کد خبر: 901397
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
براي موفقيت در عرصه قهرماني و همچنين داشتن جامعه‌اي بانشاط و سالم راه‌هاي زيادي وجود دارد و كشورهايي در اين زمينه موفق بوده‌اند كه اين راه‌ها را طي كرده‌اند.

شيوا نوروزي

براي موفقيت در عرصه قهرماني و همچنين داشتن جامعه‌اي بانشاط و سالم راه‌هاي زيادي وجود دارد و كشورهايي در اين زمينه موفق بوده‌اند كه اين راه‌ها را طي كرده‌اند. توجه ويژه به ورزش‌هاي بومي-‌محلي يكي از همان راه‌هايي است كه امتحانش را پس داده و ثمرات آن در ورزش ايران نيز قابل مشاهده است. اما از آنجا كه مسئولان ما همه حواسشان به فوتبال است، مدال‌آوران ساير رشته‌ها را نيز به سرعت برق و باد فراموش مي‌كنند و اهميتي هم به ورزش همگاني نمي‌دهند. بد نيست كه يك بار ديگر به اين مقوله مهم اشاره كنيم.
مسابقات كشتي قهرماني چوخه همه ساله در اولين ماه سال در اسفراين برگزار مي‌شود و استقبال چشمگير مردم اين شهر و حتي شهرهاي همجوار به قدري است که محوطه بزرگ گود زينل‌خان مملو از جمعيت علاقه‌مند به اين ورزش سنتي-باستاني مي‌شود. با اينكه سال‌ها از برگزاري اين مسابقات مي‌گذرد همچنان ورزشكاران و مردم از كمبودهاي زياد رنج مي‌برند. در صورتي كه اين رقابت جذاب و پرطرفدار پتانسيل‌هاي زيادي دارد. نبايد فراموش كرد كه اينگونه رشته‌هاي بومي-محلي علاوه بر جنبه‌هاي ورزشي، مروج خوبي براي رفتار و منش پهلواني در سطح جامعه است و با توسعه چنين رشته‌هايي مي‌توان خلأهاي مسائل فرهنگي ورزش كشور را جبران كرد.
از طرفي حضور پرشور ورزشكاران بومي استان‌ها در رقابت‌هاي محلي بهترين فرصت است براي كشف استعدادهايي كه از چشم مربيان تيم‌هاي ملي دور مانده‌اند. بدون شك يافتن استعدادهاي نهفته يكي از برنامه‌هاي كليدي به شمار مي‌رود. تجمع همزمان مدعيان استان‌ها و شهرهاي مختلف در يك آوردگاه زمينه‌اي است براي مربيان خوشفكري كه به دنبال نيروهاي باانگيزه و پرتوان هستند. چه بسا قهرمانان رشته‌هاي بومي-محلي توانايي درخشش در رشته‌هاي مشابه را نيز داشته باشند. در سال‌هاي گذشته بسياري از جودوكاران و كوراش‌كاران مدال‌آور و ملي‌پوش سابقه حضور در كشتي چوخه را در كارنامه داشته‌اند.
علاوه بر اين ورزش روز دنيا به سمتي حركت مي‌كند كه همه كشورها از كمترين داشته خود به بهترين نحو بهره‌برداري مي‌كنند. ثبت جهاني بازي‌هاي بومي-محلي و تبديل آنها به رقابت‌هاي معتبر بين‌المللي هدف بزرگي است كه اميدواريم مسئولان ورزش آن را به دست فراموشي نسپارند. رشته كبدي كه سال‌هاست به يك رقابت جهاني و آسيايي تبديل شده روزگاري در كشور خودمان و به اسم «زوو» علاقه‌مندان زيادي داشت، اما در نهايت هندي‌ها آن را به نام خود ثبت كردند. كشتي چوخه از جمله رشته‌هايي است كه در صورت تلاش مسئولان مي‌تواند در سال‌هاي آتي اعتباري جهاني به خود بگيرد و برگزاري رقابت‌هاي آسيايي و جهاني آن نيز دور از ذهن نيست. همانطور كه كشتي باستاني ايران به همت مسئولان ايراني پا به عرصه بين‌الملل گذاشته قطعاً برخي رشته‌هاي بومي-محلي ديگر نيز مي‌توانند با پشت سرگذاشتن اين مسير به خارج از مرزها صادر شوند. در اين صورت هم به ورزش‌هاي محلي خود اعتباري بين‌المللي بخشيده‌ايم و هم جوانان كشورمان را براي فعاليت در عرصه ورزش تشويق كرده‌ايم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار