کد خبر: 900561
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کتیبه سنگی جوی هُرهُر یزد به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید.

ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان يزد با اعلام این خبر گفت: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

وي در خصوص میراث منقول استان نیز گفت: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیائی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه جایی داشته باشد. این اشیاء اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستان‌شناسی یا ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشد.

رياحي‌مقدم در مورد کتیبه سنگی جوی هُرهُر یزد خاطرنشان کرد: این کتیبه سنگی در گورستان قدیمی جوی هرهر یزد پیدا شده و در حال حاضر در انبار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نگهداری می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: نقوش محرابی زیبایی بر روی این سنگ تاریخی حکاکی شده و همچنین  داخل لچکی‌های این سنگ گل‌های شش پر نقش شده است.

معاون میراث فرهنگی استان در خصوص تاریخ این کتیبه تاریخی، تصریح کرد: از دوره صفویه در بعضی از کتیبه‌ها دیده می‌شود که  هزاره اول سال و تاریخ سنگ حک نمی‌شود به طور مثال در کتیبه فوق هزاره اول حذف و تنها رقم «106» نوشته شده که در اصل سال تاریخ کتیبه مذکور 1106 هجری است.

این مقام مسئول در خصوص متن این کتیبه تاریخی گفت: متن این کتیبه تاریخی بدین شرح است؛ «هو الباقی و فات مرحمتشان غفران پناه مرحوم آ مرتضی قلی ولد مرحوم آ محمد باقر اصفهانی تاریخ 106شهر ربیع الثانی»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار