کد خبر: 928027
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
سازمان اوج به مدعای علیرضا رئیسیان در مورد امتیاز تصویری یک کتاب دفاع مقدس پاسخ داد
علیرضا رئیسیان به خبر تولید فیلم سینمایی «آن ۲۳ نفر» توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج واکنش نشان داد و مدعی شد امتیاز تصویری و نیز طرح و تهیه‌کنندگی این کار در اختیار اوست، این در حالی است که سازمان اوج طرح چنین مدعایی را برخلاف قانون می‌داند.
مصطفی شاه‌کرمی
علیرضا رئیسیان به خبر تولید فیلم سینمایی «آن ۲۳ نفر» توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج واکنش نشان داد و مدعی شد امتیاز تصویری و نیز طرح و تهیه‌کنندگی این کار در اختیار اوست، این در حالی است که سازمان اوج طرح چنین مدعایی را برخلاف قانون می‌داند.
هنوز ۲۴ ساعت از اعلام و انتشار خبر ساخت و تولید نسخه سینمایی کتاب «آن ۲۳ نفر» توسط سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» با کارگردانی مهدی جعفری نگذشته بود که علیرضا رئیسیان به مسئولان این سازمان خبر داد که «حق امتیاز تصویری مجموعه مستند «گروه ۲۳ نفر» متعلق به من است و هرگونه استفاده از آن بدون مجوز من غیرقانونی و غیراخلاقی است.»
رئیسیان: مالک «آن ۲۳ نفر»
من هستم
این کارگردان سینما در مورد خبر منتشر شده از سوی سازمان اوج مبنی بر ساخت فیلم «۲۳ نفر»، اظهار داشت: باید به اطلاع برسانم که امتیاز تصویری و نیز طرح و تهیه‌کنندگی این کار در اختیار من است که برهمین اساس سال ۸۵ مجموعه مستندی را با نام «گروه ۲۳ نفر» طبق این طرح و با تحقیقات دکتر محمد شهبا در ۲۰ قسمت ساختیم و سال ۸۸ دو بار از شبکه ۴ سیما پخش شد و مورد تقدیر هم قرار گرفت.
همچنین از این مجموعه مستند یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای هم تولید شد که آن هم پخش شده است.
رئیسیان ادامه داد: چند سال قبل حوزه هنری به تهیه‌کنندگی حبیب احمدزاده و کارگردانی مهدی جعفری قصد داشت فیلمی را از این مجموعه بسازد که من ناچار شدم به وزارت ارشاد شکایت کنم و، چون امتیاز آن را در اختیار داشتم جلوی کار گرفته شد. یک بار دیگر هم سازمانی مربوط به دفاع مقدس قصد ساخت فیلمی از این طرح را داشت که آن هم متوقف شد تا اینکه مدتی قبل شنیدم سازمان اوج قصد دارد پروانه ساخت یک فیلم سینمایی را از این طرح بگیرد که این موضوع را هم پیگیری کردم و جلوی صدور پروانه ساخت آن گرفته شد، به همین دلیل برایم عجیب بود که دیدم خبری از این سازمان برای ساخت فیلم منتشر شده چراکه چندی قبل از طریق یک رابط تماس گرفته بودند تا برای انتقال امتیاز تصویری فیلم توافقی صورت گیرد، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.
او تأکید کرد: این امتیاز متعلق به شخص من است و اجازه نخواهم داد کسی بدون مجوزم از روی آن اثری تصویری تولید کند، با این حال اگر به توافق برسیم، براساس شروطی که مشخص خواهد شد ممکن است اجازه ساخت فیلم داده شود، اما با توجه به آنچه تاکنون پیش آمده به نظرم اقدام سازمان اوج غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای و غیرقانونی است.
مستند «گروه ۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان محصول سه سال تولید از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ است.
سازمان اوج:
ادعای رئیسیان قانونی نیست
بلافاصله پس از انتشار خبر مدعای رئیسیان در رابطه با تعلق مالکیت این اثر به وی، محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج در واکنش به آن گفت: باید به چند نکته دقت کرد، نخست اینکه از کی در سینما یا تلویزیون ما مالکیت روی سوژه وجود دارد؟ یعنی بر اساس کدام قانون می‌توان ادعا کرد، چون تلویزیون مثلاً درباره مختار و ابن‌سینا اثر تولید کرده است، پس دیگر کسی نمی‌تواند در سینما سراغ آن اثر برود!
وی افزود: آقای رئیسیان یک کار مستند انجام داده که پخش شده است، حال، چون ایشان چنین کاری تولید کرده‌اند، معنی‌اش این است که دیگر نمی‌توان درباره آن اثر سینمایی تولید کرد؟! اینکه چندین اثر درباره منافقین داریم، آیا نمی‌توان دیگر درباره منافقین اثر تولید کرد؟
ذوقی اظهار داشت: آقای رئیسیان وقتی اجازه اعتراض دارد که فیلمنامه برای ایشان باشد و بگوید از روی فیلمنامه من اثر را می‌سازند.
مدیر روابط عمومی سازمان اوج در پاسخ به ادعای رئیسیان مبنی بر دریافت مجوز سینمایی «۲۳ نفر» گفت: ایشان اگر مجوز سینمایی دارند، منتشر کنند! جدای از اینکه به فرض هم بروند مجوز بگیرند، آیا چند نفر نمی‌توانند درباره یک سوژه اثر بسازند؟ مثلاً اوج درباره حاج احمد متوسلیان فیلم ساخته است، اگر کس دیگری بخواهد درباره ایشان فیلم سینمایی بسازد، باید بیاید از اوج اجازه بگیرد؟ این حرف شوخی است. این کجایش خلاف قانون و شرع و اخلاق است که آقای رئیسیان اینچنین گفته‌اند؟!
وی افزود: حقوق ذاتی است؛ یا خریداری می‌شود یا از سوی صاحب حق واگذار می‌شود. آقای رئیسیان حقوق تصویری اصل موضوع ۲۳ نفر را از کجا آورده‌اند؟
آیا بالذات یکی از آن ۲۳ نفر بوده‌اند یا آن را از ۲۳ نفر خریداری کرده است یا آن ۲۳ نفر حق را واگذار کرده‌اند؟! این حقی که ادعا دارند از کجا آمده است؟
مدیر روابط عمومی اوج ضمن تکذیب تماس سازمان متبوعش با علیرضا رئیسیان گفت: دقیقاً برعکس این است، ما داشتیم یک اثری را تولید می‌کردیم که ایشان با واسطه به ما پیام دادند- که فایل صوتی‌شان موجود است و اگر علاقه دارند آن را منتشر می‌کنیم- مبنی بر اینکه اگر می‌خواهید این اثر را بسازید، حقوق تصویری‌اش را از بنده بخرید!
ذوقی تصریح کرد: عرضم به آقای رئیسیان این است؛ درست است که کشور با بحران بیکاری روبه‌رو است و اوج الحمدلله در کل توانسته در حوزه سینما موفق باشد و خیلی‌ها می‌خواهند با آن فیلم بسازند، اما این راه مناسبی برای درآمدزایی نیست که چیزی را که در آن حق نداری، برای خود حق قائل شوی و بگویی به من پول بدهید! اگر ایشان به این قائل نیست، فایل صوتی‌شان را منتشر می‌کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مگر آقای رئیسیان نمی‌گوید مستندات و ادعا‌هایی دارد؟ بسم‌الله! مجاری قانونی وجود دارد و ایشان بروند دادخواهی کنند تا بررسی شود، ما همیشه به قانون احترام گذاشته‌ایم و می‌گذاریم.
از این آب گل‌آلود ماهی بگیرید!
«آن ۲۳ نفر» همان کتابی است که دو سال پیش سردار سلیمانی پیشنهاد ساخت آن را به ابراهیم حاتمی‌کیا داده بود، حالا و پس از دو سال بر سر سینمایی کردن آن میان سازمان اوج و یک فیلمساز جدالی رخ داده که باید دید برنده آن کدام طرف خواهد بود.
چه اینکه اگر جریانات مختلف تولید آثار سینمایی رویکرد و نگاه‌شان را نسبت به کتاب‌ها و خاطرات دوران دفاع مقدس اصلاح کنند، قطع به یقین این آثار که در حوزه کتاب و کتابخوانی زمینه‌ساز اوج‌گیری و بالا رفتن سرانه مطالعه در بین آحاد مردم را فراهم کرد، می‌تواند سینمایی به شدت قصه‌گو، پرکشش و جذاب را برای مخاطبانش فراهم کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
فقط به کارگردان ماجرای نیمروز نسپریدش مخاطب گریزی میاره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار