کد خبر: 922482
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:
موضوع اشاعه تفکر جنگ امریکا با ایران تلاش سیاسی احزاب اصلاح‌طلب برای کرنش ایران در برابر غرب است.
موضوع اشاعه تفکر جنگ امریکا با ایران تلاش سیاسی احزاب اصلاح‌طلب برای کرنش ایران در برابر غرب است.
عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و کارشناس مسائل سیاسی‌- فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امریکا توان تحرک نظامی در ایران را ندارد به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرده و گفت: اینکه مقام معظم رهبری با قاطعیت از عدم وقوع جنگ بین ایران و امریکا سخن گفتند نشئت گرفته از ارزیابی‌های سیاسی ایشان و موقعیت دشمن است که به هیچ وجه امکان حمله به ایران را ندارد. وی ادامه داد: به رغم اینکه در سال‌های گذشته برخی از احزاب اصلاح‌طلب بر طبل وقوع جنگ در کشور کوبیدند، اما بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تأکید دارند که امریکا به هیچ وجه توان تحرک نظامی علیه ایران را ندارد، آن گونه که در اوج حمله تروریست‌ها به سوریه نیز نتوانست تحرک قابل توجهی در این کشور از خود به نمایش بگذارد. آنچه از امریکا در سوریه سر زد تنها یک نمایش قدرت‌نمایی ظاهری بود که توانست سه پادگان تخلیه شده را آن هم از راه دور هدف حمله خود قرار دهد.
سلیمی نمین با اشاره به اینکه امریکایی‌ها از رفتار‌های تحریک کننده بین‌المللی اجتناب می‌کنند، خاطر نشان شد: عملکرد‌های امریکا در مجموع و در منطقه بیانگر آن است که نمی‌تواند وارد جنگ با ایران شود، همانگونه که نتوانست در سوریه‌ای که بسیاری از زیرساخت‌ها و بنیان‌هایش از دست رفته و تخریب شده اقدام جنگی و نظامی قابل توجهی انجام دهد. اتفاقاً امریکایی‌ها در این زمینه بسیار با احتیاط و به گونه‌ای عمل کردند که کشور‌ها کمترین واکنشی به آن‌ها نشان ندهند، بنابراین از انجام رفتار‌های تحریک کننده اجتناب کردند. این کارشناس تاریخ و سیاست با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیز هیچ گاه جنگ‌طلبانه نبوده تصریح نمود: از سوی دیگر با توجه به عملکرد‌ها و رفتار‌های امریکا در منطقه، خلیج فارس و سایر نقاط استراتژیک جهان می‌توان به این مهم رسید که امریکایی‌ها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند که امکان حمله نظامی و وارد شدن به یک جنگ فرسایشی را داشته باشند. از سوی دیگر نباید نسبت به این موضوع نیز غفلت نمود که اصولاً سیاست‌های جمهوری اسلامی نیز جنگ طلبانه نیست، هر چند در بسیاری از مناطق از محرومان جهان حمایت کرده‌ایم، اما هیچ گاه در هیچ عرصه‌ای وارد درگیری نظامی نشده‌ایم، بنابراین با توجه به هر دو حالت وضعیت ایران و امریکا وقوع جنگ بین دو کشور محال است و چنین امری صورت نمی‌گیرد.
سلیمی نمین موضوع اشاعه تفکر جنگ امریکا با ایران را تلاش سیاسی احزاب اصلاح‌طلب برای کرنش ایران در برابر غرب عنوان و در این باره خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از احزاب سیاسی اصلاح‌طلب با گرایش خاص در سال‌های اخیر با توجه به تلاش دولت برای توافق برجام بر آن بودند تا با ترسیم شبح جنگ بر سر ملت ایران مردم را از امری دچار واهمه کنند که اصلاً امکانی برای وقوع آن نبود. این احزاب به دنبال آن هستند تا ما را در عرصه مسائل سیاسی وادار به کرنش در برابر غرب کنند، هر چند خود آن‌ها به خوبی به این موضوع واقفند که هیچ گاه جنگی بین ایران و امریکا در نمی‌گیرد، بنابراین گزینه وقوع جنگ تنها یک ابزار سیاسی برای پیشبرد و نیل به خواسته‌هایشان است تا روال براساس خواسته سیاسی آن‌ها پیش رود.
وی افزود: اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که امریکا از موقعیت جنگ علیه ایران برخوردار نیست، اما همواره بر آن بوده‌اند تا با دامن زدن برخی نگرانی‌ها نتیجه آن را در عرصه سیاسی دریافت کنند و ما را به گونه‌ای وادار به نوعی تسلیم و کوتاه آمدن و عدول از مواضع خود در برابر امریکا و دنیای غرب کنند.
سلیمی نمین در ادامه دلیل عدم پذیرش مذاکره با امریکا را از سوی مقام معظم رهبری اینگونه عنوان نمود: اگر مقام معظم رهبری به شدت مذاکره با امریکا به خصوص دولت آقای ترامپ را نهی می‌کنند دلایل مختلفی دارد چراکه ما با اصل مذاکره در فضای برابر بدون سوء استفاده و گردن کشی مخالف نیستیم، اما طرف ما امریکای استعمارگر است از آن سو در دولت آقای ترامپ کسانی بر سر کار آمده‌اند که طرفدار نژادپرستی هستند، همانگونه که این موضوع به شدت در رژیم صهیونیستی و در تل آویو دنبال می‌شود. اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با دولت آقای ترامپ وارد مذاکره شود طبیعتاً به معنی پذیرش برتری نژادی آن‌ها خواهد بود چراکه تمام شیوه‌ها و روش‌های آقای ترامپ از پس زمینه نژادپرستی برخوردار است.
وی مذاکره با دولت‌های نژادپرست را مخالف آرمان‌های جمهوری اسلامی دانست و در این باره افزود: طبیعتاً در برابر چنین دولتی که از ابزار قلدری و تحریم و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند نباید وارد مذاکره شد، چراکه تمام تهدید‌ها و قلدری هایش نشئت گرفته از حس نژاد پرستی رؤسای صهیونیستی آن است. بی‌شک اگر ما وارد چنین مذاکره‌ای شویم یعنی شیوه‌های نژاد پرستی را تأیید کرده‌ایم و اینچنین تصمیم‌گیری و رفتاری به هیچ وجه شایسته شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. نباید دعوت دولتی که کاملاً نژادپرستانه تصمیم می‌گیرد و دنیا را به چالش کشیده قبول کرد.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: ما نباید در برابر دعوت به مذاکره به همراه زورگویی و با استفاده از ابزار تحریم لحظه‌ای کوتاه بیاییم چراکه چنین رفتاری به هیچ وجه در شأن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نیست، ضمن اینکه نسبت به آینده و توافق با امریکا هم کاملاً بی‌اعتماد هستیم و برای آن آینده‌ای متصور نیستیم چراکه امریکا بار‌ها نشان داده به هیچ معاهده‌ای پایبند نیست، همانگونه که از قرارداد بین‌المللی برجام خارج شد.
وی در پایان گفت: با بررسی و کنار هم گذاشتن این دو مقوله است که می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌توان و نباید با امریکا مذاکره کرد چراکه اعتماد به امریکا از پایه و اساس اشتباه است و از سوی دیگر دولت کنونی امریکا از موضع نژاد پرستی بر ما فشار می‌آورد تا جمهوری اسلامی ایران را وادار کند که نگاه نژادپرستانه‌ای به دنیا داشته باشیم، لذا با قرار دادن این دو محور مهم در کنار هم طبیعتاً حتی آزمودن نتیجه‌بخش بودن یا نبودن مذاکره با امریکا هم به هیچ وجه معقول نیست چراکه در ابتدای ورود به این عرصه باید دولتی را به رسمیت بشناسیم که تلاش می‌کند دنیا را به سمت نژادپرستی سوق دهد که فاجعه‌ای برای بشریت به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار