کد خبر: 910496
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
گروکشی ضدایرانی آمریکا از اروپا
جنگ تجاری آمریکا و اروپا به اوج خود رسیده و یک ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، جنگی جدید بین آمریکا و اروپا بر سر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک توسط آمریکا ایجاد شده است.
جوان آنلاین: جنگ تجاری آمریکا و اروپا به اوج خود رسیده و یک ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، جنگی جدید بین آمریکا و اروپا بر سر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک توسط آمریکا ایجاد شده است. کارشناسان این اتفاق را در کنار وقایعی مانند خروج ترامپ از برجام و خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، مهم تلقی کرده اند و آن را با روابط آمریکا و اروپا و همچنان موضوع توافق هسته ای ایران مرتبط و اثرگذار می دانند. به تازگی ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» گفته «اگر کشورهای اروپایی در اعمال تحریم علیه ایران با واشنگتن همکاری کنند، واشنگتن ممکن است آن‌ها را به صورت دایمی از تعرفه فلزات معاف کند.» این اظهارنظر نشان می دهد که شاید دولت آمریکا با ایجاد این تعرفه ها بخواهد برای خود زمینه ای در مقابل ایران ایجاد کند تا به وسیله این اهرم، اروپا را با خود همراه کند و از این نظر می توان اقدام آمریکا درباره کاهش واردات از اروپا را نوعی گروکشی برای همراه کردن اروپا در مقابله با ایران تحلیل کرد، هر چند برای قضاوت قطعی زود است.

فشار ترامپ به اروپا در عرصه اقتصادی، با هدف امتیازگیری در زمینه سیاسی صورت می‌گیرد
دراین باره فارس در گزارشی نوشت: برخی کارشناسان معتقدند فشار ترامپ به اروپا در عرصه اقتصادی، با هدف امتیازگیری در زمینه امنیتی و سیاسی صورت می‌گیرد و در واقع تعرفه‌گذاری بر محصولات وارداتی اتحادیه اروپا، گروکشی واشنگتن برای مجبور کردن اتحادیه اروپا در موضوعاتی مانند بودجه ناتو و تحریم‌های ضدایرانی است. بنا بر این گزارش دست کم در کوتاه‌مدت این راهبرد به رئیس جمهور آمریکا امکان اعمال فشار بیشتر بر اروپا را خواهد داد.
انتقاد سفیر سابق آمریکا از ترامپ
در مقابل، این اقدام دولت آمریکا مورد انتقاد چهره های غربی هم قرار گرفته است. این چهره ها معتقدند فشار بر اروپا در شرایطی که آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران به آن ها نیاز دارد، اشتباه است. مثلاً دنشاپیرو سفیر سابق واشنگتن در فلسطین اشغالی این کار دولت دونالد ترامپ را مانعی بر سر راه اعمال تحریم‌ها علیه ایران دانسته است. او در توییتی دراین باره نوشت: «اگر شما در تلاش برای اعمال فشار بر اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌های فلج کننده روی ایران هستید، آیا تشدید جنگ تجاری تعرفه‌ها سبب قطع و از بین بردن این اولویت امنیتی بسیار مهم نمی‌شود؟ آیا ما باید انتظار داشته باشیم که اروپایی‌ها ملایم و با احتیاط این مسائل را قبول کنند؟ آن ها هم اقتصادهایی دارند که باید به آن توجه کنند.»
فرانسه: کشورهای اروپایی باید در پی جایگزینی یورو و ارزهای دیگر در مبادلات شان با ایران باشند
همزمان با این موضوع، وزیر امور خارجه فرانسه پیشرفت های به دست آمده در اروپا برای مقابله با آمریکا را ناکافی خواند و تأکید کرد: کشورهای اروپایی باید در پی جایگزینی یورو و ارزهای دیگر در مبادلات شان با ایران باشند. ژان ایو لودریان که با یک شبکه فرانسوی گفت و گو می کرد، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در زمینه اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روابط تجاری با ایران به پیشرفت هایی دست یافته است ولی این اقدامات کافی نیست و باید تلاش بیشتری در این باره صورت بگیرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: «هنوز نیاز است تا ساز و کار مالی جدا از واحد ارزی دلار ایجاد کنیم که به شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران کمک کند و در نتیجه تهران بتواند نفت خود را صادر کند.»
موگرینی: اروپا تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد، به توافق هسته ای پایبند است
لودریان درباره این ساز وکار ها توضیح بیشتری ارائه نکرده اما هفته گذشته موگرینی در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا از «پیشنهادهای مشخص» کمیسیون این اتحادیه برای «تعدیل تحریم‌ها» و تداوم «معاملات نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در ایران» خبرداد که در این اتحادیه در حال بررسی است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه ژاپن و در دیدار وزیر خارجه چین دو بار بر ادامه برجام تأکید کرد. به گفته موگرینی اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه دهد، به توافق هسته ای پایبند است. به گزارش باشگاه خبرنگاران او همچنین اعلام کرد اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به کار می‌گیرد. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم تأکید کرد که این کشور مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران است.

منبع: خراسان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
سلام.عزیزان این یک جنگ زرگری و حساب شده است . به همان شکل که اوباما به ظاهر از عربستان و اسراعیل فاصله میگرفت که ایران را تَرغیب به نزدیک شدن به امریکا کند تا بتوانند ضرباب مهلک تر وارد کنند. حال با این جنگ به ظاهر اقتصادی ٫ سعی میکنند که ایران را در تلهً اروپایی های پَست فطرت و دروغگو بیاندازد و همزمان کمی هم از بهره های که باید به انها بدهد بکاهد چون وضع اقتصادی امریکا در حالتی بحرانیست واین بحران به شدت بیشتری خود را نشان میدهد در روابت دولت امریکا و ملت اش ٫ چون دولت با سرکوب های فاحش و مخفی به شکل دیکتاتور سعی در هدایت جامعه دارد. برج های امریکایی را فراموش نکنید.!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار