این کلاهبرداران آنقدر زیرکانه و با فکر شما را به بازی می‌گیرند که تا به خودتان بیایید، همه دار و ندارتان را گرفته‌اند. رئیس بیمارستان، کارمند بانک و حتی وکیل هم فریب نقشه کلاهبرداران پیامکی و تلفنی را خورده‌اند، چون که به آن‌ها گفته شده بود برنده‌اند و قرار است تا چند دقیقه دیگر جایزه‌شان را بگیرند!
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: فرقی نمی‌کند که تحصیلات داشته باشید یا نه؟ حتی اینکه تصور کنید آدم زرنگی هستید و کسی نمی‌تواند سرتان را کلاه بگذارد هم دلیل نمی‌شود که در دام کلاهبرداران تلفنی نیافتید! بعضی از این کلاهبرداران آنقدر زیرکانه و با فکر شما را به بازی می‌گیرند که تا به خودتان بیایید، همه دار و ندارتان را گرفته‌اند. رئیس بیمارستان، کارمند بانک و حتی وکیل هم فریب نقشه کلاهبرداران پیامکی و تلفنی را خورده‌اند، چون که فقط به آن‌ها گفته شده که برنده‌اند و قرار است تا چند دقیقه دیگر جایزه‌شان را بگیرند! همین حرف کافی بوده تا هوش و حواس آن‌ها از سرشان بپرد و موجودی کارت‌هایشان را تقدیم کلاهبرداران کنند!

برندگان خیالی که آخرش بازنده می‌شوند

خانم داوودی یکی از همین افرادی است که کلاهبرداران تلفنی با او تماس گرفته‌اند و اگر در آن لحظه همسرش کنارش نبود از ذوق اینکه ۵ میلیون تومان برنده شده، پول‌هایش را به حساب کلاهبرداران می‌زد. او در این رابطه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «دیروز از یک شماره موبایل ناشناس با من تماس گرفتند و گفتند از رادیو تماس می‌گیرند. صدای یک خانم پشت خط بود که خیلی ماهرانه وانمود می‌کرد که قرار است در برنامه رادیویی به عنوان شخص برنده صحبت کنم.»

خانم داوودی ادامه می‌دهد: «از این خانم پرسیدم برنده چه مسابقه‌ای؟ که او گفت: «به دلیل پرداخت اینترنتی قبوض و خرید بسته‌های اینترنتی شماره موبایل شما برنده شده و لطفا نام کامل خود و سن‌تان را بگویید.» من هم که ذوق‌زده شده بودم حرفش را باور کردم و اطلاعاتی که خواسته بود را در اختیارش گذاشتم. این خانم چند دقیقه بعد گفت که قرار است روی خط رادیو بروم و در این برنامه صحبت کنم!»

او با اشاره به اینکه این کلاهبرداران تلفنی ماهرانه تلاش می‌کردند تا به هدفشان برسند، می‌گوید: «حدود ۲۰ دقیقه تلفنی حرف می‌زدیم و به خیال خودم برای گویندگان رادیویی اعلام کردم که از اینکه برنده هستم خوشحالم! که بعد از آن گفتند منتظر بمانم تا بخش روابط عمومی رادیو برای واریز جایزه به حسابم با من صحبت کند! صدای ضبط شده‌ای می‌گفت: «در حال ارتباط با روابط عمومی رادیو» و سناریوی این کلاهبرداری آنقدر واقعی به نظر می‌رسید که حتی ذهنم به این مسئله خطور نمی‌کرد که قرار است از من کلاهبرداری شود!»

ذوق زدگی و هیجانی که ممکن بود پولم را ببرد

خانم داوودی تصریح می‌کند: «نفر بعدی که خودش را روابط عمومی رادیو معرفی می‌کرد از من خواست تا به نزدیک‌ترین عابربانک بروم و کار‌هایی که می‌خواهد را انجام دهم. اول از همه از من خواست تا موجودی کارتم را اعلام کنم! و بعد که حدود ۲ میلیون تومان در کارتم داشتم خیالش راحت شد و گفت: وارد انتقال وجه شوم و یک کد مخصوصی را به شماره‌ای که می‌گوید انتقال دهم و آن وقت یک رسید برایشان ارسال می‌شود که توسط آن جایزه‌ام را دریافت می‌کنم!»

او در پاسخ به این سوال که مگر نمی‌داند که گزینه انتقال وجه عابر بانک، کاربردش خارج کردن پول از حسابش بوده و نه واریزی؟ می‌گوید: «من می‌دانستم که انتقال وجه یعنی اینکه پول از حسابم برداشت شود، اما این کلاهبرداران موقع وارد کردن مبلغ گفتند که اول دو صفر (۰۰) را شماره بگیرم و بعد از آن ۲۰ را وارد کنم و سپس ۶ رقم آخر موبایل خودم را ثبت کنم! در واقع من متوجه نمی‌شدم چه رقمی را ثبت می‌کنم، اما بعدا فهمیدم آن‌ها با این ترفند قصد برداشت ۲ میلیون تومان پول از حسابم را داشتند. زیرا که دو صفر اول اعداد که بی‌اثر است و بعد از ثبت عدد ۲۰ و زدن ۶ رقم دیگر در کنار آن حسابم خالی می‌شد.»

خانم داوودی می‌گوید: «خوشبختانه بخت با من یار بود و همسرم متوجه این مسئله شد و به جای تایید واریزی مبلغ خروج از حساب را زد و این سارقین نتوانستند به هدف‌شان برسند. اما اگر من تنها بودم آنقدر هیجان گرفتن جایزه خیالی‌ام را داشتم که به طور حتم پولم را از دست می‌دادم.»

کلاهبرداری حتی از داخل زندان!

بار‌ها درباره کلاهبرداری تلفنی و پیامکی و اینکه مردم نسبت به جملات فریب‌دهنده مانند اینکه: «شما برنده جایزه شده‌اید.» هشدار‌هایی داده می‌شود. اما با ترفند‌هایی که کلاهبرداران به کار می‌گیرند برخی از افراد فکرش را هم نمی‌کنند که ممکن است این تماس تلفنی یک کلاهبرداری باشد و به دام آن‌ها می‌افتند.

چند ماه پیش بود که یکی از این کلاهبرداران حرفه‌ای با روزنامه شرق گفتگو کرد و درباره کلاهبرداری تلفنی گفت: «کلاهبرداری از طریق تلفن و اینکه مردم را پای دستگاه عابربانک بکشیم و پول‌هایشان را به حساب خودمان انتقال دهیم، نقشه نخ‌نمایی است که خیلی‌ها انجام می‌دهند و هنوز هم خیلی‌ها فریب آن را می‌خورند.»

این کلاهبردار حرفه‌ای در ادامه گفت: «اوایل پیامک می‌دادیم، اما الان زنگ می‌زنیم، چون کلاسش بیشتر است. می‌گفتیم از رادیو جوان و همراه اول تماس می‌گیریم و شما برنده شده‌اید. آن‌ها را با این ترفند به پای دستگاه‌های عابربانک می‌کشاندیم. برای اجرای این نقشه فقط نیاز است اسم برنده شدن را ببری. از پشت میله‌های زندان شروع به شماره‌گیری می‌کردیم، برایمان فرقی نمی‌کرد چه شماره‌ای باشد؛ شانسی شماره می‌گرفتیم.»

او در پاسخ به این سوال که از کجا متوجه می‌شدید که چقدر پول در حساب مال‌باخته است؟ گفت: «قبل از هر کاری از آن‌ها می‌خواستیم پرینت حساب بگیرند. بعد می‌گفتیم دو رقم دو رقم از سمت راست مبلغ موجودی را بخوانند. وقتی از موجودی باخبر می‌شدیم، ابتدا می‌گفتیم دو تا صفر وارد کنند و مبلغی که حدودا ۱۰ هزار تومان کمتر از موجودی بود را می‌گفتیم وارد دستگاه کنند و بعد هم پول واریز می‌شد.»

هشدار پلیس فتا درباره افزایش کلاهبرداری پیامکی و تلفنی

سرهنگ علی جمالی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام با اشاره به افزایش کلاهبرداری پیامکی و تلفنی، گفت: «متأسفانه یکی از جرایمی که امروزه در فضای مجازی وجود دارد و مبالغ زیادی از همشهریان عزیز سرقت می‌شود کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک یا تماس‌های تلفنی است.»

وی افزود: افراد کلاهبردار با ارسال پیامک و برقراری تماس با افراد و طرح مواردی مانند برنده شدن در قرعه‌کشی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و یا ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف از قربانیان درخواست می‌کنند جهت انجام مراحل دریافت جایزه خود به دستگاه عابر بانک مراجعه کنند. آن وقت پس از جلب اعتماد قربانیان و مراجعه آنان به دستگاه‌های عابر بانک و آن هم در پایان وقت اداری و یا روز‌های پنجشنبه و جمعه که دسترسی برای مسدود کردن کارت از سوی بانک‌ها میسر نیست اقدام و به عنوان اولین شگرد درخواست تغییر زبان دستگاه را می‌کنند و در پی این تغییر زبان با اغفال افراد، رمز بانکی، شماره کارت، تاریخ انقضاء و cvv2 را از افراد دریافت کرده و از حساب قربانیان برداشت می‌کنند.»

برای واریز مبلغ به حساب‌تان نیازی به مراجعه شما به دستگاه خودپرداز نیست!

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با توصیه به عموم مردم یادآور شد: «به هیچ عنوان اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و برای واریز مبلغ به حسابتان صرفا داشتن شماره حساب یا شماره کارت بانکی کافی است و بقیه اطلاعات حساب بانکی از جمله رمز اول یا دوم، کد CVV۲، تاریخ انقضای کارت و حتی مراجعه شما به دستگاه خودپرداز هیچ لزومی ندارد.»

سرهنگ جمالی گفت: «از عموم مردم درخواست داریم در صورت مواجهه با موارد مشابه و سایر جرایم رایانه‌ای مراتب را سریعاً از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار