کد خبر: 912221
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
واکنش بانک مرکزی به افزایش قیمت دیوانه‌وار سکه: نگران نباشید، این گرانی روانی است
عبدالرضا مصری: از ساعت 5 عصر تا 11 شب شاهد افزایش 400 هزار تومانی سکه بودیم در حالی که دراین بازه زمانی بازار فعالیت ندارد

دولت در مواجهه با افزایش دیوانه‌بار قیمت سکه آن حساسیت بازار ارز را ندارد و بیشتر نظاره‌گر است تا سیاست‌گذار. به گزارش «وطن‌امروز»، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین ‌واکنش به سکه 2 میلیون و 500 هزار تومانی اعلام کرده این گرانی عوامل روانی دارد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم ضمن اینکه منابع کلان بانک مرکزی هم وضع مطلوبی دارد. واقعیت این است که در پیش‌فروش سکه 7 میلیون سکه به فروش رفت که این سکه‌های پیش‌فروش شده به سرعت به بازار می‌آید. وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه سکه نداریم، گفت: به نظر می‌رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که  بتدریج می‌تواند برطرف شود. البته شرایط بین‌المللی، مسائل روانی و بزرگنمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارد، توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که البته محدود به طلا هم نیست. در برخی کالاها هم چنین وضعی به وجود آمده که بیشتر جنبه روانی دارد. سیف در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی هر اونس طلا را 72 دلار گران‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌کند؟ گفت: چنین مطلبی صحت ندارد.
 خطری متوجه بازار نیست
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی هم اعلام کرده نباید نگران بازار سکه بود، چرا که بازار سکه و طلا یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است و تامین نشدن نیازها با نرخ رسمی در این بازار مخاطره‌ای را ایجاد نخواهد کرد. علی دیواندری در حاشیه نشست خبری بیست‌وهشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی درباره بازار طلا و سکه و علت افزایش قیمت‌ها در این بازار با وجود اعلام نرخ رسمی برای دلار اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت منابعی که در اختیار بانک مرکزی است پایین‌تر از نرخ بازار ارائه شود. وی با بیان اینکه حوزه ارز مسائل متفاوتی با بازار سکه و طلا دارد، افزود: در حوزه ارزی باید نیازهای حیاتی مانند واردات دارو و مواد اولیه تامین شود اما بازار سکه و طلا یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است و تامین نشدن نیازها با نرخ رسمی در این بازار مخاطره‌ای را ایجاد نخواهد کرد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که میزان ثبت سفارش در 2 ماه اول امسال 66 درصد افزایش یافته؛ به نظر شما تعیین نرخ پایین برای دلار عامل افزایش واردات بوده یا خیر؟ گفت: طبیعی است که زمانی که نرخ ارز را با اختلاف قیمت تعیین می‌کنید تقاضاهای واقعی و غیرواقعی برای ثبت سفارش سرازیر می‌شود، بنابراین باید سیستمی داشته باشیم که تقاضاهای واقعی شناسایی شود.
 قیمت سکه شبانه تغییر کرد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت در زمینه مدیریت بازار ارز و سکه انتقاد کرد.
عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه قیمت دلار دستوری تعیین شده است، اظهار داشت: نرخ دلار از دو مسیر تعیین می‌شود؛ در بازار بر اساس عرضه و تقاضا نرخ مشخص می‌شود و نرخی را دولت اعلام می‌کند. نرخی که دولت اعلام کرده فراتر از دستوری است؛ این قیمت را دستگیری می‌نامم که باعث بگیر و ببند در بازار شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ماه قبل از تعیین نرخ ارز، دلار در بازار توزیع شد تا هر کسی با ارائه شناسنامه دلار خریداری کند و بعد از آن دلار را با نرخ 4200 تومان عرضه کردند این در حالی است که قیمت دلار طبق قانون 3750 تومان بود. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر صورت بازار بسته‌ای به وجودآمده است، بیان داشت: اگر دولت توان تامین نیاز بازار با دلار 4200 تومانی را داشته و تداوم پیدا کند، فارغ از اینکه این رقم و تصمیم درست است یا نه، برای مملکت مفید خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه باید هر تصمیمی در کشور چند سال، جاری باشد، اظهار داشت: وقتی نقدینگی از 450 میلیارد تومان در ابتدای کار دولت به هزار و 450 هزار میلیارد تومان می‌رسد به عبارتی تقریبا نقدینگی بیش از 3 برابر می‌شود، طبیعتا این نقدینگی در کشور دنبال راهی برای حفظ ارزش خود می‌گردد و بدبینانه این است که نقدینگی پیش هر کسی باشد دنبال آن است قدرت خود را افزایش دهد لذا به بازارها هجمه می‌آورد.
 هجمه به بازار سکه با نیت سودجویی نیست
مصری با بیان اینکه مردم نگران ارزش پول‌شان هستند، گفت: تصور نمی‌کنم هجمه به بازارها با نیت سودجویی باشد مردم نگران ارزش سرمایه‌های‌شان هستند. نماینده مجلس با اشاره به پیش‌فروش سکه بعد از محدودیت‌های اعمال شده در بازار ارز، ادامه داد: دولت یا نمی‌داند چه میزان پول در جامعه وجود دارد یا نمی‌داند چه اندازه سکه داریم که هر دو عیب بزرگی است، چرا که مردم برای حفظ پول‌شان به سمت بازار سکه آمدند.
وی با اشاره به افزایش قیمت شبانه سکه بیان داشت: از ساعت 5 عصر تا 11 شب شاهد افزایش 400 هزار تومانی سکه بودیم در حالی که در این بازه زمانی بازار فعالیت ندارد و مشخص نیست این افزایش از کجا انجام می‌شود. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر مسؤولان در زمینه اقتصادی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و در این شرایط مردم خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند در صورتی که می‌توان مردم را راهنمایی کرد سکه بخرند یا ارز. مصری گفت: اگر روزی که موسسات مالی و اعتباری ایجاد شد مسؤولی می‌گفت در این موسسات سپرده‌گذاری نشود عده‌ای این کار را نمی‌کردند و نیازی نبود خسارتی به مملکت وارد شود و 20 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور برای جبران پرداخت شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرکت نقدینگی اثرات موجی دارد و اینگونه نیست که بگویم تنها در بازار ارز و سکه اثرات مخرب را شاهد هستیم بلکه روی لبنیات، خودرو و... اثرات این موج سنگین مشهود است، هر چه نقطه شروع این موج سنگین‌تر باشد شعاع بسیار خطرناک‌تر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار